foto: Paula Čurkste/LETA
Izvērtēs televīzijas rīcību simtgades lieluzveduma "Abas malas" translācijas sacūkošanā
Nacionālā plašsaziņas līdzekļu padome izvērtēs, cik pamatota bija LTV rīcība simtgades lieluzvedumu "Abas malas" pārtraucot ar reklāmām.
Sabiedrība
2018. gada 3. decembris, 06:26

Izvērtēs televīzijas rīcību simtgades lieluzveduma "Abas malas" translācijas sacūkošanā

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) izvērtēs Latvijas Televīzijas (LTV) rīcību bezgaumīgi „izpostot” viena no spilgtākā Latvijas simtgades pasākuma translāciju – deju lieluzveduma „Abas malas” pārraidi ar reklāmām.

NEPLP portālu Jauns.lv informēja: „NEPLP ir pievērsusi uzmanību konkrētajam precedentam, kad 2018. gada 24. novembrī programmā LTV1 demonstrētā raidījuma „Abas malas” ietvaros tikušas demonstrētas arī reklāmas, tostarp gan pašreklāmas, gan komerciāla rakstura reklāmas. NEPLP izvērtēs konkrēto gadījumu”.

Jauns.lv jau rakstīja, ka Latvijas Nacionālās operas un baleta vadītājs, komponists Zigmars Liepiņš izteicis skarbu neapmierinājumu ar to, ka deju lieluzvedumu LTV pārtrauca reklāmas. Tas esot uzskatāms par likuma pārkāpšanu un uzvedumam iztērētais pusmiljons eiro „palaists vējā”.

Liepiņš uzskatīja: „Latvijas TV ir LIKUMPĀRKĀPĒJS!!! Un precīzāk - rupji tika pārkāpts Likuma par elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem 44.pants par reklāmas un televīzijas veikala izvietošanu programmā („Reklāmu un televīzijas veikalu izvieto starp raidījumiem. (..) reklāmu var iekļaut arī raidījumos, bet tikai tādā veidā, lai nekaitētu raidījumu viengabalainībai un autortiesību īpašnieku tiesībām.”)”.

Reklāma „Abas malas” pārraides laikā ir „bezprecedenta alkatība, totāls sirdsapziņas trūkums, nejūtība pret darba autoriem, dalībniekiem un visbeidzot skatītājiem. "Abas malas", darbs, kurš nenoliedzami ir izcilākais no valsts apmaksātajiem simtgades notikumiem, kurā bez naudas ir ieguldīti milzīgi emocionālie, patriotiskie, mākslinieciskie un citi resursi, vienkārši RUPJI tika pārtraukts ar reklāmas pauzi par prežiem, Loto, un nezin, ko vēl,” uzskatīja komponists.

LTV komunikācijas speciāliste Krista Luīze Priedīte gan Jauns.lv teica, ka televīzijai nekādus pārkāpumus savā rīcībā nesaskata: „Likums šajā gadījumā netika pārkāpts. Līgums ar pasākuma organizatoriem paredzēja, ka Latvijas Televīzijai ir tiesības izvietot raidījumā komerciālus paziņojumus, tostarp arī pārtraucot raidījumu un izvietojot tos pārraides laikā”.

Multimediālās lielizrādes "Abas malas" ģenerālmēģinājums

gallery icon

Pirms desmit gadiem jau bija precedents

Nacionālā radio un televīzijas padome 2008. gadā nosprieda, ka ar reklāmām pārtraukt rokoperu nav pieļaujams.

Tomēr jāatgādina, ka tieši pirms desmit gadiem līdzīgs precedents jau bija, kad skatītāji protestēja pret reklāmu iestarpinājumiem Liepiņa komponētās rokoperas „Lāčplēsis” pārraides laikā 2008. gada 9. novembrī. Toreiz NEPLP priekšteces – Nacionālās radio un televīzijas padomes (NRTP) priekšsēdētājs Ābrams Kleckins atbildēja: „NRTP komisija uzskata, ka reklāmu iestarpinājumi rokoperas laikā mazināja tās viengabalainību un traucēja skatītājiem izbaudīt šī mākslas darba vērtību un līdz ar to tika aizskartas minētās rokoperas autortiesību īpašnieku intereses, kuriem varēja rasties pretenzijas pret LTV. Ņemot vērā augstāk minēto, un lai turpmāk nenotiktu šāda veida autortiesību īpašnieku interešu aizskārumi, tika veiktas attiecīgas pārrunas ar LTV atbildīgajiem darbiniekiem”.

Emocionālākais simtgades mirklis

Deju lieluzvedums „Abas malas” tika pieteikts kā „emocionālākais un saviļņojošākais uzvedums valsts svētkos, kas „Arēnā Rīga” tika izdejots trīs izrādēs. Tas bija viens no Latvijas jubilejas kulminācijas pasākumiem, satiekoties  dejotājiem un vēl nebijuša vēriena projekcijām, tika izstāstīts Latvijas stāsts.

“Tas ir simts gadus sens stāsts par mums pašiem – Latvijas cilvēkiem, mūsu zemi, kuras dzīslās plūst laika upe Daugava. Tā nav vēstures stunda, bet personīgs pārdzīvojums un iespēja būt par nozīmīgu daļu no lielizrādes,” pirms pirmizrādes projektu raksturoja tā radošā komanda.

Kopumā lielizrādē piedalījās Latvijā vēl līdz šim nebijis profesionālu dejotāju skaits – uz 2000 kvadrātmetrus lielās mākslas projekciju skatuves to izdejoja vairāk nekā 450 mākslinieki, kuri pārstāvēja visdažādākos deju žanrus: profesionālo baletu, profesionālo laikmetīgo deju, tautas dejas un mūsdienu deju – sākot no hiphopa un beidzot ar sporta dejām.