Startē Latvijas Rallijkrosa kausa 2.sezona
Citi sporta veidi
2017. gada 15. maijs, 15:10

Startē Latvijas Rallijkrosa kausa 2.sezona

Karlīna Timofejeva

Jau šī mēneša beigās, 21.maijā, Biķernieku trasē tiks iedūcināti auto motori un startēs gada gaidītākās autosporta sacensības - Latvijas Rallijkrosa kauss. Sacensību otro sezonu ar nepacietību gaida visi rallijkrosa braucēji un fani. Pirmajā seriāla posmā uz starta līnijas stāsies labākie autosportisti no Baltijas valstīm un tiks noskaidroti uzvarētāji četrās ieskaites klasēs – Lada RX, Super 1600, Touring, kā arī Open klasē, kas ir šā gada jaunums. Taču par to, ko gaidīt sacensībās un kāda ir rallijkrosa nākotne Latvijā, intervijā ar izcilu autosportistu un vienu no Latvijas Rallijkrosa kausa organizatoru Ivo Traubergu.

Pats esi izcils autosportists, autosporta leģenda. Kā esi nonācis no sportista statusa līdz sacensību organizatoram?
Tas notika absolūti brīvprātīgi - piespiedu kārtā (smej), taču, mānā skatījumā, arī absolūti loģiski. Jau kopš 1995. gada esmu  biedrības “Rencenu autoklubs” vadītājs, un vēl tālajos deviņdesmitajos kopā ar brāli Uģi startējām Latvijas čempionātos krosā, rallijkrosā, autotrekā u.tml… Savukārt jau 2002/2003 gada sezonā nonācām autosporta frontes otrajā pusē, vairāk pievēršoties sporta automašīnu sagatavošanai citiem sportistiem, un paralēli, kluba paspārnē, sākām organizēt VAZtuss un žiguļu kausu ziemas sacensības Vidzemes trasēs. Taču ziemai atkāpjoties, ķērāmies arī pie dažu mūsu kluba žiguļu sacensību organizēšanas autošosejā un rallijkrosā. Tagad jau būs pagājuši aptuveni 10 gadi kopš esam iesaistījušies arī Eiropas un Pasaules posmu apmeklējumos, tāpēc, manuprāt, tas ir tikai likumsakarīgi, ka esmu kļuvis pat Rallycross.lv idejas karognesēju Latvijā.

Latvijas Rallijkrosa kauss

gallery icon

Pats esi startējis un guvis izcilus panākumus gan autokrosā, gan rallijkrosā, kāpēc, organizējot pasākumus, izvēle krita tieši par labu rallijkrosam?
Autosportā vis ir viļņveidīgi - te populārs ir viens sporta veids, te otrs, te trešais. Iemesls ir ļoti vienkāršs - pasākuma pieejamība un globālā sports veida atpazīstamība. Un, ja runājam par rallijkrosu, tad Eiropā un pasaulē tas ir kļuvis par ļoti populāru autosporta veidu. Mums ir izdevies izveidot jaunu seriālu Latvijas un kaimiņvalstu sportistiem ar demokrātiskiem noteikumiem, turklāt nākotnē, tas var kalpot par labu tramplīnu lielākiem mūsu sportistu sasniegumiem rallijkrosa disciplīnā.

Kādu kopumā saredzi rallijkrosa nākotni Latvijā?
Spožu, protams! Ne velti esmu ķēries pie šī sporta veida attīstīšana un sacensību organizēšana. Es tiešām saredzu lielu potenciālu rallijkrosam Latvijā. Paredzu, ka izdosies noorganizēt spraigas sacensības labā sportiskā kvalitātē un ar nacionālam līmenim atbilstošām izmaksām.

Kāds būtu nepieciešams atbalsts no valsts jeb kas trūkst, lai rallijkross varētu veiksmīgi attīstīties un piesaistīt arvien lielāku interesentu pulku?
Valsts atbalsts, neapšaubāmi, noderētu. Piemēram, līdzīgi kā Čehijas autokrosā, kur sportisti, kas brauc Eiropas vai Pasaules čempionātā, saņem stipendiju 10000 EUR apmērā, kā arī atbilstošas naudas prēmijas par labiem sasniegumiem autosportā. Latvijā, diemžēl, tādas prakses nav, lielākoties līdzekļi tiek novirzīti olimpiskajiem sporta veidiem. Līdz ar to, gan sacensību organizatoriem, gan sportistiem liels darbs jāiegulda līdzekļu meklēšanā pašiem, un būsim godīgi, šis sporta veids, nav no lētākajiem.

Tavuprāt, vai valsts iesaistīšanās autosporta popularizēšanā un atbalstā Latvijā ir pietiekami liela? Kas būtu jāmaina?
Manuprāt, šobrīd, vismaz šajā segmentā situācija nav tik slikta. Rallijkross ir pamanīts autosporta veids, arī Eiropas posmi rallijā. Taču noteikti šī ir sadaļa, kur vienmēr var darīt vēl vairāk un vēl labāk. Svarīgi saprast, ka jāizveido spēcīgu nacionālo čempionātu, kas kalpos par labu platformu lielajām sacensībām.

Latvijas Rallijkrosa kausa (LRX) posmi notiek dažādās Latvijas pilsētās, kā vērtē pašvaldības, vai tās ir atbalstošas? Kur bija labākā pieredze?
Jā, strādājam ar pašvaldībām Jēkabpilī, Bauskā, Jelgavā, savā Burtnieku novadā un Kocēnu novadā, kur teritoriāli mums - autoklubam ir Zilākalna autotrase. Priecē tas ka visur, kur esam bijuši runāt par sadarbību, cilvēki ir informēti par rallikrosu kā pasākumu un ļoti atvērti sadarbībai. Tāpēc droši varu uzreiz teikt “Paldies!” visām pašvaldībām, ar kurās notiks Latvijas Rallijkrosa kausa posmi par atbalstu un pretimnākšanu.

Kāda izskatīsies šā gada LRX sezona? Ko jaunu un nebijušu varam gaidīt?  
Jaunums būs OPEN RX klase ar visai brīviem noteikumiem, kur savus spēkus tiek aicināti pārbaudīt sportisti ar pilnpiedziņas automašīnām. Jaudīgas mašīnas ar dažādiem tehniskiem risinājumiem tehnisko noteikumu robežās, dzinēji ar darba tilpumu līdz 5000ccm vai turbomotori ar tilpumu līdz 2500ccm un 45mm gaisa padeves ierobežotāju. Aptuvenās jaudas ap 500zs.

Vai gaidāt arī kādus dalībniekus no ārvalstīm? Ko un no kurienes?
Pieteikšanās gan vēl turpinās, bet droši zinu, ka no Igaunijas šogad Latvijas Rallijkrosa kausā piedalīsies tādi sportisti kā Ardo Kūss, Martins Pillais,  Sigmārs Tamemagi, savukārt no Lietuvas piedalīsies seniors un juniors (vectēvs un mazdēls) Samsonasi. Pagaidām izskatās, ka kopumā sacensībās piedalīsies pieci autobraucēji, kas brauc arī Eiropas čempionātā.
 LRX kauss šogad norisināsies jau otro reizi, kādi secinājumi ir pēc pagājušā gada? Kādas šogad paredzēts veikt izmaiņas, salīdzinot ar pagājušo gadu? Secinājumus jau apkopojām rudenī sapulcējot aktīvistus uz sapulci, lai izrunātos par sāpīgo. Kā secinājums, ir veiktas nelielas izmaiņas sacensību nolikumā un dažas tehnisko noteikumu izmaiņas, precizējumi, bet nekas būtisks konceptuāli nav mainīts.

Ja runājam par LRX organizēšanu, kāda ir organizatoru komanda, kas ir jūsu dzinējspēks? Kādu mērķi vēlaties sasniegt?
Jāsaka, ka visa pasākuma vilcējspēks jeb lokomotīve pagaidām ir divi cilvēki - es un Jānis Bergs. Savukārt, ja runājam par mūsu dzinējspēku, tad droši vien tas ir lepnums gan par to, ko esam uzsākuši, jo, manuprāt, tas ir nopietns solis rallijkrosa attīstībā Latvijā, gan par to, kas jau ir izdarīts. Turklāt arī nacionālais latvieša spīts ir labs motivētājs un dzinējspēks (smej).
Savukārt, ja runājam par mērķiem, tad, pirmkārt, novest Latvijas Rallijkrosa kausu līdz Latvijas čempionāta statusam, otrkārt, noturēt kuplu dalībnieku pulku un baudāmas sacensības gan sportistiem, gan skatītājiem .

Šogad LRX notiks septiņos posmos dažādās Latvijas pilsētās, ko interesantu varam sagaidīt katrā no posmiem?
Cerams, ka, paplašinot ģeogrāfiju, mums izdosies rallijkrosam piesaistīt vairāk vietējos sportistus un atbalstītājus no reģioniem, kur notiks sacensības. Katrā no posmiem būs arī organizatoru specbalva, piemēram, par skaistāko komandas noformējumu vai tml., lai padarītu sacensības interesantākas un baudāmākas gan sportistiem, gan līdzjutējiem.
    
Vai pats arī plāno piedalīties sacensībās? Vai tevi pie auto stūres varēsim redzēt visos posmos?
Jā, noteikti piedalīšos. Man patīk turēt sportiskā spriedzē gan sevi, gan citus (smej). Lai gan visos posmos piedalīties diez vai sanāks, jo būs jāpiedalās organizēšanas darbos, centīšos izmantot iespēju un piedalīties cik vien būs iespējams.  

Vai jau ir zināms, kuri no mūsu pašu autosportistiem piedalīsies? Vari kādu nosaukt?
Oi saraksts ir ļoti garš. Jau ir sākusies pieteikšanās 1.posmasm un informāciju par visiem sportistiem, sacensību norisi un posmiem, var iegūt mūsu mājas lapā www.rallycross.lv

Vai paredzi, ka šogad mēs varētu piedzīvot kādu pārsteigumu trasē?
Pārsteigumi būs! Tas ir 100% droši, jo tāda lūk ir rallijkrosa burvība - pārsteigumi ir vienmēr!  

Vai šogad varētu uzspīdēt kāds jauns vārds Latvijas rallijkrosa debesīs? Kurš tas varētu būt un kāpēc?
Pagaidām neoficiāli savu dalību ir apstiprinājuši astoņi jauni dalībnieki, iespējams kāds no viņiem būs pārsteigums konkurentiem. Zinu, ka Jēkabpils SKN komanda gatavo pārsteigumu S1600 klasei, daži jauni auto top Aizkrauklē, daži Ventspils pusē.