
"Latvijas dzelzceļa" valdes priekšsēdētājs: "Mums bija tikai viens virziens kravu pārvadājumiem uz Latvijas ostām - no austrumiem, un dabā jau tukšums nepaliek!"

VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz), ņemot vērā kravu pārvadājumu kritumu, kravu piesaistē meklē iespējas kaimiņvalstīs un Latvijas tirgū, norāda kompānijas valdes priekšsēdētājs Artis Grinbergs.
Viņš skaidroja, ka pašreizējos ģeopolitiskajos apstākļos, pirmkārt, kravu piesaistē ir jāveido sadarbība ar kaimiņvalstīm, tostarp gan kravu piesaistē, gan arī attiecībā uz darbu remonta cehiem, lai nodrošinātu biznesa iespēju diversifikāciju. Tāpat LDz saredz lielu potenciālu iekšzemes kravu pārvadājumos.
"Diemžēl agrāk LDz bija tikai viens virziens kravu pārvadājumiem uz Latvijas ostām - no austrumiem, un dabā jau tukšums nepaliek. Ja vietējam biznesam nebija iespēju savas kravas - vai tas ir cements, vai kokmateriāli, vai kūdra, vai graudi - vest pa dzelzceļu, tad attīstījās autopārvadājumi, un redzam, ka vairāk nekā 80 miljoni tonnu kravu pērn braukāja pa Latvijas autoceļiem," piebilda LDz vadītājs.
Viņš skaidroja, ka LDz nevar pārņemt visas šīs kravas, bet ieguvumi, kas saistās ar satiksmes drošības, izmešu samazināšanas un ceļu atslogošanas aspektiem, iesaistoties dzelzceļam, esot acīmredzami.
Viņš papildināja, ka patlaban LDz izskata industrijas, kurās ir lieli kravu apmēri, un strādā pie risinājumiem, kā arī izvērtē, kā pielāgot ritošo sastāvu šīm kravu grupām.
Tāpat Grinbergs atzīmēja, ka nākamais vidēja termiņa projekts, ko iecerējusi Satiksmes ministrija (SM), ir "sausās ostas", kas paredz veidot nelielus termināļus, kur LDz varētu piedalīties kā dalībnieks. Tie būtu īpaši aprīkoti loģistikas punkti, kuros konsolidēt kravas un tālāk nosūtīt tās pa dzelzceļu.
LDz vadītājs norādīja, ka šogad dzelzceļa kravu pārvadājumu apmērs Latvijā varētu būt deviņi līdz 9,5 miljoni tonnu, tostarp 70% no tā būtu tranzītkravas, bet pārējais - iekšzemes kravas, sākot no kokmateriāliem un beidzot ar graudiem.
Jau vēstīts, ka dzelzceļa kravu pārvadājumu apmērs pagājušajā gadā Latvijā samazinājās par 26,7% salīdzinājumā ar 2023.gadu un bija 11,467 miljoni tonnu.
Savukārt dzelzceļa kravu pārvadājumu apmērs šogad pirmajos četros mēnešos Latvijā samazinājies par 28,4% salīdzinājumā ar 2024.gada attiecīgo periodu un bija 3,008 miljoni tonnu.
LDz koncerna apgrozījums pagājušajā gadā, pēc provizoriskajiem datiem, bija 233,738 miljoni eiro, kas ir par 11,3% mazāk nekā 2023.gadā, savukārt koncerna zaudējumi pieauga 2,4 reizes - līdz 7,794 miljoniem eiro.
LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna LDz valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDz Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDz ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDz apsardze" un loģistikas uzņēmums "LDz loģistika".