Aculiecinieki par katastrofu: skaļi blīkšķi, liesmas un līķi uz zemes
„Pretējā krastā izvilka četrus cilvēkus baltos krekliņos – pēc tam uzzināju, ka tā bija mūsu komanda”
Cilvēki aizdedz sveces un piemin traģiski bojāgājušos sportistus
Lidmašīnas „Jak-40” katastrofas aculiecinieki žurnālistiem atklājuši traģēdijas detaļas. Viens no aculieciniekiem aģentūrai „RIA Novosti” atklājis, ka lidmašīna nogāzusies īsi pēc pacelšanās. Mirkli pirms tam bija dzirdami divi skaļi blīkšķi.
Vīrietis stāsta, ka uz zemes sākās pamatīgs ugunsgrēks, bet vietējie iedzīvotāji snieguši pirmo palīdzību sprādziena apdullinātajiem zvejniekiem.
„Redzēju, kā lidmašīna paceļas, sasveras uz kreiso spārnu un nogāžas zemē no augstuma, kas nebija lielāks par 100 metriem. Tas nekur neaizķērās, bet bija dzirdami divi blīkšķi. Manuprāt, lidmašīnai pārstāja darboties dzinēji”, - stāsta aviokatastrofas aculiecinieks, kurš lūdza neatklāt savu vārdu.
Vīrietis atklāj, ka tieši pēc blīkšķiem lidmašīna „strauji sākusi krist zemē un pēc tam izjukusi gabalos”. Žurnālistu sarunas biedrs precizēja, ka katastrofu redzējis no savas vasarnīcas aptuveni 400 metru attālumā. „Jūs paši varat iedomāties, ko nozīmē lidmašīnas pilnās degvielas bākas? Dabiski, uzsprāga viss, sadega tuvumā esošie objekti un viss.. dega koki, krūmi”, - piebilst aculiecinieks.
„Pēc trim minūtēm biju notikuma vietā. Protams, bija briesmīgi. Nezinu, aizmugurējā daļa vai purngals gulēja upē – es nevarēju saprast. Mēs vienkārši glābām zvejniekus, kuri atradās upē. Piebrauca laivas un mēs tās vilkām ārā. Viens zvejnieks ļoti skaļi kliedza”, - atceras aculiecinieks.
„Vienīgais, ko atceros – pretējā krastā izvilka četrus cilvēkus baltos krekliņos – pēc tam uzzināju, ka tā bija mūsu komanda „Lokomotiv”, ko ļoti mīlēju, vienmēr fanoju un vienmēr fanošu... Tas viss bija kā ļaunā murgā. Bija ļoti briesmīgi, ļoti baisi.”
Kāds cits aculiecinieks stāsta, ka pirmie palīgā uz katastrofas vietu ieradās tieši zvejnieki. „Atbrauca savās motorlaivās, sāka nirt un vilkt ārā cilvēkus... Zvejnieki veda viņus pie mums, mēs vilkām krastā. Burtiski piecu – desmit minūšu laikā sāka ierasties glābšanas dienesti,” – stāsta vīrietis, precizējot, ka pats ar draugu ieradušies 10 – 15 minūtes pēc lidmašīnas nogāšanās.
Kā pastāstīja aculiecinieks, lidmašīnas sadursmi ar zemi viņš neredzēja, jo traucējuši koki un dārzu mājiņas, bet pirms tam bijis dzirdama skaņa, kas atgādinājusi automašīnu sadursmi, pēc tam vēl vienu triecienu, bet pēc tam viņš ieraudzījis kā lidmašīna, kas tobrīd uzņēma augstumu, strauji sasveras uz labo pusi. „Lidmašīna sāka strauji krist lejā līdz ar labo spārnu ietriecās upes krastā”, - stāsta liecinieks.
Aculiecinieks stāsta, ka viņš ar paziņu, ierodoties notikuma vietā, ieraudzījis dūmus tajā lidmašīnas daļā, kas gulēja krastā, bet cita lidaparāta daļa atradās ūdenī. Pēc viņa teiktā, katastrofa notikusi vietā, kur Tunošonkas upe ietek Volgā.
Vēl viena traģēdijas aculieciniece Jaroslavļas pilsētas televīzijas kanālam pastāstīja, ka viens no cietušajiem evakuācijas brīdī bijis pie samaņas un sarunājies ar glābējiem.
„Mēs stāvējām uz lauka, apkārt bija daudz cilvēku. Žēl mirušo. Tur tikai viens izdzīvojušais bija. Kad viņu guldīja uz nestuvēm, glābēji vaicāja: „Cik daudzi jūs bijāt?” Viņš laikam bija šokā un atbildēja „Es nezinu.” Viņš bija ļoti sliktā stāvoklī. Un krastā gulēja vēl vairāki mirušie”, stāsta sieviete.
Atgādinām, ka trešdien neilgi pēc pacelšanās nogāzās KHL komandas Jaroslavļas "Lokomotiv" lidmašīna, un katastrofā gāja bojā 43 cilvēki, tostarp arī Latvijas izlases spēlētājs Skrastiņš.
Lidmašīnā atradās viss "Lokomotiv" komandas personāls, kopā 37 cilvēki. Lidmašīnā bez sportistiem un viņu pavadošā personāla atradās vēl astoņi apkalpes locekļi.
Lidmašīna ap plkst.16 pēc vietējā laika pēc pacelšanās paspējusi uzlidot līdz aptuveni 500 metru augstumam un pēc tam nogāzās divu kilometru attālumā no skrejceļa.
Pēc aculiecinieku stāstītā, lidmašīna nogāžoties izjukusi gabalos un uzliesmojusi. Daļa purngala atlūzu iegāzušās Volgas upē.
Aculiecinieki arī stāsta, ka pirms lidmašīnas katastrofas bijuši dzirdamas divas eksplozijas.
Lidmašīna modelis bija "Jak-42". Šādi lidaparāti tika ražoti pagājušā gadsimta septiņdesmitajos un astoņdesmitajos gados.
18 gadus vecā Jaroslavļā ražotā lidmašīna ar borta numuru 42433 bijusi Eiropas Savienības (ES) "melnajā sarakstā". Šo konkrēto lidmašīnu bija aizliegts izmantot ES teritorijā, jo tā neatbilda drošības regulām.
Lidmašīna veikusi lidojumus kopš 1993.gada, bet tās atļaujas sertifikāts būtu beidzies šī gada 1.oktobrī. Tomēr vēl 16.augustā tai Kazaņā veikta kārtējā tehniskā apkope.
Traģiskā aviokatastrofa Jaroslavļā