Vai jāmaksā būs arī par rokas bagāžu? Eiropas Savienība gatavo pārsteigumu aviopasažieriem
foto: Shutterstock Polic
Lidmašīnas bagāžas plaukta izmantošana var būt par maksu.
Pasaulē

Vai jāmaksā būs arī par rokas bagāžu? Eiropas Savienība gatavo pārsteigumu aviopasažieriem

Ārzemju nodaļa

Jauns.lv

Kā vēsta "Euronews", jauno noteikumu ieviešana atrodas 27 Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu vēstnieku trešdienas tikšanās darba kārtībā Briselē. Pēc tam priekšlikumu izskatīs ceturtdien ES dalībvalstu transporta ministri.

Vai jāmaksā būs arī par rokas bagāžu? Eiropas Savi...

Pēdējais priekšlikums, kas ir uz dalībvalstu sarunu galda, paredz, ka bez maksas būs tikai tā rokas bagāža, kuru var pabāzt zem sēdekļa. Par citām, lielākām personīgajām mantām lidmašīnas salonā varēs iekasēt maksu.

"Eiropas tiesa ir skaidri likusi saprast, ka rokas bagāža ir neatņemama biļetes bāzes vērtības daļa. Parasti par to netiek iekasēta papildu maksa, ja rokas bagāžai ir saprātīgi izmēri," saka Eiropas Patērētāju organizācijas (BEUC) jurists Stīvens Bergers.

Eiropas aviokompānijas savukārt par piedāvājumu priecājās, kurš gan šaubītos. "A4E" (Airlines for Europe) komunikāciju direktors Kevins Hīnijs norāda, ka "saskaņā ar Eiropas likumdošanu un vienoto tirgu aviokompānijām ir tiesības paplašināt savus pakalpojumus, lai pasažieriem piedāvātu vislabāko iespējamo paketi". Pēc organizācijas domām, kas pārstāv 17 aviosabiedrības Eiropā un 80% Eiropas aviopārvadājumu, priekšlikums, kas iesniegts izskatīšanai, vērsts tikai uz to, lai harmonizētu dažādas kompāniju pieejas rokas bagāžas pārvadāšanai. Proti, ja pasažierus arī piespiež piemaksāt, tad tas ir viņu pašu labā.

Rokas bagāžas nodokļa ieviešanas rezultāts ir ļoti būtisks, un tā pieņemšana nebūt nav viennozīmīga. Debates izvērtās pagājušajā mēnesī pēc tam, kad BEUC iesniedza sūdzību Eiropas Komisijā. Kopumā 16 patērētāju tiesību aizsardzības asociācijas no 12 ES dalībvalstīm apsūdz 7 zemo cenu aviosabiedrības, ka tās no pasažieriem iekasē nepamatotu maksu par rokas bagāžu.

Šis nav vienīgais jautājums, kas rada pilsoniskās sabiedrības, pārvadātāju un valdību satraukumu. ES pēta iespēju pārskatīt 2004. gada Eiropas noteikumus par kompensāciju par reisu kavēšanu. Visas ieinteresētās puses vēlas atjauninājumus, bet redz to dažādi.

Eiropas Komisijas 2013. gadā iesniegtais reformas priekšlikums paredz palielināt laika limitu līdz 5 stundu aizkavēšanai. Teksts, ko dalībvalstīm iesniedza Polija tās prezidentūras laikā, ir sastādīts tādā pašā virzienā, t.i., tas paredz kompensācijas tiesību devēja termiņa palielināšanu. Jaunākajā versijā tiek piedāvāts slieksni paaugstināt līdz 4 stundu nokavēšanai, ir arī piedāvājums to palielināt līdz 6 stundām atkarībā no brauciena tāluma.

Šobrīd par reisa kavēšanu par 3 stundām un vairāk var pieprasīt kompensāciju no 250 līdz 600 eiro. Eiropas direktīva attiecas uz visiem reisiem, kas izlido no ES lidostām, neatkarīgi no aviokompānijas nacionālās piederības, un reisiem, kas ierodas ES lidostās, ja tos veic ES aviokompānija.