Nodod ekspluatācijā Krievu salas infrastruktūras attīstības projektu. FOTO
Krievu salā varēs pārkraut aptuveni 24 miljonus tonnu gadā, kas ir vairāk nekā puse no pērn pārkrautā apjoma, kad ostā pārkrāva 41 miljonu tonnu. Tādējādi tikšot saglabāta ostas konkurētspēja.
Runā Rīga
2015. gada 17. novembris, 10:12

Nodod ekspluatācijā Krievu salas infrastruktūras attīstības projektu. FOTO

Jauns.lv

24 mēnešu laikā uz Krievu salu no Rīgas centra tiks pārcelta visu ogļu kravu apkalpošana, vakar svinīgajā būvdarbu pabeigšanas pasākumā Krievu salā norādīja ostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks (GKR).

No šodienas Krievu salas nomnieki - "Strek" un Rīgas Centrālais termināls - sāks oficiālu pārvākšanos. Krievu salā varēšot kraut ne tikai ogles, jo termināļi ir multifunkcionāli.

Nomnieki jau pirms gada, pusotra esot pasūtījuši tehnoloģijas vairāku miljonu eiro vērtībā un daļu jau esot sākts uzstādīt. Ņemot vērā esošo tirgus situāciju, Ameriks norādīja, ka ogļu kravas var samazināties, bet būšot citas kravas, ko varēs apkalpot jaunajos termināļos.

Ameriks  gan nenoliedza, ka ar nomniekiem ir diskusijas pat par sētas novietošanu līdz notekām, kā arī esot mēģinājumi saņemt kādu bonusu, tomēr viņš atgādināja, ka līgums nosaka pārcelšanās termiņu, un tas ir jāizdara divu gadu laikā. Patlaban viņš neredzot riskus, kas traucētu līgumā noteikto pārcelšanas termiņu neizpildīt.

Krievu salā varēs pārkraut aptuveni 24 miljonus tonnu gadā, kas ir vairāk nekā puse no pērn pārkrautā apjoma, kad ostā pārkrāva 41 miljonu tonnu. Tādējādi tikšot saglabāta ostas konkurētspēja.

Būvnieki informē, ka projekta "Infrastruktūras attīstība Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra" laikā ir veikta gandrīz 24 000 tonnu cauruļu un 3100 tonnu rievpāļu iegremdēšana desmit līdz 28 metru dziļumā. Tādējādi ir izveidota 1489 metru gara piestātnes siena, uz kuras uzstādīts 51 pietauvošanas postamentu komplekts un 123 atvairīšanas ierīču komplekti, ir veikta upes gultnes padziļināšana - izsmelti 2,7 miljoni kubikmetru grunts. Tas ļaus uzņemt kuģus ar iegrimi līdz 15 metriem, bet perspektīvā - arī līdz 17 metriem.

Konstrukcijā ir ieklāti ap 20 000 kubikmetru betona un 2500 tonnu armatūras, sagatavotas un objektā nogādātas 6176 seguma plātnes un 463 pārseguma plātnes, kā arī papildu tika veikta teritorijas uzskalošana 300 000 kubikmetru apjomā, nostiprināti 600 metri Hapaka grāvja krastu.

AS "BMGS" valdes priekšsēdētāja Svetlana Afanasjeva svinīgajā būvobjekta nodošanas pasākumā izteica gandarījumu, ka pēc trīsarpus gadu intensīva darba var atklāt objektu, kas "atstās nozīmīgu nospiedumu Rīgas pilsētas un Rīgas ostas vēsturē". Projekts, kura mērķis ir atbrīvot Rīgas pilsētas centru, it īpaši vēsturisko centru no ogļu putekļiem un vagonu trokšņa, esot pārtapis reālā objektā, kurš veicinās ostas konkurētspēju un sekmēs uzņēmējdarbībai pievilcīgas vides radīšanu. Lai to uzbūvētu, noderējusi "BMGS" 60 gados uzkrātā pieredze, kā arī visu iesaistīto pušu profesionalitāte. Projektā tikusi izmantota visdažādākā tehnika un iekārtas, iesaistīti desmiti kompāniju un inženieru-tehniķu, kā arī simtiem strādnieku.

SIA "Skonto Būve" valdes priekšsēdētājs Guntis Rāvis arī norādīja, ka "Skonto būve" ir bijusi vēsturiska izdevība būt klāt un piedalīties Rīgas pilsētas un Rīgas ostas celtniecībā. Krievu salas projekts un visas teritorijas attīstība nozīmējot būtisku Rīgas ostas starptautiskās konkurētspējas pieaugumu. Tas savukārt nozīmē jaunus attīstības un sadarbības virzienus gan ostai, gan Latvijas, gan ārvalstu uzņēmumiem. "Drūmā un smagnējā ostas teritorija Daugavas labajā krastā tagad lēnām pazudīs, paverot plašu lauku jaunas dzīves, atpūtas, kultūras un izklaides telpas veidošanā pilsētas iedzīvotājiem," uzsver Rāvis.

Jau rakstīts, ka osta īstenojusi projektu "Infrastruktūras attīstība Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra", kurā ieguldīti 133,65 miljoni eiro. No tiem Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda finansējums paredzēts līdz 77,19 miljonu eiro apmērā, bet Rīgas brīvostas līdzekļi - aizņēmums no "Nordea Bankas" un "Pohjola Bankas" - 56,46 miljonu eiro apmērā.

Krievu salā izbūvētas četras beramkravu pārkraušanas piestātnes ar kopējo garumu 1180 metru un 15,5 metru dziļumu pie piestātnēm, kā arī izbūvēti visi nepieciešamie autoceļu un dzelzceļa pievedceļi un inženiertehniskās komunikācijas līdz ostas teritorijai. Krievu salas projekta kopējā kapacitāte ir 20 miljoni tonnu beramkravu gadā.

Projekta "Infrastruktūras attīstība Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra" ieviešana tika sākta 2006.gadā. Deviņu gadu laikā ir gan veikts ietekmes uz vidi novērtējums, gan izstrādāts tehniskais projekts, gan piesaistīts ES finansējums, kā arī veikti praktiskie būvniecības darbi.

Līdz ar objekta būvniecības pabeigšanu ir pavērts ceļš turpmākai projekta mērķu sasniegšanai, novēršot ostas aktivitāšu izraisīto vides degradāciju Andrejsalas un Eksportostas teritorijās un nodrošinot ostas konkurētspējas saglabāšanu Baltijas jūras reģionā.

Aptuveni 35% no Rīgas brīvostas kravu apgrozījuma tiks pārvietoti no pilsētas centra un Rīgas vēsturiskā centra aizsardzības zonas uz tām piemērotāku teritoriju. Tiks arī līdzsvarots ostas kravu apgrozījums Daugavas labajā un kreisajā krastā, kas atbrīvos Rīgas centru no ostas termināļu saimnieciskās darbības ietekmes, tostarp pastiprinātas auto un dzelzceļa transporta plūsmas, trokšņiem un ogļu putekļiem.

Kā ziņots, līdz šī gada beigām jāveic būvniecības darbi, bet līdz 2019.gada 31.martam stividoriem kravas jāpārceļ uz Krievu salu. Osta noslēgusi līgumus par pārcelšanos uz Krievu salu ar Rīgas Centrālo termināli un "Strek".

LETA / Publicitātes foto