Bērns sabojā Latvijā dzimušā mākslinieka Marka Rotko 50 miljonu eiro vērto gleznu Roterdamas muzejā
foto: ddp/abaca press/ Vida Press
Marka Rotko gleznu izstāde
Pasaulē

Bērns sabojā Latvijā dzimušā mākslinieka Marka Rotko 50 miljonu eiro vērto gleznu Roterdamas muzejā

Nils Zālmanis

Jauns.lv

Kāds bērns sabojājis 50 miljonu eiro vērtu Latvijas ebreju izcelsmes amerikāņu mākslinieka Marka Rotko gleznu Nīderlandes muzejā.

Bērns sabojā Latvijā dzimušā mākslinieka Marka Rot...

Nepieskatīta bērna skāde nodarīta 1960. gadā tapušajai Rotko (1903-1970) gleznai “Grey, Orange on Maroon, No. 8” Roterdamas “Museum Boijmans Van Beuningen”. Muzejs nav norādījis vainīgā bērna vārdu un atteicies komentēt, kurš segs kaitējuma novēršanas izdevumus, vēsta “People”. ““Museum Boijmans Van Beuningen” nesniedz informāciju par gleznas novērtējumu, ar gleznas konservēšanu saistītās iespējamās izmaksas vai turpmāku informāciju šajā jautājumā,” paziņoja muzejs un norādīja, ka nepublicēs arī nodarītā kaitējuma attēlus.

Muzeja pārstāvis paziņoja, ka muzejs jau vērsies pie konservēšanas speciālistiem Nīderlandē un citās valstīs, un tiek apsvērtas atjaunošanas iespējas gleznai, kas cietusi no virspusējiem bojājumiem. “Mazie skrāpējumi ir redzami uz nenolakotās krāsas slāņa gleznas apakšējā daļā,” paziņoja pārstāvis, paužot cerību, ka drīzumā gleznu atkal varēs apskatīt muzeja apmeklētāji. Tiek ziņots, ka galerija šo gleznu iegādājās pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados.

Uzņēmuma “Fine Art Restoration Company” konservēšanas daļas vadītāja Sofija Makalūna norādījusi, ka mūsdienu gleznas, kas nav apstrādātas ar laku, ir “sevišķi jūtīgas pret bojājumiem”. Tas ir saistīts ar to, ka mākslas darbos izmanto sarežģītus mūsdienu materiālus, nelieto tradicionālo pārklājuma slāni, tiem ir intensīvas krāsas lauki, un tādējādi par nelielas bojājumu zonas ir uzreiz pamanāmas, viņa sacīja.

“Šajā gadījumā augšējo krāsas slāņu virsmas skrāpējumi var būtiski ietekmēt gleznas skatīšanās pieredzi,” viņa izteicās.

Mākslas darbu atjaunošanas pakalpojumu sniedzēja “Plowden & Smith” mārketinga vadītājs Džonijs Helms norādīja, ka Rotko gleznas atjaunošana ir sarežģīts uzdevums, jo “Rotko pigmentu, sveķu un līmju maisījums bija ļoti sarežģīts”. Viņš norādīja, ka tas, ka glezna nav pārklāta ar laku, nozīmē, ka tā ir “atvērta videi” un radīs papildu izaicinājumus konservētājiem, vēsta BBC.

“Izskatās, ka Rotko darbiem sevišķi neveicas, šī nav pirmā bojātā Rotko glezna, par kuru esam dzirdējuši,” viņš sacīja.

Rotko 1958. gada gleznu “Black on Maroon” 2012. gada oktobrī tīši sabojāja Vlodzimežs Umaņecs Londonas Teita modernās mākslas muzeja galerijā. Umaņecs saņēma divu gadu cietumsodu un vēlāk atvainojās par savu rīcību. Tiesas laikā prokurors Gregors Makinlijs paziņoja, ka gleznas atjaunošana izmaksās apmēram 200 000 mārciņu (gandrīz 235 000 eiro). Gleznas atjaunināšana prasīja 18 mēnešus.

Apdrošināšanas firmas “Aon” speciāliste Reičela Mairtla norādīja, ka mākslas darbu apdrošināšanas polises parasti sedz visus riskus, kas saistīti ar to fizisku zudumu un bojājumiem, ieskaitot arī “bērnu  vai apmeklētāju radītos nejaušos bojājumus, lai gan ir noteikti izņēmumi”.

Viņa piebilda, ka mākslas darba bojājuma gadījumā speciālists parasti “izpēta bojājumu mākslas darbam, pārbauda visu novērošanas kameru ierakstus, lai noteiktu precīzu zaudējumu iemeslu, un izvērtē konservācijas iespējas”.

“Museum Boijmans Van Beuningen” jau ir pieprasījis apmeklētājiem samaksāt par bojājumiem, ko viņi nodarījuši mākslas darbiem. 2011. gadā muzejs pieprasīja samaksāt ar atjaunošanas darbiem apmeklētājam, kurš uzkāpa uz Vima T. Shipersa zemesriekstu sviesta darba “Pindakaasvloer”, kas atradās uz grīdas. Toreiz muzeja pārstāve Šarona Koena paziņoja, ka tā ir normāla prakse, ka ļaudis samaksā par mākslas darbu bojāšanu.

Ne vienmēr muzeji prasa atlīdzināt zaudējumus par saviem sabojātajiem mākslas darbiem, ja to izdarīja bērni. Pagājušā gada augustā četrus gadus vecs zēns Izraēlas “Hecht” muzejā nejauši sasita 3500 gadus vecu vāzi. Muzejs toreiz paziņoja, ka nerīkosies bargi, jo “vāzi nejauši sabojāja mazs bērns”. Drīz pēc notikušā vaininieka ģimene tika uzaicināta uz šo muzeju organizētā ekskursijā.