
Opozīcijas deputāts rosina pārskatīt pedagogu atalgojuma un slodzes aprēķina sistēmu

Saeimas opozīcijas deputāts Česlavs Batņa (AS) iesniedzis priekšlikumus Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) par vispārējās izglītības un profesionālās ievirzes pedagogu darba slodzes un atalgojuma noteikšanas pamatprincipiem, informēja deputāta pārstāvētā partija.
Saskaņā ar piedāvājumu, pedagoga normālais darba laiks būtu 40 stundas nedēļā, iekļaujot gan kontaktstundas, gan papildu pienākumus.
Batņa piedāvā noteikt "konkurētspējīgu" algas likmi - 2035 eiro par 40 stundu darba nedēļu. Atalgojums tiktu diferencēts atkarībā no skolēnu skaita klasē, taču pašvaldībām būtu iespēja to palielināt no saviem līdzekļiem.
Tāpat ierosināts samazināt kontaktstundu skaitu un proporcionāli palielināt laiku, kas paredzēts citiem darba pienākumiem, piemēram, sagatavošanās darbiem un konsultācijām.
Piedāvājumā ir noteikti maksimālie kontaktstundu limiti dažādās izglītības pakāpēs - pirmsskolā līdz 32 stundām nedēļā, bet profesionālās ievirzes izglītībā - līdz 30 stundām. Savukārt vispārējā izglītībā kontaktstundām atvēlētu līdz 24 stundām nedēļā. Ja klasē ir mazāks skolēnu skaits, būtu iespēja palielināt kontaktstundu skaitu līdz 27 stundām.
Vēl viens priekšlikums paredz ieviest vienkāršotu pedagogu darba slodzes aprēķina metodiku, balstītu uz koeficientu sistēmu, kas ļautu līdzsvarot kontaktstundas un citus pienākumus dažādos izglītības posmos. Piemēram, vispārējās izglītības posmā ieteiktais sadalījums ir 60% kontaktstundas un 40% citi pienākumi.
Tāpat paredzētas piemaksas klases audzinātājiem atkarībā no skolēnu skaita klasē, kā arī papildu atalgojums par darbu ar speciālās izglītības skolēniem, interešu izglītības pedagogu darbam un atbalsta speciālistiem.
Priekšlikumi sagatavoti, ņemot vērā IZM plānoto jauno finansēšanas modeli izglītības iestādēm "Programma skolā", kura ieviešana pilnā apmērā tiek solīta ar 2026.gada septembri.
Deputāta ieskatā viņa piedāvātā pieeja palīdzēs nodrošināt vienlīdzīgas un taisnīgas darba apstākļu un atalgojuma iespējas visiem Latvijas pedagogiem, neatkarīgi no tā, vai viņi atrodas pilsētā vai reģionos.
Batņa aicina IZM izveidot darba grupu vai organizēt informatīvas diskusijas, lai izvērtētu priekšlikumus un "sāktu konstruktīvu dialogu" par pedagogu darba apstākļu uzlabošanu visā Latvijā.