Rozentāla slavenā glezna „Princese ar pērtiķi” atgriezusies Rīgā
Kultūra

Rozentāla slavenā glezna „Princese ar pērtiķi” atgriezusies Rīgā

Jauns.lv

Pēc desmit mēnešu ilga ceļojuma pa Vakareiropas muzejiem mājās – atgriezusies „Princese ar pērtiķi” – Jaņa Rozentāla glezna, latviešu simbolisma glezniecības etalons.

Rozentāla slavenā glezna „Princese ar pērtiķi” atg...
Pēc gandrīz gadu ilga ceļojuma mājās – Latvijas Nacionālā mākslas muzeja pastāvīgajā ekspozīcijā atgriezusies latviešu mākslas „zelta glezna” – Jana Rozentāla (1866 - 1916) „Princese ar pērtiķi” (audekls, eļļa).
Pēc gandrīz gadu ilga ceļojuma mājās – Latvijas Nacionālā mākslas muzeja pastāvīgajā ekspozīcijā atgriezusies latviešu mākslas „zelta glezna” – Jana Rozentāla (1866 - 1916) „Princese ar pērtiķi” (audekls, eļļa).

1913. gadā tapušais Jaņa Rozentāla šedervs tika izstādīts Beļģijas galvaspilsētas Briseles Rātsnama izstāžu zālē un Luksemburgas Nacionālajā vēstures un mākslas muzejā.

Šī izcilo kompozīciju kopā ar piecdesmit četrām citu latviešu klasiķu - Johana Valtera, Vilhelma Purvīša, Rūdolfa Pērles, Ādama Alkšņa, Pētera Krastiņa un Teodora Ūdera - gleznām, zīmējumiem un akvareļiem izstādē „Simbolisma laiks Latvijā” apskatījuši 19 000 apmeklētāju. 15 000 no tiem – mazajā Luksemburgā, kas ir apliecinājums rietumeiropiešu ieinteresētībai par 19. – 20. gadsimtu mijas mākslu, informē Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Vācu kultūras portālā www.kultiversum.de par mūsu mākslu lasāms īss, bet kodolīgs vērtējums: „Viņi ir Pēterburgā izglītotie mākslinieki orientēti uz tolaik Rietumeiropā aktuāliem strāvojumiem. Taču viņi pielāgojušies lokālajam temperamentam un gaumei. Šeit neatrod eksaltētas vīzijas, ārišķīgu erotiku un austrumnieciskus ornamentus à la Gistavs Moro vai Francs fon Štuks. Toties delikāta kompozīcija, drīzāk palss kolorīts un smalkas nojautas par ziemeļu bālās saulesgaismas vērtībām”.

It īpaši jāizceļ atziņa, ka „latviešu simbolisti nekopē paraugus, bet atrod savu stilu, kura smalkumā meklē sev līdzīgos. Uz Rietumeiropu vērstā mākslas vēsture ilgi to ignorēja. Izstāde šo robu aizpilda: laba iespēja vienas dienas braucienā, lai nebūtu jāceļo uz Rīgu, atklāt gandrīz nepazīstamu tēlu valodu.”

Elmārs Barkāns/ Foto: Normunds Brasliņš (LNMM)