
Eiropas Komisija piešķīrusi Latvijai 153,5 miljonus eiro "Rail Baltica" projekta turpināšanai

Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) vienpadsmitajā uzsaukumā Eiropas Komisija (EK) ir apstiprinājusi papildu 153,5 miljonu eiro piešķiršanu Latvijai dzelzceļa projekta "Rail Baltica" prioritāro aktivitāšu īstenošanai.
"Jaunākais Eiropas Savienības finansējuma piešķīrums ļaus Latvijai vēl ātrāk virzīties uz priekšu "Rail Baltica" pamattrases dienvidu posma būvniecībā," norāda satiksmes ministrs Atis Švinka.
"Rail Baltica" projektam visās trīs Baltijas valstīs piešķirts papildu finansējums 295,5 miljonu eiro apmērā, kas nodrošinās projekta tālāku virzību. Šī summa ir maksimāli pieejamais finansējums šajā uzsaukumā, ņemot vērā pieejamos budžeta ierobežojumus. Jūlijā plānots uzsākt diskusijas par finansēšanas līguma tvērumu un tajā iekļautajām aktivitātēm.
Tāpat EK piešķīrusi 5,7 miljonus eiro VAS “Latvijas dzelzceļš” dzelzceļa sistēmas modernizācijai un VSIA “Latvijas Valsts ceļi” mobilitātes un drošības uzlabošanas projektu īstenošanai.
EK atbalstīja divus projektus, kuru īstenošanā piedalās LVC. Projekta “Traffic management Information Services upGRADe Europe” kopumā piešķirti 13,75 milj.eiro, tajā skaitā Latvijas daļa ir 844,6 tūkst.eiro un 422,3 tūkst.eiro ir EISI finansējums (50% atbalsta intensitāte). Projekta mērķis ir pārrobežu satiksmes informācijas pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana ceļu lietotājiem visā ES. Projekta ieguvums būs efektīvāka galvenā autoceļu tīkla izmantošana, kā arī uzlabota pieejamība un drošība.
Otrs projekts, kura īstenošanā piedalās LVC ir “VERKKO - European network for safer, greener, and digital traffic management, intermodal freight, and cross-border mobility improvements along the TEN-T corridors” ar kopējo EISI atbalstu 73,98 milj.eiro, kur Latvijas daļa ir 1,23 milj.eiro (50% atbalsta intensitāte). Projekta mērķis ir kooperatīvo ITS ( intelektuālās transporta un loģistikas sistēmas) pakalpojumu ieviešana 12 valstīs un vairākos pilsētu mezglos, lai uzlabotu ilgtspējīgu mobilitāti, digitālo satiksmes pārvaldības sistēmu un atbalstītu intermodālos kravu pārvadājumus un pārrobežu mobilitāti.
Tāpat Eiropas Komisija (EK) atbalstījusi pārrobežu digitālās kapacitātes vadības projektu “Digital Capacity Management Implementation 2025-2029”, kopumā projekta īstenošanai piešķirot 45 milj.eiro EISI finansējuma. Projektā būs atbalsts infrastruktūras pārvaldītājiem dzelzceļa sistēmu modernizācijā, kopīgu telemātikas atsauces failu izstrādē un visu RNE (RailNetEurope) pārvaldīto centrālo sistēmu pabeigšanas un atjaunināšanas veicināšanā. Galvenais ieguvums būs dzelzceļa operāciju digitalizēta pārvaldība ES robežās un kopumā uzlabota telemātikas lietojumprogrammu sadarbspēja dzelzceļa kravu un pasažieru pārvadājumiem. Kopprojekta īstenotājs Latvijā ir VAS “Latvijas dzelzceļš”. Latvijas EISI daļa sastāda 4 milj.eiro (50% atbalsta intensitāte).