"Par akciju tirgu, bet meitenēm" – studente "atkodusi", kā saprotami pastāstīt par sarežģīto
foto: ekrānuzņēmums no "TikTok" @financebyamanda
Amanda skaidro terminus.
Dzīvesstils

"Par akciju tirgu, bet meitenēm" - studente "atkodusi", kā saprotami pastāstīt par sarežģīto

Zanda Rītuma

Jauns.lv

Tā vien šķiet, ka ziņās runā tikai un vienīgi par tarifiem un akcijām. Bet tev īsti nav skaidrs, ko nozīmē daži pamatjēdzieni? Kāda finanšu studente ir atradusi veidu, kā visu izskaidrot ļoti saprotami.

"Par akciju tirgu, bet meitenēm" – studente "atkod...

Vai tu kādreiz esi nopirkusi lūpu spīdumu? Ja atbilde ir “jā”, tad esi jau vienu soli tuvāk tam, lai saprastu, kas notiek akciju tirgū. “TikTok” lietotāja Amanda publicējusi video, kurā skaidro visbiežāk lietotos finanšu terminus, izmantojot salīdzinājumus, kas daudziem ir labi saprotami.

Piemēram, akciju tirgu viņa pielīdzina slavenajam kosmētikas veikalam “Sephora” (Latvijas gadījumā tas būtu “Douglas”). “Iedomājies, ka akciju tirgus ir kā “Sephora” – milzīgs veikals, kurā vari nopirkt dažādu zīmolu preces. Investējot, tu izvēlies starp dažādiem uzņēmumiem,” skaidro Amanda. Tālāk viņa aicina iedomāties, ka katrs zīmols veikalā ir kā atsevišķs uzņēmums. “Akciju tirgū uzņēmumi piedāvā akcijas, kuras tu vari iegādāties.” 

foto: ekrānuzņēmums no "TikTok" @financebyamanda
Amanda skaidro terminus.
Amanda skaidro terminus.

Kas tad ir akcija? To Amanda pielīdzina vienai precei. “Ja tu nopērc, piemēram, zīmola “Rare Beauty” vaigu sārtumu, tad šajā scenārijā esi iegādājies vienu šī uzņēmuma akciju. Tagad tev pieder maza daļiņa no šī uzņēmuma.”

“Akciju vērtība” tiek pielīdzināta populārai precei. “Kad kāda prece sociālajos tīklos kļūst virāla – piemēram, “Dior” lūpu eļļa –, tā kļūst dārgāka, jo pieaug pieprasījums. Līdzīgi ir ar akcijām. Ja uzņēmums paplašinās, veiksmīgi strādā, tā akcijas kļūst dārgākas. Savukārt, ja cilvēki zaudē interesi vai uzņēmums vairs nedarbojas tik veiksmīgi, akciju cenas krītas,” skaidro studente.

Kosmētikas somiņu viņa pielīdzina diversificētam portfelim. “Ja tu ieguldi tikai vienā akcijā, tas ir riskanti. Bet, ja somiņu piepildi ar dažādu kosmētiku, tu esi labāk sagatavota. Ja tavā somiņā būtu tikai lūpu krāsa, tev klātos grūti. Bet, ja tev ir pilns komplekts, tu esi gatava visam. Tā ir diversifikācija – tev ir daudz dažādu akciju un līdzekļu, lai būtu drošāk,” skaidro Amanda.

Dividendes viņa skaidro ir kā bezmaksas paraugi. “Daži zīmoli dod bezmaksas paraugus, un tāpat daži uzņēmumi izmaksā dividendes – papildu naudu par to, ka tev pieder uzņēmuma akcija.” Noslēgumā Amanda raksta: “Akciju tirgus kopumā ir par to, lai tu izvēlētos sev atbilstošo kombināciju – gluži tāpat kā ar kosmētiku.”