
"Zināja gan manu vārdu, gan manu telefona modeli..." Jaunā māmiņa apkrāpta meistarīgi: iepriekš ievākta pat informācija par viņu

Jaunā māmiņa Līvija kļuva par krāpnieku upuri pēc tam, kad saņēma automatizētu zvanu, kas izlikās par bankas brīdinājumu. "Jūsu Smart-ID pievienota jauna ierīce. iPhone 12. Ja neesat pievienojis jaunu ierīci, iespējams, notiek krāpniecības mēģinājums," skanēja ierakstītā balss.
Līvija, būdama neizgulējusies un emocionāli svārstīga, nekavējoties nospieda norādīto taustiņu, kas viņu savienoja ar tā dēvēto "kiberdrošības speciālistu".
Latvijas Televīzijas raidījums "Slazds" skaidro, cik izsmalcinātas kļuvušas informācijas vākšanas shēmas un kā tehnoloģiju attīstība atvieglo krāpnieku darbu. Līvijas gadījums nav unikāls – šī metode ir plaši izplatīta Latvijā. "Man piezvanīja cilvēks, kurš zināja gan manu vārdu, gan manu telefona modeli, tas bija satraucoši," atceras Līvija. Krāpnieki runāja skaidrā latviešu valodā, izmantoja tehnoloģiskus paņēmienus un pat nosūtīja viltus policijas pavēsti caur "WhatsApp", radot ticamības efektu.
Izmeklēšanā atklājās, ka krāpnieki bija jau iepriekš ievākuši informāciju par Līviju, iespējams, izmantojot viltus e-pastu ar saiti, kas ļāva noteikt viņas telefona modeli un citus datus. "Es tajā dienā biju saņēmusi e-pastu par bērnu apģērbu izpārdošanu. Uzklikšķināju, bet pēc tam neko nenopirku," viņa stāsta. Tas, iespējams, ļāva noziedzniekiem iegūt informāciju par viņas ierīci. Viņu manipulācijas spējas bija tik izsmalcinātas, ka upure brīžiem pati sevi pārliecināja par nepieciešamību sadarboties ar krāpniekiem.
Pēc sākotnējās sarunas ar "banku", krāpnieki Līviju savienoja ar it kā policijas pārstāvi, kurš paziņoja: "Mēs redzam, ka uz jūsu vārda ir paņemti trīs kredīti. Jums jārīkojas nekavējoties, lai tos apturētu." Viņai tika likts steidzami pārskaitīt naudu uz "drošu kontu", kas, kā vēlāk atklājās, piederēja privātpersonai. Līvija atceras: "Runāju ar viņiem trīs stundas. Tas likās kā vienā elpas vilcienā. Tikai tad, kad pieslēdzas racionālais prāts, tu saproti."
Kiberdrošības eksperti uzsver – galvenais veids, kā sevi pasargāt, ir nepalikt vieniem šādās situācijās un apspriest jebkādas aizdomīgas prasības ar tuviniekiem. "Krāpnieki vienmēr vēlas, lai cilvēks paliek viens un nerunā ne ar vienu no saviem tuvajiem," norāda psihiatrs Māris Taube. Policija atgādina, ka tā nekad nesūta pavēstes caur "WhatsApp" un ka bankām nav "drošo kontu", uz kuriem klientiem būtu jāpārskaita nauda. Savukārt krāpnieku izmantotās metodes turpina attīstīties, un arvien tiek meklēti jauni veidi, kā izvilināt naudu no cilvēkiem.
Līvija nožēlo ne tikai zaudēto naudu, bet arī to, ka viņu pārliecināja neuzticēties saviem tuvākajiem. "Visvairāk sāp tas, ka viņi spēja iegalvot, ka pat vīram es nevaru uzticēties. Ka cilvēks, kurš ir vistuvākais, pēkšņi ir trešā persona," viņa atzīst. Šis stāsts kalpo kā brīdinājums visiem – nepalikt vienam un uzticēties tikai oficiālajiem informācijas avotiem.