Skolās asi kritizē matemātikas eksāmena mākslīgu vienkāršošanu, ierēdņi tam nepiekrīt

Šogad 9.klašu matemātikas eksāmens mākslīgi vienkāršots, lai visi spētu pabeigt pamatskolu, šādu vērtējumu Latvijas Televīzijai paudis Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas matemātikas skolotājs, direktora vietnieks Dainis Kriķis. Savukārt par eksāmenu saturu atbildīgā Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) to noliedz.
Pēdējos gados plašu negatīvu rezonansi sabiedrībā ir radījuši vājie skolēnu rezultāti centralizētajos eksāmenos, simtiem jauniešu nespējot sasniegt pat minimāli nepieciešamo rezultātu. Šī iemesla dēļ par vairākiem gadiem kavējas plāns minimāli sasniedzamo vērtējumu pamatskolu centralizētajos eksāmenos palielināt līdz 20%, un tas jau pāris gadus ir "iesaldēts" 10% līmenī.
Rīgas valsts ģimnāzijās novērojuši, ka skolēni, kas mēģina iestāties ar augstiem matemātikas centralizētā eksāmena rezultātiem, ģimnāziju veidotajos iestājpārbaudījumos īpaši spožus rezultātus neuzrāda. Līdz ar to vairākiem direktoriem šogad radies iespaids, ka matemātikas eksāmens mākslīgi vienkāršots, lai visi varētu pabeigt pamatskolu, vēsta LTV.
"Eksāmens ir atvieglināts, lai mums valsts mērogā skolēni būtu sekmīgāki, lai mēs labāk izskatītos un lai varētu tikt pāri 10% slieksnim. Mums ir bijusi saskare, kad vecāks ir ļoti šokēts, salīdzinot centralizētā eksāmena un iestājpārbaudījuma rezultātus, jo iestājpārbaudījumā ir kādi 15%, bet centralizētajā eksāmenā - tuvu pie 80%," atzīmēja Kriķis.
Centralizētajos eksāmenos lielā daļā uzdevumu pietiek ar to, ka izvēlas pareizo atbildi no priekšā dotiem variantiem, drīkst izmantot kalkulatoru un formulu lapas. "Šeit katrā ziņā ir domāts, lai skolēns, kurš ir kaut ko mācījies, vismaz 10% var dabūt," sprieda skolotājs, "šeit tos nedabūt ir ļoti grūti. (...) Eksāmenu varētu izpildīt arī mazliet pagatavojies skolēns, beidzot 7. klasi."
Līdzīgs viedoklis par matemātikas eksāmenu izveidojies arī Siguldas Valsts ģimnāzijas direktoram, Latvijas Izglītības vadītāju asociācijas prezidentam Rūdolfam Kalvānam. Pēc viņa vārdiem, uzņemšanas gaitā redzams, ka matemātikas eksāmena rezultāti ir pat netipiski augsti.
"Tas ļoti kropļo konkurenci. Saņem, piemēram, rezultātu 82% eksāmenā, un viņi netiek skolā uzņemti, jo priekšā ir vēl 100 skolēni, kam ir vēl labāk. Tā nekad nav bijis. Šis eksāmens nešķiro, un mums, vidusskolām, šobrīd ir tādas morālas problēmas. Un arī vecāki ir lielā neizpratnē," skaidroja Kalvāns.
Kalvāna vadītajā skolā tiekot saņemti pieteikumi no skolēniem ar gada atzīmi matemātikā 5, tātad viduvēji, bet eksāmenā iegūtiem vairāk nekā 80%, kas būtu pielīdzināms atzīmei 8.
Tam nepiekrīt VIAA Valsts pārbaudījumu departamenta vecākā eksperte Liene Purgaile. Uzdevumi esot tādi, kādus skolēni risina ikdienā, bet esot domāts par vājo lasītprasmi, tāpēc uzdevumi esot uzrakstīti pēc iespējas vienkāršāk.
"Centos tā, lai vieglie uzdevumi būtu ar maksimāli īsu tekstu. Tas ir tas, pie kā šogad ir īpaši piedomāts, lai vieglie un vidēji vieglie uzdevumi būtu īsi un skaidri formulēti, kas, iespējams, radījis to situāciju, ka labs skolēns ir nokārtojis šo eksāmenu labāk nekā viņš gaidīja," sprieda Purgaile.
Izglītības resors sīkāku informāciju par eksāmenu rezultātiem sniegs preses konferencē rīt.