Lai novērstu atkārtotus incidentus, premjers Lietuvai iesaka nodrošināt lidmašīnu valsts vadītāju pārvadāšanai
Lietuvai ir vajadzīga lidmašīna, kas būtu paredzēta tieši valsts vadītāju un dažādu delegāciju lidojumiem, otrdien paziņojis premjerministrs Sauļus Skvernelis pēc tam, kad Lietuvas Gaisa spēku lidmašīnas "Spartan" bojājuma dēļ prezidentes Daļas Grībauskates delegācijai svētdien nācās atcelt piedalīšanos Latvijas simtgades svinībās, bet pašam premjeram otrdien atgriezties no Briseles ar reisa lidmašīnu.
Jau ziņots, ka Lietuvas prezidente svētdien nevarēja ierasties uz Latvijas Republikas proklamēšanas 100.gadadienai veltītajām svinībām Rīgā, jo Lietuvas gaisa spēku lidmašīnai "Spartan" negaidīti tika konstatētas tehniskas problēmas, tādēļ Grībauskaite Latviju simtgadē sveica ar Viļņas lidostā ierakstīta videovēstījuma starpniecību.
Kā ziņu portālam "15min.lt" pastāstīja prezidentes galvenais ārlietu padomnieks Nerijus Aleksejūns, Grībauskaites delegācija lidostā gaidījusi gandrīz divas stundas, cerot, ka bojājumu izdosies novērst. Kad kļuvis skaidrs, ka "Spartan" uz Latviju tomēr nevarēs izlidot, bijis jau par vēlu doties ceļā ar automašīnu.
Pirmdien ar lidmašīnu "Spartan" uz Briseli devās Lietuvas premjers, un vakarā viņam ar to bija paredzēts atgriezties Lietuvā, taču, lidmašīnai jau izbraucot uz skrejceļa, tai radās citas tehniskās problēmas, tādēļ Skvernelis Viļņā varēja pārrasties tikai otrdien ar reisa lidmašīnu.
Kā valdības vadītājs uzsvēris pēc atgriešanās, viņš uzticas Lietuvas lidotājiem un speciālistiem, taču šie notikumi uzrāda sistēmisku problēmu.
"Ir vajadzīga daudzfunkcionāla lidmašīna, ar kuru varētu lidot gan prezidents, gan valdības vai Seima delegācijas, gan militārpersonas," viņš sacījis žurnālistiem Viļņas lidostā. "Vakar Briselē, kur notika ārlietu un aizsardzības ministru apspriede, mēs redzējām Polijas, Slovākijas, Čehijas, Slovēnijas, Maķedonijas un visu citu valstu lidmašīnas, izņemot Lietuvu."
Skvernelis piebildis, ka Aizsardzības ministrija jau diezgan sen meklē variantus, kādu lidmašīnu būtu iespējams iegādāties vai noīrēt.
Kā otrdien norādījis Lietuvas aizsardzības ministrs Raimunds Karoblis, konstatētie Gaisa spēku lidmašīnas bojājumi nepārkāpj tehniskos normatīvus, taču šīs lidmašīnas faktiski uzskatāmas par "darba zirgiem", to noslodze ir ļoti liela un valsts augstāko amatpersonu pārvadāšana nav to galvenā funkcija.
"Mēs lidojam ne tikai tur, kur tas vislabāk pamanāms medijiem, (..), šīs lidmašīnas veic pastāvīgus pārvadājumus gan Eiropā, gan ārpus tās saskaņā ar savām tiešajām funkcijām. (..) "Spartan" ir militārā transportlidmašīna, kas domāta tieši karavīru un kravu pārvadāšanai, (..) tas noteikti nav biznesa klases laineris," izteicies ministrs.
Kā savukārt atzinis Lietuvas Seima spīkers Viktors Pranckietis, ja valsts finansiālās iespējas atļautu, valsts vadītājiem būtu vajadzīga lidmašīna ārvalstu braucieniem, taču šobrīd tādi līdzekļi nav paredzēti. Pēc viņa teiktā, būtu jāveic ekonomiskā izdevīguma analīze, cita starpā ņemot vērā, cik izmaksā šādas situācijas, kad lidmašīnas bojājuma dēļ nākas steidzami mainīt plānus un parādās jauni izdevumi.
Lietuvas Gaisa spēkiem ir pavisam trīs lidmašīnas "Spartan", bet viena no tām pašlaik tiek remontēta un otra svētdien veikusi tā dēvētos reglamenta darbus, tādēļ nav bijusi gatava izlidot.