foto: Publicitātes foto
Reklāmas soctīklos tiks ierobežotas, skaidro drošības eksperte Linda Curika
Linda Curika, Kustība "Par!"
Politika
2024. gada 16. aprīlis, 09:05

Reklāmas soctīklos tiks ierobežotas, skaidro drošības eksperte Linda Curika

Jauns.lv

Eiropas Savienībā ir pieņemta jauna regula par politisko reklāmu pārredzamību un mērķēšanu, lai mazinātu manipulācijas un ārvalstu iejaukšanos Eiropas Savienības valstu vēlēšanās. Regula nodrošinās, ka pilsoņi var vieglāk atpazīt politiskās reklāmas, saprast, kas tās finansē un uzzināt, vai konkrētā reklāma ir bijusi mērķēta tieši uz konkrēto reklāmas saņēmēju.

Lielākā daļa regulas noteikumu tiks piemēroti 18 mēnešus pēc regulas stāšanās spēkā, t.i., 2025. gada rudenī. Kā tas mainīs sociālo mediju lietotāju ikdienu? Skaidro Eiropas vēlēšanu deputāta kandidāte, drošības eksperte Linda Curika.

Politiskās reklāmas būs skaidri jānorāda

Tas nozīmē, ka turpmāk politisko reklāmu veidotājiem būs skaidri jāidentificē un jāsniedz informācija par finansētāju, vēlēšanām vai referendumu ar ko konkrētā reklāmā ir saistītas, kā arī jānorāda iztērētā reklāmas summa. Mērķētas politiskās reklāmas tiešsaistē būs atļautas tikai izņēmuma gadījumos, ja datu subjekts būs devis skaidru un atsevišķu piekrišanu datu izmantošanai politiskās reklāmas nolūkos. Īpašās personu datu kategorijas, piemēram, dati, kas atklāj rasu vai etnisko izcelsmi vai politiskos uzskatus, nevarēs tikt izmantoti auditorijas profilēšanai. Jau 2025.gadā kampaņas, kas mērķētas uz LGBTI+ grupām, arodbiedrībām, konkrētu partiju vēlētājiem, reliģiskām vai etniskām grupām, būs būtiski ierobežotas, ja ne pilnīgi neiespējamas. 

Lēmumu pieņēmēji apgalvo, ka organiskais saturs paliks ārpus regulas darbības jomas, tomēr to mēs varēsim izvērtēt tad, kad regula stāsies spēkā. Jāatzīmē, ka politiskās reklāmas ne vienmēr nāks no politiskajām partijām vai politiķiem. Ārkārtīgi bieži dezinformāciju, politiskus uzbrukumus un melus par politiskajiem oponentiem izplata it kā ar partijām nesaistīti indivīdi. To esam vislabāk redzējuši Slovākijā, kur dezinformatori sākotnēji savāca simtiem tūkstošu auditoriju un tikai vēlāk pievienojās politisko partiju atbalstīšanai sociālajos tīklos. 

Ierobežojumi kampaņu finansētājiem un datu pieejamība

Lai novērstu ārvalstu iejaukšanos būs aizliegums sniegt reklāmas pakalpojumus trešo valstu sponsoriem trīs mēnešus pirms vēlēšanām vai referenduma. Nevalstiskajām organizācijām, kas reģistrētas ārpus ES, būs aizliegts apmaksāt reklāmas Eiropā. 

Jaunie noteikumi ietekmēs ne tikai EP vēlēšanas, bet arī nacionālās un pašvaldību vēlēšanas, kā arī referendumus. Izņēmums ir 2024. gada Eiropas Parlamenta vēlēšanu kampaņa. 

Mākslīgā intelekta radītie riski

Diemžēl šis regulējums nerunā par mākslīgā intelekta izmantošanu sociālajās un politiskajās reklāmās. To paredzēts risināt ar pašregulāciju un, kā jau iepriekš novērots, sociālo tīklu giganti nav pārāk naski ieviest dārgas un tehnoloģiski advancētas sistēmas. 

Dziļviltojumi jau ir tikuši izmantoti vēlēšanās Slovākijā, Argentīnā un Polijā. Sākot no 2023. gada novembra politiskās reklāmas, kurās tiek izmantots mākslīgais intelekts, lai mainītu balss un attēlu, būs jānorāda gan Google, gan YouTube platformās. Gadījumos, kad MI tiks izmantots rediģēšanas tehnikās, piemēram, attēlu mainīšanā, apgriešanā, krāsu, defektu korekcijā vai fona rediģēšanā, tas nebūs jānorāda. 

Meta (facebook un instagram) rīkojas piesardzīgi, solot mainīt nosacījumus 2025.gada laikā. Microsoft izvēlas kiberdrošības ceļu, apsolot izstrādāt rīku, kas ļaus sertificēt saturu un pievienot informāciju attēla vai video metadatos. Šī iespēja tiks piedāvāta politiskām kampaņām, sākot ar 2024. gada otro ceturksni. TikTok teorētiski vispār neļauj politiskās reklāmas. Tiktok video, kas izmantos publiski pazīstamu personu, ieskaitot valdības amatpersonu un politiķu sintētiskus attēlus, tiks noņemti, ja tie tiks izmantoti, pārkāpjot lietotnes noteikumus. X.com (iepriekš Twitter) noņems vai atzīmēs ar karodziņiem maldinošu saturu, kas var izraisīt "masveida vardarbību vai plašus sabiedriskos nemierus" vai "vēlētāju apspiešanu vai biedēšanu". 

Šķiet, ka šie ierobežojumi ietekmēs maksas reklāmas rīkus, bet organiski izplatīts MI saturs paliks. 2024. gads ir vēlēšanu gads, kas kalpos par reālu testu, lai parādītu, vai ierosinātie pasākumi ir pietiekami, lai nodrošinātu vēlēšanu integritāti.

Kustība “Par!” Eiropas vēlēšanās

Drošības eksperte Linda Curika kandidē gaidāmajās EP vēlēšanās no Kustības “Par!” saraksta. Kustība “Par!” uzskata, ka Eiropā nav vienmērīgas izpratnes par informācijas telpas aizsardzību. Krievijas Federācijas propaganda vēl joprojām izplata melus un ietekmē sabiedriskos procesus un vēlēšanu rezultātus. Latvijai ir jāuzņemas vadoša loma, lai ES spētu efektīvāk pasargāt arī savu informācijas telpu.

Politiskā reklāma. Politisko reklāmu apmaksā Kustība “Par!”