Latvietis, kurš palīdzēja dramatiski uzlabot pitstopu laiku un rūpējas par Lūisa Hamiltona labsajūtu. Mārtiņš Zalmans skaidro F-1 aizkulises
Jau vairākus gadus viens no latviešiem, kurš strādā prestižajā Pirmās formulas (F-1) pasaules čempionātā, ir inženieris Mārtiņš Zalmans. Kopš 2022. gada viņš savas zināšanas nodod “Mercedes” komandā. Sarunā ar Jauns.lv Mārtiņš komentē savu ceļu līdz F-1, darba specifiku un aizkulises, kā arī sadarbību ar tādiem pilotiem kā septiņkārtējo pasaules čempionu Lūisu Hamiltonu un Džordžu Raselu.
Latvietis Mārtiņš Zalmans jau vairākus gadus var lepoties ar faktu, ka ir viens no retajiem latviešiem, kurš strādā prestižā F-1 pasaules čempionāta komandā. Karjeru sācis “Williams”, jau kopš 2022. gada viņš par F-1 formulu dažādajiem drošību attīstības risinājumiem gādā vienā no spēcīgākajām komandām “Mercedes”. 2024. gadu komanda noslēdza ar ceturto vietu Konstruktoru kausā (468 punkti) un ēras beigām pilotu sakarā. Komandu vairs nepārstāvēs septiņkārtējais pasaules čempions Lūiss Hamiltons, no kura ar atvadu pasākumu kārtīgi atvadījās pašā komandā pēc sezonas pēdējā posma Abū Dabī.
Nozīmīgu izaicinājumu risināšana
Interese par inženieriju Mārtiņam bijusi jau kopš skolas gadiem, kurus viņš pavadījis prestižajā Rīgas Valsts 1. ģimnāzijā. Tobrīd viņš nesekoja diži līdz F-1 sacensībām, un, smejoties saka, ka pat šobrīd to nedara. Tomēr tieši no Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas sākās viņas ceļš pretī darbam F-1 komandā. “Viens no iepriekš skolu beigušajiem absolventiem bija atnācis un stāstīja, ko viņš dara Anglijā un kādā kompānijā strādā. Sava stāstījuma laikā viņš arī ieminējās par prakses vietām daudzās interesantās vietās. Tas lika jau tajā pašā dienā meklēt iespējas internetā, uzduroties uz vienu pazīstamo, kam arī bija liela interese par mašīnām un autosportu.” Tā viņi atraduši “Formula Student”, kas ir studentu inženieru sacensības, kuras notiek katru gadu. Tajās studentu komandas no visas pasaules izstrādā, būvē, testē un sacenšas ar maza mēroga formulas stila sacīkšu auto.
Lēmums strādāt autosportā bijis mērķtiecīgs, kas licis arī priekšlaicīgi pamest Rīgas Valsts 1. ģimnāziju un turpināt mācības Anglijā, kas vēlāk jau palīdzētu iestāties labākā universitātē. Mārtiņš ticis Bātas pilsētas universitātē (angliski – Bath), kas atrodas Somersetā, Anglijas dienvidrietumos, 21 kilometru no Bristoles. “Tā ir vēsturiska pilsēta, kurā attīstījusies universitāte. Man paveicās, ka “Williams” komandā prakses vietas bieži aizpildīja ar manas augstskolas studentiem. Kad pieteicos, šķita nereāli, bet, kad iekļuvu, jau kļuva relatīvi vienkāršāk. Tev ir dots gads, lai pierādītu savu lietderību. Pēc šī gada vai nu tevi grib atpakaļ, vai nu arī negrib,” par savu pirmo lielo iespēju F-1 saka Zalmans, kurš pievērš uzmanību faktam, ka prakses gadā jāstrādā vairāk nekā citiem, ja tik tiešām vēlies nostiprināties industrijā.
“Ir jāparāda, ka spēj gan mācīties, gan arī ko pienest no savas puses. Ja arī darbalaiks līgumā ir noteikts no 9:00 līdz 18:00, varbūt prakses laiks nebūs īstais brīdis, kad izmantot darbalaiku kā ierakstīts līgumā. Dari, kamēr ir izdarīts. Izrādi, ka esi ieinteresēts, spēj mācīties un ziedot savu laiku. Ja tev iedod uzdevumu un spēj pats atnākt ar savu risinājumu, tad šķiet, ka arī tas palīdz,” secina Zalmans, kurš gan joko, ka, iespējams, viņa palikšanā “Williams” komandā lieti noderējušas vecmammas dotās sukādes. “Katru reizi, kad braucu no Latvijas, visiem devu vecmammas gatavotās sukādes. Smējos, ka tieši tas būs veids, kā palikšu komandā pēc gada.”
Zalmans atbild par dažādiem inženierijas jautājumiem. Angliski viņš sevi sauc par “reliability manager”, strādājot dizaina komandā, no kuras cilvēki dodas uz trasi un pārbauda, vai viss ir tā, kā pirms tam izstrādājuši formulā dizaineri un mehāniķi. “Mēs esam tā saite starp dizaineriem un mehāniķiem,” vienkāršoti saka Mārtiņš. “Pēc katras sacensības ir līdz 50 punktiem, ko varētu uzlabot uz nākamo. Tāpat sekojam FIA (Starptautiskās Automobiļu asociācijas) noteikumu ievērošanai attiecībā par formulu – atbilstību izmēriem, svariem un citām lietām.” Zalmans min, ka viņš strādā komandā ar četriem cilvēkiem, sezonas laikā pašam personīgi apmeklējot septiņas sacīkstes klātienē.
Atgriežoties pie spējas noturēties F-1, viņš atceras problēmu “Williams” komandā, kuru ar viņa palīdzīgas rokas pielikšanu izdevies prakses laikā atrisināt. “Komandai bija lēni pitstopi – ja nemaldos, četras ar pusi sekundes. Protams, tas nebija mans vienrocīgs darbs, taču, lai pitstopus padarītu ātrākus, pistolēm, ar kurām skrūvēja uzgriežņus, katram mehāniķim speciāli izgatavojām tādus kā ergonomiskus apvalkus. Ar šo risinājumu tikām līdz elites līmenim, tas ir, 1,8 sekundēm,” savu veiksmes stāstu problēmas risinājumā atklāj Zalmans. Bez pitstopu risināšanas netrūcis arī citu jautājumu risināšanas, kuru apmērs gan bijis mazāks.
Zalmans nav vienīgais latvietis F-1 vidē, kur uz pasi un nacionalitāti neskatās, bet vērā visvairāk ņem prasmes un zināšanas. “Ir Reinis (Reinis Vītols – aut), kurš tagad pārgājis uz “Sauber”. Ir Rūdolfs (Rūdolfs Umblejs – aut.), kurš strādā “Hyper Performance Powertrain” “Mercedes” grupā un ko arī pats esmu saticis. Kaut kad redzējām, ka uz “Aston Martin” komandas bija atrodami visi darbinieku vārdi ar iekavās redzamu pilsonību un diviem bija rakstīts LVA. Skatījāmies sociālajā tīklā “LinkedIN”, taču nevarējām atrast. Var jau būt, ka ir vēl kāds, taču neesmu viņu saticis.”
Nenormēts darba laiks
Mārtiņš šajā sezonā uz vietas bijis septiņās trasēs – Japānā, Itālijas Imolas trasē, Monako, Azerbaidžānā un noslēdzošajos trijos posmos ASV Lasvegasā, Katarā un Abū Dabī. Savukārt pēc sezonas viņš palicis tajā pašā Abū Dabī, kur aizvadīti testi. “Man pašam patīk Monako,” uz jautājumu, kura no trasēm viņam pašam ir tīkamākā, atbild Zalmans. “Tur ir ļoti laba atmosfēra. Tāpat mēs dzīvojam netālu, kas ļauj uz trasi un no tās iet ar kājām. Tas nozīmē tādu brīvāku promiešanas laiku nekā, ja ir jābrauc sešiem vai septiņiem kopā busā.” Vēl starp sev iecienītām trasēm viņš minēja Bahreinu, kur pavadīts daudz laika testu laikā, un Ungāriju, kur, lai arī būts tikai reizi, izjusta laba atmosfēra. Tāpat ārpus Eiropas ir iespēja izbaudīt citu valstu kultūru, bet kopumā visās valstīs cenšas atstāt par sevi labu iespaidu.
Daudz laika gan izbaudīt citu valstu kultūru F-1 komandās strādājošajiem nav. Nedēļās, kad notiek posmi, darbs sākas no trešdienas, bet Zalmana gadījumā tas noslēdzas krietni pēc posma noslēguma svētdien. Jau kādu laiku F-1 apcirkņos ir noteikts konkrēts laiks, kad trasē atrasties vairs nedrīkstot. Darbs pie formulas sākas no trešdienas, bet ceturtdien tiek pabeigta tās uzbūvēšana. “Apmēram ceturtdienas pusdienlaikā mēs pirmo reizi drīkstam iedarbināt mašīnu un pārbaudīt, vai viss griežas, rūc un notiek. Ceturtdien pēcpusdienā uzliekam spārnus un grīdas, lai viņa būtu tāda, ar kuru var braukt. Tāpat ceturtdienā pārbaudām formulas platumu, garumu un veicam vēl kādus testus, ja tādi ir nepieciešami. Tajā pašā laikā notiek pitstopa treniņš. Ārā garāžā sastājas visi mehāniķi savās vietās, trīs cilvēki iestumj formulu pitstopa vietā un kādas 40 līdz 50 reizes tiek atstrādāta sistēma.” Garāka darbadiena ir piektdien, kad formulai var veikt lielākās iespējamās tehniskās izmaiņas, bet, sākot ar sestdienu, kad ir kvalifikācija, vairs neko mainīt nedrīkst, ja nu vienīgi nenotiek kādi būtiski bojājumi.
Svētdien pēc sacensībām daļa inženieru dodas mājās, taču Zalmans ar saviem kolēģiem paliek trasē. “Mēs visu gribam redzēt. Vienu no formulām mēs izjaucam līdz pēdējai skrūvītei, jo, ja posma laikā ir bijušas kādas problēmas, tad gribam būt pirmās acis, kas to problēmu redz, apraksta un izpēta. Svētdienu vakari vienmēr ir gari, bet pirmdien vai nu ir ceļš atpakaļ uz rūpnīcu vai nākamo trasi,” rutīnu skaidro Zalmans.
Ar vārdiem par problēmas meklējumiem formulā var attiecināt gan lielākas ķibeles, gan arī mazākas, kuras vērīgākie, iespējams, pat nepamana, bet tikai dzird no pilotiem radio frekvencē, sakot savai komandai. “Nu, piemēram, Lūiss pēdējā posmā noķēra plastmasas trubu, un tad jau zinām, ka kaut kāda problēma būs grīdai. Vai arī datos redzi, ka kaut kas ir pārāk uzsilis vai ieķēries dzesēšanas trubās.” Bieži vien tur mēdz iesprūst plastmasas noplēšamais no sportistu ķiveres. “Un tad tu redzi datos, ka vienā pusē bremžu temperatūra ir nedaudz augstāka nekā otrā, mēģinot saprast, kāpēc tā. No 100 reizēm piecos gadījumos tā būs šī plastmasa, bet citos gadījumos tas būs kas cits, piemēram, kāds kociņš, skrūve vai jebkas cits.”
2025. gada čempionāts būs pēdējais ar esošajiem noteikumiem. No 2026. gada spēkā stāsies jauni noteikumi, kuriem pamazām sāk pielāgoties arī “Mercedes”. Zalmans min, ka tādā parastā pasaules čempionātā pēc Līgo svētkiem komandas sāk resursus pamazām ieguldīt nākamās formulas izveidē, taču uz 2026. gadu šis process varētu notikt ātrāk jau minēto izmaiņu dēļ. Latvietis gan min, ka uz nākamo gadu nopietni turpinās fokusēties “McLaren” un “Ferrari”. Kādas būs jaunās izmaiņas? “Turbīnas vairs nebūs elektriskas. Tas nozīmē, ka formulas droši vien būs skaļākas, jo vairāk enerģiju atstāsim gaisā. Gan priekšā, gan aizmugurē spārni būs kustami, abiem būs tā saucamais DRS, un to varēs izmantot visa apļa garumā. Grīdas vairs nebūs kā no 2022. līdz 2025. gadam, bet kā līdz 2021. gadam. Mašīnas apakšā vairs nebūs divi tuneļi, kas iet uz aizmuguri, bet gan plakans un tad tunelis. Mašīna kļūs vieglāka un īsāka.” Par galveno izaicinājumu paša darbā Zalmans min 30 kilogramu ietaupīšanu. “Tas būs interesants izaicinājums. Arī visa formula būs pavisam citās dimensijās, līdz ar to mums būs krietni jāpastrādā, lai viss būtu tikpat droši, taču ar mazāku svaru.”
Lūisa Hamiltona aura
Savā inženiera darbā latviešu speciālistam ik pa laikam ir jāaprunājas ar komandas pilotiem. Visbiežāk tas ir pēc tam, kad tiem ir ko teikt attiecībā par vēlamajiem uzlabojumiem formulā. “Pārsvarā tas ir par to, kā viņi sēž mašīnā vai arī brauciena laikā parādās kādas vibrācijas. Tad mēģinām saprast, no kā tas ir – mašīnas, riepām vai kāda cita iemesla.” Ar Džordžu Raselu Mārtiņš bijis pazīstams jau kopš strādāšanas “Williams” laikos, līdz ar to jau bijušas izkoptas zināmas attiecības, bet savas vēlmes ik pa laikam izteicis septiņkārtējais pasaules čempions Lūiss Hamiltons.
“Visbiežāk ar viņu bijusi komunikāciju par kāju atbalstiem formulā. Dažreiz ir bijis jāpamaina izgriezums, lai, braucot līkumā, kāja neķertos.” Zalmans min, ka, iesēžoties pirmo reizi auto, visiem pilotiem tā šķietot laba, bet, sākot braukt, atrodas jauni veidi, kā tajā kustēties. Savukārt, ja uz stūres parādās jaunas pogas, tad dažreiz par daudz var būt bijusi kantīte. “Pārsvarā bijis jārisina sīkumi, kas ir ļoti labi, jo lielu problēmu nav bijis.”
For one final time. Behind the scenes with Lewis in Brixworth and Brackley for his last visits to the factories 😢 Watch the full video 👇
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) December 20, 2024
Hamiltons no 2013. līdz pat šīs sezonas beigām pārstāvēja “Mercedes” komandu, bet ar nākamo sezonu viņš pārcelsies uz slaveno “Ferrari”. Zalmans daudz nekomentēja, kāds pēc dabas ir septiņkārtējais pasaules čempions, vien liekot noprast, ka viņa klātbūtnē var just čempiona auru. Pēc pēdējā posma Abū Dabī noticis privāts komandas pasākums par godu Hamiltonam, taču tajā nav bijis ļauts fotografēties. “Atvadījāmies labi,” uzsver Zalmans, kurš nevar atklāt sava līguma ilguma detaļas.
Lai arī F-1 komandās darba ir vairāk nekā pietiekami, arī Zalmanam izdodas atrast laiku darba dzīves sabalansēšanai ar atpūtu. “Nav tāds īsts un noteikts hobijs. Ar draugiem pabraucam ar kartingiem, dažreiz aizbraucam uz Latviju vai kur citur. Citkārt izvizinos ar motociklu,” par dažām no atpūtas izvēlēm saka Mārtiņš, kurš ar ģimeni dzīvo netālu no Londonas. Ja “Williams” laikos viņam bijis jādodas uz desmit trasēm, tad esošās septiņas ir labs balanss, kas ļauj gan izvēdināt galvu, gan uzņemt svaigas idejas mērķu sasniegšanai pēc pavadītā laika ofisā. Savukārt jaunajiem inženierijas talantiem Latvijā viņš vēl pieturēties pie mērķa pat, ja tas prasa ziedot pāris gadu. “Vispirms jādomā par universitātes izvēli. Pat, ja nākas investēt vienu vai divus gadus, lai tajā tiktu, jāpatur prātā, ka tas vēlāk atmaksāsies.”