foto: Publicitātes
Kā veikalā "Depo" pirktas sēklas par puķēm tā arī nepārvērtās
Sīpoli neuzdīgst vai puķes uzzied pavisam citā krāsā - ar šādu ligu saskārušās divas saimnieces, kuras pirka skaistumziedus dārzam.
Sabiedrība
2018. gada 19. jūnijs, 06:11

Kā veikalā "Depo" pirktas sēklas par puķēm tā arī nepārvērtās

Sniedze Smilga

"Likums un Taisnība"

Ik pavasari Patērētāju tiesību aizsardzības centram zvana sarūgtināti dārzkopji un sūdzas par neuzdīgušām sēklām un citām nebūšanām. Kādas ir mūsu tiesības?

Pagājušajā pavasarī Daina veikalā "Depo" nopirka vasaras sīpolpuķu sīpolus – leikokorīnes (Leucocoryne) par 2,69 eiro paciņā un skaistas šķirnes montbrēcijas "Emily McKenzie" par 2,99 eiro paciņā, fasētas Nīderlandē. Atbilstoši instrukcijai Daina tās iestādīja dārzā, kad augsne bija iesilusi. Neviens sīpols neuzdīga, kaut gan ārēji tie izskatījās veseli.

Ārā nav jārok

Mūsu lasītājai ir pieredze puķu audzēšanā. Pašas saglabātie dāliju gumi un gladiolu sīpoli vienmēr uzdīgst. Lasītāja domā, ka sīpoli bija cietuši pārvadāšanas laikā, piemēram, tikuši salā, tāpēc zaudējuši dīgtspēju. Vai var veikalam izteikt pretenzijas par nekvalitatīva stādmateriāla pārdošanu? Un kā pierādīt defektu? Vai visi neuzdīgušie sīpoli jārok ārā un jāved uz veikalu? Reāli to nav iespējams izdarīt. Vai veikala darbinieki pircējai ticēs? Veikalam noteikti būs dokumenti, ka tas iepircis kvalitatīvu stādmateriālu. Patērētāju tiesību aizsardzības centrā atbild, ka pretenzijas var izteikt. Jāraksta iesniegums veikalam, pievienojot čeka kopiju, un jālūdz apmainīt pret kvalitatīvu stādmateriālu vai, ja tas nav iespējams, atdot naudu. Ja komersants to nepieprasa, neuzdīgušie sīpoli ārā nav jārok un uz veikalu nav jāved. Iesniegumā norādiet savu adresi un tālruņa numuru.

Uzzied cita šķirne

Inta tajā pašā "Depo" nopirkusi pildīto dzelteno tulpju" Monte Carlo" sīpolus un rudenī iestādījusi dārzā. Pavasarī uzziedēja nevis koši dzeltenas pildītas, bet gan skaistas nepildītas, tumši violetas tulpes – cita, nezināma šķirne. Līdzīgi noticis ar zema auguma baltu anemoņziedu dāliju Toto gumiem – uzziedēja cita, nezināma šķirne, interesanta, bet liela auguma. Vai pretenzijai jāpievieno ziedošo puķu fotogrāfijas, lai pierādītu neatbilstību šķirnei? Atšķirībā, piemēram, no kurpēm vai gludekļa šajā gadījumā prece (sīpoli un gumi) iestādīta zemē, un pircēja nevar pierādīt, ka konkrēti šīs tulpes vai dālijas ir izaugušas no šīs paciņas stādmateriāla, tas ir godīguma jautājums.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs arī šajā gadījumā atbild, ka jāraksta iesniegums veikalam, pievienojot čeka kopiju, un jālūdz, lai veikals izsniedz atbilstošas šķirnes stādmateriālu vai atmaksā naudu. Iesniegumā uzrādiet savu adresi un tāruņa numuru. Ja strīdu neizdodas atrisināt, var vērsties ar iesniegumu Patērētāju tiesību aizsardzības centrā. Ja arī tad, var vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centra strīdu risināšanas komisijā, taču tā izskata pretenzijas par summu, kas pārsniedz 20 eiro.

Godīga firma rūpējas par reputāciju

Veikalā "Depo" par šiem abiem gadījumiem informē, ka klientes var rakstīt pretenziju, pievienojot čeka kopiju. Ja ir saglabājusies stādmateriāla paciņa ar krāsaino attēlu, var pievienot arī to. Ja uzziedējusi neatbilstoša šķirne, var pievienot fotogrāfiju. Iesniegumu izskatīs veikala vadība un nodos tālāk ražotājam (piegādātājam).

Piebildīsim, ka par šādiem gadījumiem ir vērts rakstīt iesniegumu kaut vai tādēļ, lai veidotos atgriezeniskā saite un ražotājs saņemtu ziņas par nedīgtspējīgu stādmateriālu. Iespējams, ka sīpoli sabojāti pārvadāšanas laikā; augi tomēr nav mēbeles vai dzelzs gabali. Ja siltumu mīlošu puķu sīpolus bargā ziemas salā vedīs neapkurinātā furgonā, tad skaidrs, ka tie neuzdīgs, kaut ārēji izskatīsies veseli. Ražotāju vajag informēt arī par fasētāju kļūdām, ja šķirne neatbilst norādītajai.
Ir dzirdēts, ja klients pats pasūtījis stādmateriālu tieši no firmas un tas izrādījies nekvalitatīvs, dārzkopības firma, rūpējoties par savu reputāciju, klientam kā dāvanu atsūta citu stādmateriālu.
Sūdzībā minētās montbrēcijas, leikokorīnes un dālijas ir saņemtas no Nīderlandes firmas "Mantel Holland", kura ir lielākā stādmateriālu piegādātāja Latvijai.

Lielveikalos jāuzmanās

Dārzkopju pieredze liecina, ka vislabāk stādmateriālu aprūpē dārzkopības kioskos Rīgas Centrāltirgus dārzeņu paviljonā. Ja sakneņi sāk iekalst, paciņu nedaudz pamitrina. Tikmēr lielveikalos paciņas ar astilbju un flokšu sakneņiem mēnešiem stāv stendā, kamēr tie pilnīgi sakalst un stādmateriāls ir zaudējis dzīvotspēju. Podiņus ar puķu stādiem pārtikas lielveikalos nelaista. Ja tos ātri neizpērk, tie nokalst. Podiņi ar ziedošiem augiem sabāzti statīvos vairākās rindās, un pietiekamu gaismas daudzumu saņem tikai augšējie.

Pārdevēji zina, ka prece jāglabā piemērotos apstākļos, pelmeņus un saldējumu viņi neaizmirst ielikt saldētavā, taču nepadomā par to, ka augiem vajadzīgs mitrums un gaisma. Pircēji sūdzas arī par neuzdīgušām sēklām, kaut gan derīguma termiņš vēl nav beidzies. Pieredze liecina, ka vislabāk dīgst sēklas dubultajā iesaiņojumā, kuras vispirms iesaiņotas mazā, dīgstspēju saglabājošā paciņā (to var sataustīt ar pirkstiem) un tikai pēc tam krāsainajā papīra paciņā. Mēdz būt arī dārzkopja vai dabas apstākļu vaina, piemēram, iestājies auksts laiks, un gurķu sēklas dobē sapūst.