
Iemīļotā prāmja uz Stokholmu atjaunošana var maksāt miljonus, bet "tas būtu tā vērts"

Šobrīd "Tallink" prāmju satiksme Rīgā nav atjaunota kopš tās apturēšanas 2020. gadā, kad Covid-19 pandēmijas dēļ tika slēgts maršruts uz Stokholmu. Kad un vai vispār varētu būt gaidāmas kādas izmaiņas?
Kā vēsta Latvijas Televīzija (LTV), būtu nepieciešami vairāki miljoni eiro, lai atjaunotu šo savienojumu. Bijušais satiksmes ministrs Kaspars Briškens uzskarta, ka valsts varētu atļauties šādu ieguldījumu, jo ilgtermiņā tas varētu atmaksāties caur nodokļu ieņēmumiem. "Latvijai kā valstij ir jāspēj ieguldīt arī tādos maršrutos, kas nenodrošina tūlītēju finansiālu atdevi. Es domāju, ka jau viena gada ietvaros, pateicoties nodokļu ieņēmumiem, naudas plūsma var kļūt pozitīva," norādīja Briškens.
Rīgas mērs Vilnis Ķirsis, kurš iepriekš paudis cerību par prāmju satiksmes atjaunošanu, tagad atzina, ka "Rīgai šāds savienojums noteikti ir nepieciešams" un būtu tā vērts. "Tas noteikti nāktu par labu. Lidosta mums nodrošina lielāku tūristu plūsmu, un to apstiprina dati. Taču jebkurā gadījumā šāds savienojums Rīgai ir vajadzīgs," uzsvēra Ķirsis.
Tūrisma eksperti norāda, ka pirms pandēmijas šo maršrutu plaši izmantoja ne tikai Latvijas un Lietuvas ceļotāji, bet arī Baltkrievijas tūristi un tālbraucēji. Pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā situācija mainījusies, un Baltkrievijas ceļotāju plūsma būtiski sarukusi.
2020. gada sākumā Igaunijas kompānija "Tallink" pārtrauca ilggadējo Rīga–Stokholma maršrutu. Vasarā tika īslaicīgi atvērta prāmju līnija uz Helsinkiem, taču rudenī, pieaugot Covid-19 saslimstībai, arī šis savienojums tika slēgts. Pat pēc ceļošanas ierobežojumu atcelšanas neviens prāmju maršruts no Rīgas netika atjaunots.
Satiksmes ministrija LTV norāda, ka komerciāli izdevīga satiksme jau būtu atsākta, ja tā spētu darboties bez valsts atbalsta. Taču uzņēmēji prasa finansiālu palīdzību – gan mārketinga aktivitātēm, gan ostu maksas atvieglojumiem. Precīza nepieciešamā summa netiek minēta, bet tiek lēsts, ka runa ir par vairākiem miljoniem eiro.

Ieskaties, kā tagad izskatās uz kruīza prāmja "Tallink Romantika"
Kruīza prāmja "Tallink Romantika" atjaunotās telpas.





Tālbraucēji, kuri agrāk izmantoja šo maršrutu kravu pārvadājumiem uz Skandināviju, tagad izvēlas Kurzemes ostas – Ventspili un Liepāju, kur darbojas "Stena Line". Tomēr viņi labprāt redzētu alternatīvu arī Rīgā, jo tas ļautu ietaupīt laiku un resursus.
Tikmēr "Tallink" skaidro, ka pašreizējo ekonomisko apstākļu dēļ uzņēmums fokusējas uz maršrutiem starp Igauniju, Somiju un Zviedriju, un tuvākajā laikā neplāno atsākt darbību Rīgā.
Ja tomēr tiktu pieņemts lēmums investēt prāmju satiksmes atjaunošanā, pirmie kuģi no Rīgas varētu sākt kursēt ne ātrāk kā 2026. gada vasarā.