Varone jeb - kā pilotei izdevās nosēdināt "Southwest Airlines" ar sadragātu dzinēju un izsistu logu
Amerikāņu pilote Temija Džo Šulca ir ierakstījusi savu vārdu aviācijas vēsturē – viņa nosēdināja pasažieru lidmašīnu ar sadragātu dzinēju un izsistu iluminatoru.
"Southwest Airlines" lidmašīnai reisa laikā eksplodē dzinējs
ASV aviosabiedrības "Southwest Airlines" lidmašīnai otrdien reisa laikā eksplodēja dzinējs, izraisot vienas sievietes nāvi un vēl septiņus cilvēkus ievainojot, un ...
17. aprīlī "Southwest Airlines" laineris Boeing 737-700 bija ceļā no Ņujorkas uz Dalasu Teksasā, kad 20 minūtes pēc pacelšanās aptuveni deviņu kilometru augstumā uzsprāga dzinējs kreisajā pusē.
Pasažieri ierauj iluminatorā
Atlūzas ietriecās iluminatorā, un, salonā krītot spiedienam, gaisa straume līdz pat jostasvietai ierāva tajā blakus sēdošo sievieti. Pasažieriem izdevās viņu ievilkt atpakaļ, taču cietusī vēlāk slimnīcā nomira. Divu bērnu māte Dženifera Riordana (43), bankas "Wells Fargo" menedžere, no Albukerkes Ņūmeksikā ir vienīgais šā reisa upuris. Tādā augstumā ir ļoti maz skābekļa, temperatūra ir zemāka par 50 grādiem zem nulles, turklāt gūtie ievainojumi neatstāja daudz izredžu izdzīvošanai…
Vēl septiņi cilvēki guva traumas. Pasažieri uzvilka skābekļa maskas, daudzi šausmās kliedza, citi lūdza Dievu, kamēr lidmašīnas kapteine cīnījās par viņu dzīvībām un veiksmīgi nosēdināja laineri ar 149 cilvēkiem Filadelfijā.
Kapteine saglabā mieru
“Southwest Airlines 1380, mums palicis viens dzinējs,” Šulca ziņoja aviodispečeriem. “Vai pati lidmašīna deg?” dzirdams dispečera jautājums publiskotajā ierakstā. “Nē, mēs nedegam, bet viena daļa ir nolūzusi,” kapteine atbild mierīgā balsī. “Man teica, ka korpusā ir caurums, un… hmm… kāds ir ierauts.”
Šulca ir desmit gadus nodienējusi ASV jūras spēkos – viena no pirmajām sievietēm, kas kļuva par iznīcinātāja pilotēm. Viņa ir dzimusi Ņūmeksikas štatā, bet pirms militārā dienesta beigusi universitāti, iegūstot diplomus pavisam citās nozarēs – bioloģijā un lauksaimniecības biznesā. Arī Šulcas vīrs ir "Southwest Airlines" pilots, viņiem ir divi bērni. “Esmu sajūsmā par šo sievieti. Ziemassvētkos es noteikti nosūtīšu viņai apsveikuma kartīti – par to, ka viņa nogādāja mūs zemē,” aģentūrai AP teic pasažieris Alfrēds Tamlinsons no Teksasas.
Diāna Makbraida Selfa "Facebook" raksta: “Kapteine Temija Džo Šulca aprunājās ar katru no mums personiski. Viņa ir īsta amerikāņu varone.” Arī otrs pilots bija bijušais kara lidotājs, un viņu abu profesionalitāte neļāva notikt vēl lielākai traģēdijai.
Nolūza lāpstiņa
ASV Nacionālā transporta drošības padome vēsta, ka no dzinēja lielā ātrumā atrāvusies viena no 24 lāpstiņām un lūzuma vietā ir metāla noguruma pazīmes. Dzinēja korpusam ir jānotur jebkura detaļa šādos gadījumos, taču ātrums bija tik liels, ka lāpstiņa to caursita. Tā atrasta aptuveni 100 kilometru uz ziemeļrietumiem no Filadelfijas. ASV Federālā aviācijas pārvalde uzdevusi lidsabiedrībām pārbaudīt dzinēju lāpstiņas. To ražotājs jau pirms teju gada ieteica veikt papildu pārbaudes, un Eiropas aviācijas regulatori to uzdeva pirms mēneša.
Konkrēto dzinēju ražojusi firma "CFM International", Francijas kompānijas "Safran" un ASV "General Electric" kopuzņēmums. Boeinga lidmašīnām ir uzstādīti vairāk nekā 8000 šādu motoru.
Lidmašīnu drošības pārbaudēs ir paredzēta situācija, līdzīga šai – blade off jet engine test. Tomēr inženieri ir iecerējuši, ka nolūzusī lāpstiņa pazūd turpat dzinēja korpusā dūmos un uguns liesmās. Ventilatoru ietver izturīga metāla gredzens, kam vajadzētu noturēt atrauto lāpstiņu. Dzinējs apstājas, taču paliek otrs, ar kuru lidmašīnu ir iespējams nosēdināt.
Tādas traģēdijas ir ļoti retas
Dzinēju defekti gaisā ir salīdzinoši bieži, lūst arī lāpstiņas, tomēr "Southwest Airlines" traģēdijai līdzīgas ir ļoti retas. Pēdējo reizi – 1996. gadā ASV, kad Delta lainera MD-88 turbīnas atlūzas caursita korpusu un nogalināja divus pasažierus, no kuriem viens bija bērns. Lāpstiņa var nolūzt arī ārējas iedarbības dēļ, piemēram, ja turbīnā ierauj putnus. Metāla noguruma gadījumā nevar vainot tikai ražotājus, jo mikroplaisas veicina daudzi faktori, gan vibrācijas slodze, gan temperatūra un citi, norāda BBC.
Vēl retāki ir gadījumi, kad no pasažieru lidmašīnas izkrīt cilvēks. Zināmākais piedzīvots 1988. gadā ar "Aloha Airlines" laineri Boeing 737 virs Havaju salām. Pēkšņa gaisa straume norāva daļu apšuvuma, un ejā stāvošo stjuarti izrāva no lidmašīnas… Par laimi pārējiem, pilotiem izdevās nosēdināt gaisa kuģi.