foto: Juris Rozenbergs
Klientu izdarības, kas kaitina viesmīļus. Runā Rīgas restorānu darbinieki
Kā uzvesties, lai izbaudītu mielastu un nenonāktu viesmīļu melnajā sarakstā?
2017. gada 28. jūlijs, 06:11

Klientu izdarības, kas kaitina viesmīļus. Runā Rīgas restorānu darbinieki

Kasjauns.lv

Itin bieži nākas dzirdēt cilvēku sūdzības par to, cik neprofesionāli kādu restorānā ir apkalpojis viesmīlis, taču viesmīļi, kuru darba ikdiena nav iedomājama bez neizsīkstošas laipnības un smaida, par piedzīvoto lielākoties publiski nerunā. Portāls Kasjauns.lv uzrunāja vairākus ēdināšanas sfērā strādājošos, lai uzzinātu, kas ir tās apmeklētāju izdarības, kuras visvairāk kaitina viesmīļus.

Bardaks un neizlēmība

Rīdziniece Linda (vārds mainīts) viesmīļa darba gaitas uzsāka, kā pati saka, “pēc standarta scenārija” – paralēli studijām augstskolā, bija vēlme arī nedaudz nopelnīt.

“Manā gadījumā gan šī piepelnīšanās pārvērtās par pamatdarbu arī pēc tam, kad diploms jau bija kabatā. Darba pieredze viesmīlības jomā ir daudzpusīga. Esmu strādājusi liela restorānu tīkla kafejnīcā, kā arī dažāda līmeņa restorānos,” izstāsta viesmīle.

“Dažreiz mēdz aizkaitināt klienti, kuri ierodas ēdināšanas iestādē un apsēžas pie nenovākta galdiņa, lai gan ir vairākas citas brīvas vietas ar tīriem galdiem. Šāda izvēle arī izraisa neizpratni un apgrūtina darbu,” stāsta Linda. 

No līdzsvara šad tad izsit arī klienti, kuri, reizēm to iespējams nemaz neapzinoties, izturas nevērīgi pret viesmīļa laiku: “Šad un tad klienti ierodas ēdināšanas iestādē un, saņemot ēdienkartes, paziņo, ka ir gatavi veikt pasūtījumu. Tikai tad sāk iepazīties ar ēdienkartes saturu un ļoti ilgi nevar izvēlēties, bet, ja viesmīlis piedāvā pasūtījumu pieņemt vēlāk, noraida šādu variantu. Šis gājiens ir īpaši kaitinošs, ja šādā brīdī ir daudz darba, bet klients tikmēr uzskata, ka viesmīlim ir jāstāv pie viņa galda, kamēr tiek izdarīta izvēle.”

Lai arī viesmīļa darba pienākumos ietilpst galdiņa sakopšana, Linda atzīst, ka reizēm šmuce esot tik liela, ka liek izdarīt secinājumus par ēdāju manierēm: “Reizēm šermuļus uzdzen klienti, kuri atstāj nepieklājīgu bardaku uz galda. Neviens viesmīlis jau neprasa, lai galds tiktu atstāts tīrs un kārtīgs, bet, ja tas ir nomētāts ar ēdiena paliekām, viss netīrs, izlaistīti dzērieni, tad jau tas ir jautājums par minimālām pieklājības normām.”

“Kas ir kokteilis viskijkola?”

Mārtiņš (vārds mainīts) ir viesmīlis ar vairāk nekā četru gadu pieredzi un šobrīd strādā kādā Vecrīgas bārā.

“Pirmais, kas noteikti nepatīk ir neadekvāti ļautiņi. Tādi, kuri klaigā un neapzinās to, ka ar savu uzvedību traucē citiem apmeklētājiem. Tādi mēdz būt gan alkohola reibumā, gan arī skaidrā,” izstāsta Mārtiņš.

“Vēl mēdz kaitināt izteikti pašsaprotamu jautājumu uzdošana. “Kas ir kokteilis Viskijkola?” un tamlīdzīgi. Apzināta un pat tīša nekārtība ir ļoti nepatīkama,” piebilst puisis, “Protams aizkaitina tas, ka cilvēks atnāk ar sliktu garastāvokli un, spriežot pēc viņa uzvedības, rodas sajūta, ka viņš pie tā vaino tevi.

Vēl pa retai reizei uzvelk daži ārzemju viesi, kuri patiesā nopietnībā cenšas komunicēt ar viesmīli savā dzimtajā valodā un nevis tā lēnām un uzmanīgi, bet, pilnībā pieņemot, ka sapratīšu jebkuru valodu."

“Pārsteidz mani!” un lielo vajadzību kārtošana pisuārā

No aptaujātajiem viesmīļiem, vistrakāk, šķiet, gājis Elizabetei (vārds mainīts).

Briesmīgākā no epizodēm – kādu Āzijas tūristu piecūkota kungu istaba.

“Grūti to izstāstīt tā, lai neizklausītos bezgala rupji. Varbūt kādam šķitīs neticami, taču viņi tik tiešām man neizprotamu iemeslu dēļ savas lielās vajadzības nokārtoja pisuāros,” atklāj viesmīle.

Elizabete arī atklāj kādu ārzemnieku ieradumu, kurš pēc būtības nav nosodāms, taču vienā acumirklī var sagādāt viesmīlim milzu darba slogu.

“Bieži vien lielākas kompānijas pēc kārtīgas ieturēšanās paprasa dalīto rēķinu – grib atsevišķi maksāt – aizņemtākajās darbadienas stundās, kad, piemēram, ir pilna zāle vai dārzs, tam vienkārši nepietiek laika. Tieši šī iemesla dēļ daudzi viesmīļi vienkārši atsakās to darīt,” stāsta Elizabete.

Ik pa laikam aizdomāties liek arī kāda daiļajam dzimumam raksturīga rīcība – meitenes, kuras apsēdušās pie bāra letes atsevišķi pasūta divus identiskus dzērienus vai kokteiļus.

“Nezinātājam, iespējams, liksies, ka tam nevajadzētu radīt problēmas, taču patiesībā šādi tiek ievērojami aizkavēta citu cilvēku apkalpošana. Ja abas esat atnākušas kopā, un ziniet, ka pasūtīsiet to pašu dzērienu, ieteicams vienkārši uzreiz pateikt – divus mohito,” aicina viesmīle.

Izrādās, ka Elizabetei no apmeklētājiem šad un tad nākas dzirdēt arī patiesi banālo frāzi: “Pārsteidz mani!”

“Pieļauju, ka tas vienkārši nozīmē: “Es nezinu, ko es gribu, taču izdari tā, lai man patīk. Un tagad tev viņam ir jāuztaisa super-druper kokteilis, kas beigu beigās viņam, iespējams, nemaz nepatiks un es pretī saņemšu kritiku,” stāsta Elizabete.

Vēl viesmīle atklāj, ka mūsdienās ļoti bieži sastopami klienti, kuri apgalvo, ka "kaut kādu alerģiju vai slimību dēļ" nevar ēst glutēnu. Elizabete norāda, ka tikmēr, tajā pašā maltītē tiek noēsts liels daudzums visparastākās maizes, kas satur glutēnu. Uz viesmīles norādi klients parasti atbild, ka maizi tomēr drīkstot.

Iepriekš aptaujājām Rīgas viesmīļus saistībā ar dzeramnaudām, ko galvaspilsētā saņem šajā sfērā strādājošie.

Publikāciju lasi šeit.