
Pieaug spiediens pārskatīt "Eirovīzijas" balsošanas sistēmu

"Eirovīzijas" 2025. gada lielā fināla rezultāti atkal apvienojuši valstis – šoreiz pieaugošā aicinājumā Eiropas Raidorganizāciju apvienībai (EBU) skaidrot konkursa balsošanas sistēmas caurspīdīgumu. Jaunākā, kas izteikusi bažas un aicina uz sistēmas pārskatīšanu, ir Norvēģijas nacionālā raidorganizācija NRK.
Jau vēstīts, ka Izraēlas dziedātāja Džuvala Rafaelaskatītāju balsojumā ieguva vislielāko punktu skaitu ar balādi “New Day Will Rise”, taču kopvērtējumā, ņemot vērā arī žūrijas balsis, palika otrajā vietā aiz Austrijas.
Vairāku valstu pārstāvji pauduši bažas un izteikuši vēlmi pēc balsu pārskatīšanas, tostarp arī NRK, kuras galvenās rūpes ir saistītas ar nepieciešamību pārskatīt balsošanas sistēmas uzticamību.
NRK izklaides redaktors Šarlo Halvorsens norādīja, ka sabiedrības uzticība pašreizējai balsošanas sistēmai ir satricināta: “Ja rodas šaubas, vai balsojuma rezultāts patiešām atspoguļo sabiedrības viedokli, tas ir nopietni. Mēs to nevaram pieļaut. Atbalstām pilnīgu sistēmas pārskatīšanu, lai atjaunotu uzticību konkursam. Mērķim jābūt – nodrošināt pēc iespējas taisnīgāku sacensību, saskaņā ar Eirovīzijas nolūkiem un principiem.”
Tikmēr strīdus izraisījusi Izraēlas balsu vākšanas kampaņa. YouTube un pat Ņujorkas Taimskvērā tika izvietotas reklāmas ar Izraēlas pārstāvi, aicinot skatītājus balsot par viņu. Saskaņā ar Eurovision News Spotlight veiktu izmeklēšanu, šo kampaņu finansēja valsts aģentūra.
Norvēģu TV producents un Eirovīzijas eksperts Anderss Tangens uzskata, ka reklāmas tika veidotas ar skaidru mērķi nodrošināt uzvaru, norādot uz valsts mēroga iejaukšanos konkursa rezultātos: “To pašu viņi darīja arī pagājušajā gadā. Ja tas atkārtojas, skaidrs, ka viņi uzskata – no tā var gūt labumu.”
Reklāmās skaidri norādīts, ka tās finansējusi Izraēlas valdības reklāmas aģentūra, neskatoties uz "Eirovīzijas" noteikumiem, kas aizliedz politisku ietekmi.
Tuvējo Austrumu eksperte Hilde Henriksena Vāge uzsvēra, ka kopš Otrā pasaules kara Izraēla izmanto "Eirovīziju" kā politiskā tēla veidošanas platformu: “Viņi vienmēr to izmantojuši šādiem nolūkiem. Pēc 7. oktobra tas kļuvis vēl būtiskāk.”
NRK žurnālisti mēģināja preses centrā uzrunāt Izraēlas delegāciju par finansēšanas jautājumiem, taču nesaņēma nekādu atbildi.
Norvēģiju šogad pārstāvēja 19 gadus vecais Kails Alesandro ar emocionālu dziesmu “Lighter”, veltītu viņa ar vēzi slimajai mātei. Norvēģija finālā ieguva 18. vietu.
MGP (Melodi Grand Prix) projekta vadītājs Mads Terkleps uzskata, ka ir EBU pienākums izvērtēt, vai reklāmas kampaņa pārkāpj noteikumus, jo tā var tikt uzskatīta par politisku soli.
Eirovīzijas direktors Martins Grīns, komentējot šo situāciju, uzsvēra: “Noteikumi neaizliedz raidorganizācijām vai trešajām pusēm – ierakstu kompānijām vai citiem – reklamēt savus dalībniekus, ja vien tas nepārkāpj redakcionālās vadlīnijas vai netiek izmantots citiem mērķiem.”