Kā slīcēja ķeršanās pie glābšanas riņķa! Ekonomists Kārlis Purgailis raksturo "airBaltic"vienošanos ar "Lufthansa"
Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" vienošanās ar Vācijas aviokompāniju grupas "Lufthansa Group" salīdzināma ar pēdējā brīdī satvertu glābšanas riņķi, "airbaltic" slīkstot finanšu problēmās, paziņoja bankas "Citadele" ekonomists Kārlis Purgailis.
Viņš pauda, ka, ņemot vērā sarežģīto "airBaltic" finanšu situāciju, stratēģiskā investora piesaiste kopumā uztverama kā pozitīvs notikums, uzņēmuma turpmākās pastāvēšanas nodrošināšanai un iespējai veikt sākotnējais akciju publiskais piedāvājums (IPO). Purgailis norādīja, ka darījuma cena gan vērtējama kā ļoti zema, un atzina, ka iegūtie 14 miljoni eiro nesniedz uzņēmumam jūtamu finanšu situācijas uzlabojumu.
Purgailis skaidroja, ka pasaulē bieži sastopama prakse ir uzņēmumiem veikt tā saucamos pirms IPO ("pre-IPO") darījumus, piesaistot finanšu vai stratēģiskos investorus neilgi pirms IPO, tā stiprinot uzņēmuma finanšu situāciju un/vai biznesa izaugsmes perspektīvas, kas ceļ uzņēmuma vērtību IPO brīdī.
Darījums ar "Lufthansa" ir pielīdzināms šādam "pre-IPO" un ļauj sasniegt abus mērķus - uzlabot gan finanšu situāciju, gan biznesa izaugsmes potenciālu nākotnē. Lai arī "Lufthansa" darījums matemātiski rezultējas pieņēmumā, ka "airBaltic" kopējā vērtība ir 140 miljoni eiro, tas nenozīmē, ka vērtība IPO brīdī būs identiska.
"Gadījumā, ja "airBaltic" pienācīgi sagatavosies IPO darījumam un, kas svarīgākais, potenciālie investori noticēs biznesa izaugsmei sadarbībā ar "Lufthansa", uzņēmumam IPO vērtība var būt ievērojami lielāka," pauda Purgailis, norādot, ka, viņaprāt, "airBaltic" nevajadzētu sasteigt IPO un maksimāli izmantot iespēju kopā ar "Lufthansa" uzlabot potenciālo investoru skatījumu un uzņēmuma izaugsmes potenciālu.
"Gan "Lufthansa", gan valsts kā akcionārs ir ieinteresēti iegūt maksimālo novērtējumu IPO brīdī, tādējādi, izlaižot jaunas akcijas, mazāk atšķaidot savu procentuālo līdzdalību. Ja vērtējums nebūs pietiekami liels, valstij var nākties veikt papildu ieguldījumu, lai saglabātu 25%, bet šobrīd noteikt ieguldījuma apmēru nav iespējams," pauda Purgailis.
LETA jau ziņoja, ka trešdien, 29.janvārī, panākta vienošanās starp SM, "airBaltic" un "Lufthansa Group", kas paredz "Lufthansa" grupas investīcijas "airBaltic" 14 miljonu eiro apmērā. Apmaiņā pret ieguldījumu "Lufthansa Group" saņems konvertējamu akciju, kas tai dos 10% līdzdalību, kā arī investoram tiks nodrošināta vieta "airBaltic" padomē. Vēlāk, pēc potenciālā "airBaltic" IPO, šī konvertējamā akcija tiks konvertēta parastajās akcijās.
Pēc IPO "Lufthansa Group" līdzdalības lielumu noteiks potenciālā IPO tirgus cena. Darījums paredz arī to, ka "Lufthansa Group" pēc potenciālā IPO piederēs ne mazāk kā 5% no "airBaltic" kapitāla.
Darījuma pabeigšana ir plānota 2025.gada otrajā ceturksnī pēc konkurences uzraudzības institūciju izvērtējuma.
Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) pēc darījuma noslēgšanas tviterī vēstīja, ka atbilstoši līgumam uzņēmuma bāzes vieta paliks Rīgā un lidojumu savienojamība nesamazināsies.
Vienlaikus viņa akcentēja, ka valsts vēlas saglabāt savu līdzdalību aviokompānijā, un ir jārēķinās ar nākotnes ieguldījumu tajā. "Mērķis ir ļaut "airBaltic" iziet IPO procesu, lai arī privāti investori no ārpuses varētu ieguldīt privāto finansējumu un kopā ar valsti celt aviokompānijas vērtību," skaidroja valdības vadītāja.
"airBaltic" pērn septembrī paplašināja sadarbību ar "Lufthansa" grupu uz nākamajiem trim gadiem, iznomājot uzņēmumam lidmašīnas. Noslēgtā vienošanās stāsies spēkā no šā gada vasaras sezonas. Līgums paredz trīs gadu sadarbību, kuras laikā līdz 21 "airBaltic A220-300" lidmašīnai izpildīs lidojumus "Lufthansa" grupas vārdā tās maršrutu tīklā.
Latvijas valdība 2024.gada 30.augustā vienojās, ka valstij pēc "airBaltic" akciju IPO kompānijas kapitālā jāsaglabā vismaz 25% plus viena akcija.
Tāpat šajā valdības sēdē tika nolemts, ka "airBaltic" pamatkapitāls, gatavojoties IPO, tiks samazināts par 571,293 miljoniem eiro un tiks vienkāršota esošā uzņēmuma akciju struktūra, taču atbilstoši "Firmas.lv" datiem līdz šim izmaiņas joprojām nav veiktas. Pamatkapitāla samazināšanas noteikumos teikts, ka "airBaltic" pamatkapitāls tiks samazināts līdz 25,179 miljoniem eiro.
"airBaltic" 2024.gadā pārvadāja kopumā 5,2 miljonus pasažieru, kas ir par 13% vairāk nekā gadu iepriekš, un veica 47 000 lidojumu, kas ir par 7% vairāk nekā gadu iepriekš.
"airBaltic" auditētais apgrozījums 2023.gadā bija 664,289 miljonu eiro apmērā, kas ir par 33,2% vairāk nekā 2022.gadā, kā arī kompānija guva peļņu 33,852 miljonu eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.
Līdz paredzamo izmaiņu reģistrēšanai Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.