Pieaug rīdzinieku sašutums: mikrorajonu pagalmos nevar novietot auto, kaut gan vieta ir
Simtiem rīdzinieku pauž sašutumu, ka viņi mikrorajonu pagalmos nevar novietot savu auto, kaut gan vietas šim mērķim ir pietiekoši. Izrādās, ka ir nesakārtotas īpašumtiesības un kaimiņi savā starpā nespēj vienoties par autostāvvietu ierīkošanu savu namu pagalmos.
Sabiedrība
2016. gada 6. janvāris, 06:11

Pieaug rīdzinieku sašutums: mikrorajonu pagalmos nevar novietot auto, kaut gan vieta ir

Jauns.lv

Rīgas mikrorajonu iekšpagalmos bieži vien ir daudz brīvu laukumu, kuros varētu novietot auto, bet to nedrīkst, un pašvaldības policija uz spēkratiem uzlipina „plāksterus”. Auto nevienam netraucē, bet formāli likums ir pārkāpts – auto novietots uz ietves vai „zaļajā zonā”. Kā risināt samilzušo problēmu?

Līdz ar to desmitiem autoīpašnieku tiek pie sodu kvītīm, pārsvarā par 30 eiro, par auto novietošanu nepiemērotā vietā.

„Tas nav normāli!”

Rīdziniece Agnese Caune savā „Facebook” profilā raksta: „Parkošanās jautājums ir pilnīgi ārpus jebkādas kritikas. Fotografējiet savus pagalmus, „ietves”, „zaļās zonas” un tā tālāk, kur tiek likti sodi; vietas, kur pilnīgi neracionāli tiek sodīti cilvēki par to, ka gadu desmitiem atpakaļ celtos pagalmos, kuri bija paredzēti labi ja 20 automašīnām, notiek nekaunīga ņirgāšanās par iedzīvotājiem! Šis jautājums beidzot ir jāaktualizē, it īpaši tagad ziemā, kad visas apmales ir nokrautas ar sniegu un reāli nav kur nolikt automašīnas.

Pirms Ziemassvētkiem, klusā 19. decembra agrā sestdienas rītā, Salnas ielas pagalmā, lielam vairumam automašīnu tika uzlikti 30 eiro sodi par parkošanos „uz ietves”. Es saprotu centrā, vai uz ietvēm, kur patiešām notiek cilvēku kustība, bet nu šis ir izsmiekls!

Pie manas mājas - mazā pagalma placītī ir pieejamas aptuveni 50 (!) parkošanās vietas, bet apkārtējos namos ir 236 dzīvokļi! Māju tuvumā ir trīs maksas stāvvietas, kuras visas ir pilnas. Un tā ir ne tikai manā pagalmā, bet jebkurā mikrorajonā!

Izeju dusmīga laukā. Automašīnas akumulators augšā lādējas, jo vakar kā nekā bija mīnus 18 grādi, vēl 4 - 5 kaimiņiem bija šāda pati problēma. Pagalmā policistu busiņš, kurš uzliek sodu par nepareizi novietotajiem auto. Pieklauvēju pie busiņa loga un dusmās jautāju: vai policistiem nav nekā labāka ko darīt? Jautāju, kurš tad ir izsaucis viņus? Atbild, ka sētniekiem un iedzīvotājiem traucējot automašīnas. Pajautāju tīri cilvēciski, vai man automašīnu ar rokām ir jāstumj, jo es to šobrīd iedarbināt nevaru? Uz ko man policists atvicina rokas un nomurmina kaut ko no sērijas „manis pēc”. Forša attieksme!

Cilvēki, beidziet klusēt un pieņemt, ka viss šis ir normāli! Rīgas dome tēlo, ka tas viss ir OK, ka „likums taču ir likums”, ka stāvvietu problēma ir iedzīvotāju un automašīnu īpašnieku problēma un tas vispār mūsu pašvaldība neskar. Tiešām? Uzdevu Rīgas domei jautājumu, kurš ir atbildīgais par šo jautājumu risināšanu un pie kā vērsties, bet nekādu jēdzīgu atbildi nesaņēmu, kā tikai to, ka „manas raizes ir uzklausītas un paldies par manis pausto viedokli”, kas cilvēku valodā nozīmē „mums uz tevi nospļauties”.

Es nespēju samierināties ar to attieksmi, kāda šeit ir pret iedzīvotājiem. Tas nav normāli, un kamēr cilvēki nesāks pacelt balsi šajā jautājumā, nekas nemainīsies! Tā nav tikai „mūsu” problēma. Mēs, iedzīvotāji, neatbildam par stāvvietu izveidošanu, par pilsētas pielāgošanu reālajai situācijai. Tam ir jābūt kāda darbam, izvērtēt reālo situāciju un piedāvāt kaut kādu rīcības plānu, nevis aizbildināties ar to, ka likums ir likums!”

Rīdzinieki pauž sašutumu

Desmitiem rīdzinieku atsaukušies Agneses ierakstam „Facebook” un dalās ar saviem piedzīvojumiem.

Ivan Zelencov:

„Man nedēļas laikā ir divi sodi - pirmais par „zaļo zonu” (tur vairāk kā desmit gadus vispār nekā zaļa nav!), pēc tam novietoju auto citviet - nav 3 metri no pretējās puses! Tā ir īsta autovadītāju diskriminācija! Zvanīju Amerikam uz radio, viņš pateica, ka neko nevar izdarīt - jūsu mājā dzīvo cilvēki, kuriem nepatīk jūsu auto un viņi zvana uz policiju. Pati pašvaldības policija bez izsaukšanas nebrauc. Bet jautājums paliek - kur var novietot savu auto savā pagalmā, nemaksājot 50 eiro katru dienu??”

Romeo Bravo:

„Jā, tieši tā. Dzīvoju Grestes ielā pie Pļavnieku pamatskolas, un tur ir tik bezjēdzīgs veidojums, kur sen, sen atpakaļ vietējie varēja žāvēt veļu ārā. Tam mūsdienās nav nekādas jēgas”.

Gundega Vanaga:

„Pazīstama situācija. 2015. gadā par „lapelēm” samaksājām 200 eiro, neskatoties uz faktu, ka nereti pie manas „vainas” bija guļošs bērns un mantu iekraušana, izkraušana. Kārtībsargi bija ļoti nepatīkami”.

„Tautas stāvvietu” ideja izgāžas

Rīgas domes Īpašuma departamenta Sabiedrisko attiecību un mārketinga jautājumu projektu vadītāja Baiba Gailīte Kasjauns.lv izveidojušos situāciju raksturo šādi:

„Informējam, ka no īpašuma tiesību viedokļa daudzdzīvokļu ēku pagalmos pašvaldībai nav nekustamie īpašumi, kur kaut ko varētu pārplānot ierosinātajai iedzīvotāju funkcijai - autostāvvietām, jo pašvaldība zemi ir nodevusi īpašumā dzīvokļu īpašniekiem, vai arī šīs zemes jau pieder trešajām personām.

Ir bijusi iecere atsevišķos pašvaldībai piederošos zemesgabalos veidot tā saucamās „tautas stāvvietas”, kur iedzīvotāji varētu likt savas automašīnas par nelielu samaksu, bet tā realizācijai radās virkne juridisku šķēršļu, kas saistīta ar virkni normatīvajiem aktiem.  Protams, ir arī izņēmumi, ja tā ir dzīvojamajai mājai piesaistīta zeme, kas pieder dzīvokļu īpašniekiem, tad tas ir viņu pašu iniciatīvas un finanšu jautājums. Analogi tas ir gadījumā, ja dzīvokļu īpašnieki nomā zemi no zemes īpašnieka. Ja pašvaldība realizē publiskas lietošanas teritorijas labiekārtošanas projektu, tad, protams, šāda projekta ietvaros var izveidot papildus stāvvietas.

Katrā ziņā jautājumi, kas saistīti ar nekustamajiem īpašumiem daudzdzīvokļu ēku pagalmos un tie ir piederoši pašvaldībai, ir izpilddirekciju pārziņa.  Iedzīvotājiem ar savu ideju vai jautājumiem vajadzētu vērsties pie Rīgas pilsētas izpilddirektora”.

Vai neiespējamā misija?

Rīgas Ziemeļu izpilddirekcijas Teritorijas apsaimniekošanas un attīstības nodaļas vecākais referents Tālivaldis Stinkurs Kasjauns.lv stāsta:

„Rīgā visas dzīvojamās mājas, tai skaitā mikrorajonos, atrodas uz ēkām funkcionāli nepieciešamajiem zemes gabaliem, kas ir dzīvokļu īpašnieku vai arī citu juridisku vai privātpersonu īpašumā. Ja īpašums atrodas uz dzīvokļu īpašnieku zemes, tikai zemes īpašnieki kopsapulcē var pieņemt lēmumu par funkcionāli piesaistītā zemes gabala pārplānošanu izstrādājot tehnisko projektu. Ja zeme atrodas citu juridisku vai privātpersonu īpašumā, dzīvokļu īpašniekiem jāveic tāda paša darbība tikai vēl papildus savas vēlmes jāsaskaņo ar zemes īpašniekiem.

Pašvaldības policija pamatā reaģē uz dzīvojamo māju dzīvokļu īpašnieku sūdzībām par autotransporta nepareizu novietošanu viņu māju īpašumā vai lietošanā esošajiem zemes gabaliem. Pēc manā praksē esošas informācijas, dzīvokļu īpašnieki, dažādu viedokļu dēļ, praktiski nespēj vienoties par zaļās zonas samazināšanu vai pagaidām neizmantojamo laukumiņu izbūvi par auto novietnēm. Pašvaldība ir tiesiska pieņemt tikai lēmumu par auto novietņu izbūvi uz savā īpašumā esošajiem zemes gabaliem, ja tajā apkaimē tādi ir”.

Rīgas Austrumu izpilddirekcijas sabiedrisko attiecību un kultūras projektu vadītāja Aija Briede rosina iedzīvotājiem pašiem rīkoties, ja viņi vēlas savu daudzdzīvokļu māju pagalmu pārplānot un tajā ierīkot vietas autostāvēšanai. Tas gan nav vienkārši – iedzīvotājiem pašiem jārīkojas un jāvienojas. Padomus, kā to izdarīt, var atrast pašvaldības mājaslapā internetā.

Jāievēro zināma rīcības secība: jānoskaidro sava zemesgabala robežas; jāsasauc iedzīvotāju sapulce; jāatrod finansējums autostāvvietas izveidei; jānoskaidro, cik autostāvvietu mājai nepieciešams; jāizvieto attiecīgas ceļa zīmes un pārējos jāpieradina pie domas, ka tur ir slēgta tipa autostāvvietas.

Zinot, ka kaimiņi bieži vien savā starpā nespēj vienoties, kašķējas un nesarunājas, daudzos gadījumos šī ir neiespējamā misija. To var secināt arī pēc tā, ka kaimiņi bieži vien uz savas mājas pagalmu izsauc pašvaldības policistus, lai viņi soda, viņuprāt, nekaunīgos autoīpašniekus.

Elmārs Barkāns/Foto: „Facebook”