Lietuva pēc katastrofālā lietus par 3 miljoniem glābs Ģedimina kalnu
foto: BNS Foto
Ģedimina kalns pēc lietus pagājušajā ceturtdienā.
Pasaulē

Lietuva pēc katastrofālā lietus par 3 miljoniem glābs Ģedimina kalnu

Kasjauns.lv / LETA

Lietuvas valdība trešdien piešķīrusi teju 3 miljonus eiro, lai veiktu neatliekamus darbus pagājušajā nedēļā plūdos cietušajā Ģedimina kalnā, vēstī kaimiņvalsts mediji.

Lietuva pēc katastrofālā lietus par 3 miljoniem gl...
Ceturtdienas rītā spēcīgās lietusgāzēs applūdušas Lietuvas galvaspilsētas Viļņas ielas. Nokrišņu daudzums Viļņā šorīt sasniedzis 45 litrus uz kvadrātmetru, kas ir vairāk nekā puse no visa mēneša normas.

Plūdi Viļņā

Viļņā ceturtdien bija spēcīgs lietus un pērkona negaiss, kura laikā applūdinātas daudzas Lietuvas galvaspilsētas ielas un nolauzti koki. Ceturtdienas, 29. ...

Īpašs satraukums par Ģedimina kalna likteni izraisīja noslīdeņi, ko radīja stiprais litus Viļņā. 

Līdzekļus nolemts piešķirt pēc tam, kad Viļņas pašvaldība pagājušajā nedēļā izsludināja ārkārtas situāciju saistībā ar kalna stāvokli. 

Lietuvas premjers Sauļus Skvernelis šonedēļ solīja, ka kalna labiekārtošanas vajadzībām tiks piešķirti līdzekļi. 

2017-06-29. Slenkantis Gedimino pilies kalnas

Zemes noslīdenis Ģedimina kalnā pēc lietusgāzēm Viļņā

Zemes noslīdenis Ģedimina kalnā pēc lietusgāzēm Viļņā

Jau vēstīts, ka pirms nedēļas saistībā ar zemes noslīdeņu apdraudētā Ģedimina kalna stāvokli tika izsludināta ārkārtas situācija. 

Ģedimina kalns gadsimtu gaitā savas sarežģītās ģeoloģiskās uzbūves un stāvo nogāžu dēļ pieredzējis vairākus noslīdeņus, kam bijušas pat katastrofālas sekas. Kā liecina vēstures avoti, 1396.gadā, noslīdot zemei rietumu nogāzē, sagruvusi Viļņas vaivada Montvīda pils un gājuši bojā 15 cilvēki. Šī nogāze XVI gadsimtā nostiprināta ar īpašu atbalsta sienu.

Pēdējos gadu desmitos kalna nogāzēs, sniega un lietus ūdeņiem izskalojot zemi, ik pa laikam veidojas noslīdeņi, kā arī iegruvumi, kas, iespējams, rodas vietās, kur Otrā pasaules kara laikā vācieši bija izrakuši līčloču tuneli, kas pēc kara pa ventilācijas lūkām tika steigā aizbērts, un nav zināms, vai tunelī nav palikuši tukšumi.

Kalnam nenāk par labu ne spēcīgas lietusgāzes, kas līdz ar klimata pārmaiņām kļūst aizvien biežākas, ne ziemas sals un pavasara atkušņi. Domājams, nogāžu stabilitāti negatīvi ietekmē arī ielas pusē gar pakāji braucošo automašīnu radītā vibrācija.