SEO vai maksas reklāma: Kas labāk biznesa izaugsmei?
foto: Publicitātes foto
Bizness un ekonomika

SEO vai maksas reklāma: Kas labāk biznesa izaugsmei?

Reklāmas projekts

Uzzini, kā SEO optimizācija un maksas reklāma (PPC) var palīdzēt sasniegt mārketinga mērķus un kura no tām ir piemērotāka un kādā situācijā.

Digitālajā mārketingā abi -  SEO optimizācija un maksas reklāma (PPC – “pay-per-click”), ir visbiežāk izmantotie mārketinga instrumenti, tomēr praksē nereti vērojams pretstatījums – SEO optimizācija pret maksas reklāmu. Kā tas izpaužas?

Plānojot klientu piesaisti vai vēloties veicināt pārdošanu, uzņēmumi bieži saskaras ar grūtu izšķiršanos – ieguldīt resursus SEO ilgtermiņa stratēģijā vai koncentrēties uz tūlītēju rezultātu, ko sniedz PPC.

Vieni uzņēmēji uzskata, ka SEO optimizācija viņiem nav vajadzīga, jo jau strādā ar Google maksas reklāmu, citi jautā, cik ātri tiks sasniegtas top pozīcijas atslēgvārdiem un varēs atslēgt Google maksas reklāmu.

“Cilvēkiem bieži vien šķiet, ka viņiem jāizvēlas starp SEO un PPC, bet patiesībā šie rīki strādā labāk kopā, “ norāda SEO optimizācijas speciālists Edgars Kebbe.

Ja gribat noskaidrot, kāpēc viena un otra instrumenta priekšrocību pārzināšana digitālā mārketingā ir svarīga, turpiniet lasīt šo rakstu un uzziniet, kā SEO pakalpojumi var palīdzēt veidot efektīvu stratēģiju.

Izvēle starp SEO un PPC – vai pamatota?

Ļoti bieži, vēloties optimizēt mārketinga budžetu, notiek izvēle starp SEO optimizāciju un maksas reklāmu. Kuram no instrumentiem dot priekšroku?

Speciālisti pateiks, ka, lai digitālā mārketingā gūtu panākumus, ir jāizmanto abi šie instrumenti. Gan SEO optimizācija, gan PPC veicina vietnes apmeklējumu un pārdošanas apjoma pieaugumu, taču katra to veic atšķirīgā veidā.

Kas ir SEO optimizācija?

SEO optimizācija ir process un aktivitāšu kopums, kura mērķis ir uzlabot mājaslapas redzamību meklētājprogrammās un piesaistīt vairāk apmeklētāju bez maksas. Tas ietver ne tikai mājaslapas satura optimizāciju un pielāgošanu, lai tas būtu interesants un atbilstošs klientu vajadzībām, bet arī jauna satura izstrādi, kas atbilst meklētājprogrammu prasībām. Papildus tiek uzlabota mājaslapas tehniskā struktūra – ātrdarbība, lietojamība un mobilā pielāgotība, kas ir būtiskas SEO labās prakses sastāvdaļas.

foto: Publicitātes foto

Svarīga loma arī ārējo saišu (backlink) iegūšanai no uzticamām un autoritatīvām mājaslapām, kas palīdz stiprināt vietnes uzticamību un autoritāti. Šī pieeja kopā ar kvalitatīvu satura veidošanu un SEO prasībām atbilstošu mājaslapas struktūru ļauj efektīvi piesaistīt organisko apmeklējumu – tādējādi mājaslapu atrod, ievadot atslēgvārdus un frāzes, nevis klikšķinot uz apmaksātām reklāmām.

"Tas nav tikai apmeklējums, kas rodas bez papildu ieguldījumiem reklāmās, bet tam ir arī lielāka vērtība – šie mājaslapas apmeklētāji jau ir ieinteresēti jūsu piedāvājumā un bieži vien meklē konkrētu risinājumu," saka SEO speciālists Edgars Kebbe.

PPC jeb maksas reklāma

Maksas reklāma (PPC) ir digitālā mārketinga modelis, kurā reklāmdevēji maksā katru reizi, kad interneta lietotājs noklikšķina uz viņu reklāmas. PPC reklāmas parādās meklētājprogrammu rezultātu lapās, sociālo mediju platformās vai citās vietnēs.

foto: Publicitātes foto

PPC galvenā priekšrocība ir tā, ka reklāmas palīdz uzņēmumiem ātri kļūt pamanāmiem un piesaistīt savas mērķauditorijas apmeklētājus mājaslapai.

Meklētājprogrammu rezultātu lapās (SERP) maksas reklāmas tiek parādītas virs organiskiem meklēšanas rezultātiem, bet šajās pozīcijās ir jāmaksā par katru reklāmas klikšķi. Salīdzinājumam  - organiskā datplūsma no SEO ir bezmaksas, bet nonākšana meklētājprogrammas pirmajās 10 pozīcijās, uzreiz zem maksas reklāmām, ir SEO optimizācijas rezultāts.

PPC var salīdzināt ar īrētu dzīvokli – tas ir pieejams tik ilgi, kamēr maksājat par tā izmantošanu. Pārtraucot maksājumus, tas vairs nav jūsu. Savukārt SEO optimizācija ir kā pašam piederošs īpašums – tas ir jūsu ieguldījums, kurā veiktie uzlabojumi nes ilgtermiņa augļus un nodrošina stabilu vērtību, kas paliek jūsu īpašumā.

Ja atmetam literārus salīdzinājumus, tad detalizētāks SEO un PPC salīdzinājums sniedz uzskatāmu atšķirību uzskaitījumu:

SEO

PPC

Ietver netiešas izmaksas

Maksa par reklāmas klišķi

Datplūsmas neierobežots potenciāls

Datplūsmu ierobežo reklāmas budžets

Rezultātiem vajadzīgs laiks

Gandrīz tūlītēji rezultāti

Lielāks uzticamības kredīts

Mazāks uzticamības kredīts

Var būt grūti konkurēt noteiktās nozarēs

Var konkurēt tieši atkarībā no budžeta

Meklēšanas pieprasījumu - atslēgas vārdu un frāžu izpēte un izmantojums

Atlasītas mērķauditorijas dažādās platformās

Noturīga ilgtermiņa ietekme

Īstermiņa ietekme, kamēr notiek PPC kampaņa

SEO optimizācijas radīto datplūsmu nevar nobloķēt

Maksas reklāmas kontu iespējams bloķēt

SEO priekšrocības un trūkumi

Izvēle par labu SEO optimizācijai, biznesam sniedz daudz priekšrocību, bet jārēķinās arī ar šī mārketinga instrumenta trūkumiem.

foto: Publicitātes foto

Vispirms par priekšrocībām.

  • SEO ilgtermiņā  izmaksās mazāk. Lai arī SEO sākotnējās izmaksas var šķist augstas, ilgtermiņā tas var būt ekonomiski izdevīgāks risinājums. Pieņemts teikt, ka SEO rada bezmaksas mājaslapas apmeklējumu, jo par klikšķiem nav jāmaksā kā PPC reklāmās, bet metodiska SEO optimizācija arī prasa ieguldījumus. Ir jāalgo SEO speciālists vai SEO aģentūra, un jāiegādājas speciāli optimizācijas rīki un programmas. Tomēr, ja SEO optimizācija ir veikta pareizi, ieguldījumi atmaksājas, jo ilgtermiņā uzņēmums iegūst stabilu organisko lapas apmeklējumu bez papildu izmaksām par katru klikšķi.
  • SEO nodrošina stabilu mājaslapas apmeklējumu ilgtermiņā. Vietne ar sakārtotu SEO piesaista potenciālos pircējus no meklētājprogrammām, pat tad, ja PPC budžeti ir ierobežoti vai ļoti nelieli. Situācijās, kad reklāmas konts tiek nobloķēts, SEO turpina strādāt. Tie ir gadījumi, kad tiek pārkāpta platformas politika: reklamēti neatļauti produkti, reklāmās izmantota maldinoša vai nepatiesa informācija, vai konstatēti neatļauti paņēmieni, piemēram, klikšķu krāpniecību.Laika gaitā SEO optimizēta vietne var palīdzēt samazināt atkarību no maksas reklāmas un palielināt kopējo mārketinga efektivitāti;
  • SEO palielina auditorijas uzticamību zīmolam. Dažkārt maksas reklāmas var radīt negatīvu priekšstatu, un lietotāji biežāk uzticas organiskajiem rezultātiem. Jo augstāk zīmols ierindojas meklēšanas rezultātos, jo tas iegūst lielāku autoritāti.
  • Ar SEO iespējams sasniegt auditoriju pircēja ceļojuma sākumā. SEO ļauj uzņēmējam uzrunāt savu auditoriju jau pircēja ceļojuma sākumā, kad pircējs vēl tikai veic izpēti un meklē informāciju. Tas palīdz radīt uzticamību un nozares autoritāti, kas ilgtermiņā veicina uzticamu klientu bāzi un palielina pārdošanas iespējas.

Uzskaitot SEO optimizācijas ieguvumus, jāmin arī raksturīgie trūkumi.

  • SEO nenodrošina tūlītējus rezultātus;
  • Atsevišķās biznesa jomās ar sīvu konkurenci grūti sasniegt rezultātu, neieguldot lielus līdzekļus;
  • SEO prasa metodisku laika un darba ieguldījumu. Sākumā, pirms parādās rezultāti, ir jāvelta ilgāks laiks regulārām optimizācijas darbībām; kad vietne jau ir labi optimizēta - darbi var būt mazāk regulāri;
  • Biežie meklētājprogrammu algoritmu atjauninājumi var būtiski ietekmēt vietnes redzamību. Tāpēc ir svarīgi sekot līdzi šīm izmaiņām un nodrošināt, ka vietnes SEO stratēģijas tiek regulāri pielāgotas. Vienīgi speciālisti, kuri pastāvīgi uzrauga un pielāgo mājas lapas SEO, var nodrošināt, ka vietnes pozīcijas pēc kārtējā algoritmu atjauninājuma netiek zaudētas;
  • Kvalitatīva satura radīšanai nepieciešami resursi; ja uzņēmumam nav naudas, tad resurss ir laiks, kas tiek patērēts satura izveidei; ja ir nauda, tad ieteicams algot satura cilvēku ;
  • Organisko redzamību var ietekmēt reklāmu dominance SERP (meklētājprogrammu rezultātu lapās).

PPC priekšrocības un trūkumi

Pirms pieņemat lēmumu par visa budžeta piešķiršanu PPC reklāmām, ir svarīgi rūpīgi izvērtēt šo pieeju. Apsveriet gan priekšrocības, gan iespējamos trūkumus, salīdzinot ar citām mārketinga stratēģijām. Šāds izvērtējums palīdzēs pieņemt izsvērtu lēmumu un nodrošinās efektīvāku budžeta izlietojumu.

Minēsim dažas no galvenajām PPC priekšrocībām.

  • Maksas reklāma ir precīzi mērķēta uz kokrētu auditoriju. Ar PPC reklāmām iespējams definēt specifiskus mērķauditorijas atlases kritērijus, piemēram, vecumu, dzimumu, intereses un uzvedību. Tas nodrošina, ka reklāmas tiek rādītas tieši tiem lietotājiem, kuriem visvairāk varētu interesēt konkrētais piedāvājums. Pielāgojot un sašaurinot mērķauditoriju, iespējams efektīvāk izmantot budžetu un sasniegt visatbilstošākos potenciālos klientus, maksimāli palielinot reklāmas efektivitāti un atdevi no ieguldījumiem.
  • PPC nodrošina gandrīz tūlītējus rezultātus. Pirmās PPC kampaņas izveide var aizņemt tikai dažas stundas. Atšķirībā no organiskā apmeklējuma, kuram nepieciešams laiks, lai pierādītu savu efektivitāti, PPC reklāmas var sākt darboties gandrīz uzreiz pēc kampaņas palaišanas. PPC ir lielisks veids, kā īsā laikā palielināt vietnes apmeklējumu un celt pārdošanu;
  • Ar PPC ir vieglāk eksperimentēt un testēt. PPC ne tikai ātri parāda rezultātus, bet arī ļauj ātri kampaņu mērogot un optimizēt. A/B testēšanu var veikt pašā reklāmu platformā, piemēram, Google Ads. Jo ātrāk tiek apkopoti dati, jo ātrāk tos var analizēt, testēt un optimizēt labāku rezultātu sasniegšanai.

Tāpat kā visiem citiem mārketinga kanāliem, arī PPC ir savi trūkumi:

  • Maksas reklāma var būt ļoti dārga;
  • Maksas reklāmas bieži tiek uztvertas kā mazāk uzticamas;
  • Vietnes apmeklējums pilnībā kļūst atkarīgs no PPC reklāmas;
  • Ar laiku reklāmu efektivitāte var samazināties. Turklāt, ja tiek pārkāpti noteikumi un reklamēti produkti un pakalpojumi, kurus nedrīkst reklamēt, reklāmas konts var tikt bloķēts un kampaņas apturētas. Līdzīgi var notikt arī tad, ja mājaslapa ir inficēta ar ļaunatūru vai neatbilst reklāmas platformas politikām, kas var izraisīt negaidītu reklāmu apturēšanu.

Tagad, kad ir labāka izpratne par SEO un PPC priekšrocībām un trūkumiem, laiks atbildēt uz iepriekš uzdoto jautājumu:“Izvēle starp SEO un PPC – vai pamatota?”

SEO optimizācija vai maksas reklāma (PPC)?

Izvēle starp abiem mārketinga instrumentiem profesionāļu vidū ir daudz apspriesta. Ideālā mārketinga pasaulē SEO un PPC ir vienlīdz svarīgi, taču praksē dažkārt ir jāizdara izvēle par labu vienam no tiem. Kādi ir šie gadījumi?

foto: Publicitātes foto

1. Ierobežots reklāmas budžets

Ja ir mazs mārketinga budžets vai tā nav vispār, tad SEO varētu būt efektīvāka stratēģija ilgtermiņā. Koncentrēšanās uz kvalitatīva satura veidošanu, ievērojot labākās SEO prakses, var palīdzēt palielināt vietnes apmeklētāju skaitu un izveidot lojālu mērķa grupu. Šādā veidā iespējams veidot zīmola atpazīstamību bez lieliem ieguldījumiem PPC reklāmās, kas prasa pastāvīgas izmaksas.

2. Produkts augstas konkurences nišā

Lai iegūtu organisko apmeklējumu, vietnei jāatspoguļo tēmas un biežāk meklētie atslēgvārdi, kurus lietotāji ievada meklētājprogrammās. Ja produkts vai pakalpojums ir augstas konkurences nišā, organisko apmeklējumu iegūšana būs sarežģītāka un laikietilpīgāka. Tas nozīmē, ka būs nepieciešams vairāk laika un resursu, lai izveidotu saturu, kas izceļas starp konkurentiem un piesaista mērķauditoriju.

Šādā gadījumā ieguldījumi PPC var palīdzēt ātri veicināt zīmola atpazīstamību un nodrošināt vietnei tik ļoti nepieciešamo mērķēto apmeklējumu.

3. Jauna produkta kampaņa

Kad tirgū parādās jauns produkts, cilvēki par to vēl nezina, tādēļ PPC reklāmas var būt efektīvs risinājums, lai ātri sasniegtu plašu auditoriju un radītu interesi par jauno produktu.

4.Vietējais bizness ar fizisku veikalu

Vietējam uzņēmumam ieguldījums SEO ir ļoti svarīgs, lai gūtu ilgtermiņa panākumus. Pārdomāta lokālā SEO stratēģija var palīdzēt zīmolam parādīties vietējos meklēšanas rezultātos, kas ir ļoti svarīgi, lai piesaistītu lokālus klientus.

Nodrošinot, ka tīmekļa vietne vai uzņēmuma profils Google Business ieņem augstas organiskās pozīcijas, var samazināt atkarību no maksas PPC reklāmām.

Vienota SEO un PPC izmantošanas stratēģija

Bieži ir izplatīts maldīgs priekšstats, ka SEO un PPC konkurē savā starpā, vai dzirdēts apgalvojums, ka  PPC “noēd” SEO radīto vietnes apmeklējumu. Patiesība ir tā, ka veiksmīgi zīmoli vienādi izmanto gan SEO, gan PPC, jo tie viens otru papildina, nevis konkurē!

Apskatīsim dažus piemērus, kas parāda SEO optimizācijas un maksas reklāmas sinerģijas efektu.

Pētiet Google Search Console un Google Analytics datus, lai redzētu, kas ģenerē mājas lapas apmeklējumu.

foto: Publicitātes foto

Izmantojiet Google Search Console datus, lai redzētu, cik bieži vietnes lapas tiek skatītas organiski un kādi atslēgvārdi to veicina. Analizējot PPC un organisko apmeklējumu pārskatus, iespējams labāk saprast, kā PPC reklāmas un organiskie apmeklējumi papildina viens otru un kopā uzlabo vietnes redzamību.

Vietnes satura reklamēšana

Ja vietnei ir labs saturs, ko neviens neredz, tad tā radīšanai veltītais darbs var izrādīties veltīgs. Ar PPC reklāmu iespējams veicināt, ka saturs sasniedz mērķauditoriju. Šāds kvalitatīvs saturs ilgtermiņā var ieņemt augstas pozīcijas, taču tas prasīs laiku. Izmantojiet PPC vai apmaksātas sociālo mediju reklāmas, lai padarītu šo saturu pamanāmu plašai auditorijai!

Izmantojiet PPC reklāmu A/B testēšanā

Viena no daudzajām PPC priekšrocībām ir ātra reklāmas kampaņas efektivitātes analīze un testēšana, kas ļauj reklāmas kampaņas laikā veikt izmaiņas.

Tā vietā, lai pretnostatītu SEO un PPC, labāk plānot, kā izmantot to kopdarbībā radīto sinerģiju. Dažkārt SEO ir jādod priekšroka salīdzinājumā ar PPC un otrādi.

Abām šīs mārketinga disciplīnām vajadzētu sadarboties, lai maksimāli palielinātu zīmola tiešsaistes klātbūtni, palielinātu pārdošanas apjomus un mērķauditorijas iesaisti.

Kad sākt SEO optimizācijas procesu?

Mārketinga speciālisti iesaka sākt SEO optimizāciju pēc iespējas agrāk šādos gadījumos:

1. Jauna vietne

Ja veidojat jaunu vietni, SEO optimizācija jāuzsāk jau plānošanas un izstrādes posmā. Tas nodrošinās, ka vietne ir pareizi strukturēta un tehniski optimizēta, lai meklētājprogrammas to varētu viegli indeksēt un novērtēt.

Optimizācija sākas ar On-Site SEO, ietveriet šādas darbības:

  • Atslēgvārdu izpēte: identificējiet galvenos atslēgvārdus;
  • Lapas struktūra un URL: plānojiet lapas struktūru un SEO draudzīgus URL;
  • SEO draudzīgs saturs: veidojiet kvalitatīvu, optimizētu saturu;
  • Tehniskā SEO: Nodrošiniet ātru ielādi, mobilajām ierīcēm draudzīgu dizainu un iekšējās saite.

2. ​ Jaunu produktu vai pakalpojumu palaišana

Ja plānojat jaunu produktu vai pakalpojumu palaišanu, SEO optimizācija būtu jāuzsāk dažus mēnešus iepriekš. Tas ļaus izveidot atbilstošu saturu un uzlabot vietnes redzamību līdz palaišanas brīdim.

3.  Satura pārveidošana vai paplašināšana

Ja plānojat būtiskus satura papildinājumus vai pārveidošanu, ir svarīgi sākt SEO optimizāciju pirms šiem uzlabojumiem, lai nodrošinātu, ka jaunais saturs atbilst SEO prasībām un palīdz uzlabot vietnes reitingus.

Galvenie SEO optimizācijas posmi

foto: Publicitātes foto

Ja tiek veidota apjomīgs digitāls projekts, pat viszinošākais SEO speciālists vienpersonīgi nespēs veikt visus ar SEO optimizāciju saistītos darbus. SEO optimizācija ir pasākumu komplekss, kas sastāv no vairākiem, savstarpēji saistītiem posmiem:

  • Tehniskais SEO: nodrošina, ka vietne ir tehniski optimizēta, ieskaitot ātru ielādes ātrumu, draudzīga mobilām iekārtām, pareizu vietnes struktūru un navigāciju;
  • ​ Atslēgvārdu izpēte: atbilstošu atslēgvārdu identifikācija, kas ir saistīti ar konkrēto biznesu un potenciālo klientu ievadītiem meklējumiem;
  • Satura optimizācija: izveido augstas kvalitātes, informatīvu saturu, kas ir optimizēts ar atbilstošiem atslēgvārdiem;
  • Ārējās saites: iegūst kvalitatīvas ārējās saites no citām uzticamām vietnēm, kas palīdz paaugstināt vietnes autoritāti meklētājprogrammās.

Tādos gadījumos vislabāk piesaistīt atsevišķus jomas speciālistus vai pieredzējušu SEO komandu. eComStrive digitālā aģentūra (E-komercija.lv) ir SEO aģentūra, kas palīdzēt visos vietnes optimizācijas un izstrādes aspektos - veiks tehnisko SEO auditu, izpētīs meklētākos un vērtīgākos atslēgvārdus, analizēs konkurentu pozīcijas digitālajā vidē, izstrādās un palīdzēs īstenot vispiemērotāko SEO stratēģiju uzņēmuma mērķu sasniegšanā.

Kopsavilkums

Gan SEO, gan PPC ir nozīmīgi mārketinga rīki, kas sniedz unikālas priekšrocības. Apvienojot tos, uzņēmumi var efektīvāk sasniegt savus mērķus – SEO nodrošina stabilu ilgtermiņa redzamību, kamēr PPC palīdz gūt ātrus rezultātus. Gudri plānojot un kombinējot abas pieejas, iespējams iegūt vislabāko rezultātu digitālajā mārketingā.

Tēmas