
18 eiro par metro dienā: Latviete atklāj, cik dārga ir dzīvošana Londonā

Kristīne ir jauniete, viesmīle, kura jau vairākus gadus ir Apvienotās Karalistes pilsone. Viņa ar savu partneri dzīvo Londonā, taču laiku pa laikam atgriežas arī Latvijā, un labprāt dalījās ar Jauns.lv pieredzē par to, kā ir šobrīd dzīvot Londonā.
Kad uzvaicāju, kur tieši jauniete dzīvo, viņa paskaidroja, ka Londona ir sadalīta rajonos.
“Rajons, kurā es dzīvoju, saucas Tvikenhema (Twickenham). Katrai vietai ir savs pagasta mērs. Mans mērs skaitās Ričmondas (Richmond) mērs,” viņa stāsta, piebilstot, ka sākumā varētu būt sarežģīti saprast, kā šī sistēma strādā.
Kristīne ar savu partneri dzīvo daudzīvokļu mājā. Viņa skaidro, ka tā nav gluži tāda pati kā Latvijā ierastais daudzdzīvokļu nams. Viņi īrē dzīvokli, kas Anglijā tiek uzskatīts, ka atrodas pirmajā stāvā, bet Latvijā tas skaitītos otrajā stāvā. Latviete stāsta, ka viņas partneris maksā par īri, savukārt viņa pati sedz komunālos maksājumus. Katrs atsevišķi maksā par saviem ceļa izdevumiem.
Īres maksa un citi nodokļi
Tā kā daudz tiek runāts par dabas saudzēšanu un atkritumu šķirošanu, vēlējos noskaidrot, kā tas notiek Anglijā. Kristīne padalījās, ka izmaksas, kas saistītas ar atkritumu izvešanu, ir iekļautas pašvaldības nodoklī (council tax). Šis nodoklis tiek aprēķināts par visu gadu, un katru mēnesi viņa maksā noteiktu summu, izņemot divus vai trīs mēnešus gadā. Pagājušajā gadā Kristīne pabeidza šo nodokli maksāt decembrī, bet jau aprīlī maksājumi atsāksies. Nodoklis jāapmaksā mēneša sākumā – pirmajās divās nedēļās, izvēloties konkrētu datumu, kad tas tiks pārskaitīts.
Atbildot uz jautājumu, cik bieži tiek paaugstināta īres maksa, Kristīne saka, ka viņas gadījumā dzīvokļa īres maksa līdz šim nav mainījusies. Savukārt dažām viņas paziņām, pirms īres līguma termiņa beigām, maksa tika palielināta par 150–170 £ ( ~ 175 – 199 €). “Viņiem pasaka: ja vēlies pagarināt līgumu, tev būs jāmaksā tik un tik,” skaidro Kristīne.

Viņa norāda, ka vislielākās svārstības redzamas ūdens, gāzes, elektrības un transporta izmaksās. “Vislielākās svārstības notiek ar elektrību. Ūdens daudz maz izmaksā līdzīgi, atšķiras tikai, cik daudz es viņu lietoju un vai kaut kas īpašs ir noticis manā zonā, piemēram, kaut kādi būvdarbi,” informē Kristīne.
Kristīne uzsver, ka pašvaldības nodoklis (council tax) katru gadu pieaug vismaz par 5%. Viņa arī informē, ka jāmaksā īpašais nodoklis mēram (Greater London Authority). Divus gadus atpakaļ tas bija aptuveni 350 £ (~409 €), bet šogad tas ir nedaudz vairāk par 400 £ (~468 €). Kristīne piebilst, ka viņai ir salīdzinoši paveicies. “Dažos rajonos vietējām pašvaldībām ir “tukša krājkasīte”, un situācija tur ir daudz sliktāka,” vēsta jauniete.
Ievērojot to, ka, piemēram, Spānijā ielās iziet aktīvisti, kuri protestē pret tūrismu, vainojot to par straujo īres cenu pieaugumu un dzīves dārdzības krīzi, uzdevu jautājumu Kristīnei, vai viņa piekrīt šādam apgalvojumam. Viņa personīgi šim apgalvojumam nepiekrīt, norādot, ka valsts no tūrisma tikai iegūst.
Pārvietošanās pa Londonu
Londona ir iedalīta divās daļās.
"Centrs ir salīdzinoši mazs un saucas “The City of London”. Ap Londonu ir lielceļš (M25 highway), un viss, kas atrodas iekšpusē šī lielceļa loka līdz “The City of London”, tiek uzskatīts par Londonu, bet oficiāli tas tiek dēvēts par "Greater London", dalās jauniete.
Lai būtu saprotamāk, viņa Londonu pielīdzina Rīgai. "Centru var uztvert kā Vecrīgu, bet visa pārējā teritorija būtu pārejā Rīgas daļa," saka Kristīne.
"Iebraucot Londonā, īpaši zemās emisijas zonā (ULEZ), ir jāmaksā nodoklis," vēsta jauniete. Viņa informē, ka nesen šī zona tika paplašināta un ir plānots, ka tā tiks paplašināta vēl vairāk. Iebraucot šajā zonā ar automašīnu, katru reizi ir jāmaksā 12,50 £ (~14,62 €). Tāpat šī maksa tiek piemērota arī motocikliem, autobusiem un citiem motorizētajiem transportlīdzekļiem.
Agrāk, jauniete skaidro, elektriskajiem automobiļiem netika piemērota nekāda maksa, bet tagad elektroauto īpašniekiem ir jāmaksā "Congestion Charge" jeb tulkojumā – sastrēgumu maksa, iebraucot tā saucamajā sastrēgumu zonā (Congestion Charge zone). Viņa piebilst, ka daudzi cilvēki, kuri pārgājuši uz elektriskajiem automobiļiem, un kuriem agrāk nevajadzēja maksāt nekādu nodokli, ir neapmierināti ar šo izmaiņu.

“Ceļošana Londonā ir ļoti dārga,” nopūšoties saka Kristīne. "Viens brauciens autobusā izmaksā 1,75 £ (~2,05 €), bet, braukt ar vilcienu ir daudz dārgāk," Viņa turpina, daloties, ka biļete (braucienam ar metro un vilcienu) vienai dienai izmaksā 8,90 £ ( ~ 10,41€), bet tas ir taikai tad, ja pārvietojies pa 1. zonu. Ja nepieciešams šķērsot vairākas zonas, maksa var sasniegt pat 16,30 £ (~19,06 €). Divdesmitgadniece strādā 1. zonā, bet dzīvo 4./5. zonā, tāpēc viņai ir jāmaksā 15,30 £ (~17,89 €).
Pārtika
Apspriežot pārtikas cenas, Kristīne stāsta, ka sviesta/margarīna cena ir sākot no 2,15 £ (~ 2,51 €) un var sasniegt pat 6–7 £ (~ 7,01–8,18 €). Piens ar atlaidi maksā 1,50–1,95 £ (~ 1,50–2,28 €), bet dažviet tas maksā 3 £ (~ 3,50 €). Olas (6 gab.) var izmaksāt, sākot no 1,45 £ (~ 1,69 €), bet augstākā cena ir gandrīz 6 £ (~ 7,01 €). Maltā kafija, savukārt, maksā, sākot ar 6 £ (~7,01 €).

Runājot par maizi, jauniete saka, ka izvēles ir daudz: “Sākot ar saldskābo maizi, maizi ar sēkliņām, baltmaizi, bageti – ko vien vēlies. Protams, izņemot tādu kārtīgu rupjmaizi,” smaidot saka Kristīne. Cenas maizei ir sākot no 1,15 £ (~ 1,35 €), bet pavisam mazie kukulīši maksā 50p (~ 0,58 centi).

Jau sagriezta un iepakotā liellopu gaļa (steiks) maksā, sākot no 5 £ (~ 5,84 €), maltā gaļa – aptuveni no 4 £ (~ 4,67 €). Vesela vista vidēji maksā 5 £, bet jau garšvielās marinētā vista – aptuveni 4 £. "Ja kārojas cūkgaļas cīsiņi, tie maksā vidēji 4–5 £. Ar atlaidi var būt 2 £ ar astīti (~ 2,34 €),” piebilst Kristīne.