Padomes likvidētas, jāsāk strādāt
Sabiedrība
2009. gada 26. jūnijs, 18:24

Padomes likvidētas, jāsāk strādāt

Jauns.lv

Satiksmes ministra lēmums no 1. jūlija likvidēt „Latvijas Pasta”, „Latvijas Gaisa satiksmes” un „Pasažieru vilciena” valdes un padomes liks saujai ļaužu strauji mainīt savu dzīvi.

Turklāt viņi nesaņems nekādas atlaišanas kompensācijas, kopumā padzīti 19 cilvēki. Ministra Kaspara Gerharda sašutumu izpelnījās fakts, ka šo uzņēmumu valdes locekļiem par darbu maijā izmaksāta atlīdzība iepriekšējā līmenī, lai arī no 1. maija valsts kapitālsabiedrībās šis atalgojums bija jāsamazina.

Guvis Indijā vērtīgas atziņas

„Latvijas Pasta” padomes loceklis Andris Pauls–Pāvuls sarunā ar kasjauns.lv nepavisam nav noraizējies: „Man ir lauku saimniecība un aitas. Es zināju un nojautu, ka būs dziļa krīze Eiropā un Amerikā, pirms pieciem gadiem pēc Indijas apmeklējuma. Apmeklējot parasti tūristu neapciemotas vietas, runājot ar gudriem cilvēkiem, tajā skaitā musulmaņiem, sapratu, ka Rietumu finansu un ekonomiskā sistēma nevar konkurēt ar Austrumiem — Indiju un Ķīnu.”

Paulam–Pāvulam ir no vectēva mantotas mājas Smiltenes pagastā, laika gaitā sarūpēti citi īpašumi, ir ap 200 aitu māšu un vēl ap 200 jēru. Senākos laikos viņa vecvectēvs te bijis tētiņš — brāļu draudzes jeb hernhūtiešu mācītājs. No padomju laikā nopostītā draudzes nama palikuši tikai pamati.

Nav viegls bizness

„Šobrīd vēl nevar runāt par biznesu, ganāmpulks tiek kopts un veidots, ar mērķi sasniegt 2000 aitu skaitu,” stāsta aitkopis. Pēc iestāšanās Eiropas Savienībā gan nav kur likt vilnu, jo neviens nespējot izpildīt stingrās prasības attīrīšanas iekārtām. „Aitkopji vilnu krāj maisos, es siltinu māju. Gaļu gan pārdodam, gan ēdam paši. Iepirkuma cenas gan ir ļoti zemas. No manis nopērk par 1,60 latiem, aizbraucu uz Rīgu „Sky”, tur pārdod par 15 līdz 20 latiem kilogramā.”

Vaicāts, cik tad liela bijusi noslodze „Latvijas Pastā”, Andris Pauls–Pāvuls teic, ka padomes sēdes notikušas atkarībā no nepieciešamības, gan trīs vai četras reizes mēnesī, gan tikai vienu. Arī bez šā darba Pauls–Pāvuls nav tukšinieks, viņam kopīpašumā pieder divi piecstāvu nami un vienstāva ēka, arī mājas daļas kopīgi ar māsu, zemes gabali Smiltenes pagastā, Brantos, Bilskā, Trikātā, Blomē. Īres līgumi pērn kopumā devuši vairāk nekā 8000 latu.

Jēkabsonam vēl plānu nav

„Latvijas Gaisa satiksmes” valdes locekli, bijušo mācītāju Ēriku Jēkabsonu kasjauns.lv sazvana viņam nepatīkamā brīdī – notikusi neliela avārija. „Nekas briesmīgs, viens pensionārs ieskrēja man aizmugurē,” atzīst Jēkabsons.

„Man šobrīd nav plānu, lai arī ir vairākas iespējas, vairāki piedāvājumi,” par nākotni saka Jēkabsons. Par slodzi viņš teic, ka tā bijusi gana liela, Jēkabsons esot katru dienu bijis savā birojā. „Katru dienu bija valdes sēdes. Bieži ir kultivēts uzskats, ka tur ir liekēži, kas neko nedara. Visumā piekrītu, ka padomes ir liekas, bet valdēm ir jāpaliek. Tagad nāks citi politiskie cilvēki. Neskaitot mani, „Latvijas Gaisa satiksmes” valdē ir augstas raudzes profesionāļi.”

Kāds likvidējamās padomes loceklis, lūdzot viņa vārdu neminēt, pauž: „Ietaupījums neatsvērs zaudējumus, kas var rasties. Politiskās padomēs koalīcijas partiju pārstāvji vismaz cits citu uzraudzīja. Ja būs ministram pakļāvīgs uzņēmuma vadītājs, varēs tur rīkoties kā pa savu kabatu.”

Māris Puķītis/foto:LETA

­