Ekstrēmie ledus braucēji šoziem jau noslīcinājuši pirmos auto, tostarp glaunu džipu
Šoziem Latvijas ezeros un upēs jau nogrimušas pirmās ledū ielūzušās automašīnas – Vilgāles ezera dzelmē pazuda kāds glauns džips, bet Daugavā pie Iekšķiles zemūdens valstībā „paviesojās” kāds „audiks”.
Auto un tehnoloģijas
2016. gada 14. janvāris, 06:12

Ekstrēmie ledus braucēji šoziem jau noslīcinājuši pirmos auto, tostarp glaunu džipu

Jauns.lv

Līdz ar ledus segas izveidošanos uz upēm un ezeriem, uz aizsalušajiem dīķiem parādās ekstrēmie autobraucēji. Ir arī pirmās ledū ielūzušās automašīnas – gan Sēlijā, gan Kurzemē. Kasjauns.lv skaidro, kas notiek ar noslīcinātajiem auto un vai tos var reanimēt?

Bieži vien autobraucēji ne glābējiem, ne policijai neziņo par noslīcinātiem spēkratiem. Viņi paši ar draugu un radu palīdzību cenšas no dzelmes izvilkt spēkratus. Pie lielām ūdenstilpnēm dzīvojošiem zemniekiem tas izvēršas par labu biznesu – ar saviem traktoriem no ezera vilkt ārā tur ielūzušos braucamrīkus.

Adrenalīna mednieki par nogrimušajiem auto neziņo

Šoziem ezeri un upes aizsala salīdzinoši vēlu un nu adrenalīna mīlošie šoferīši cenšas atgūt nokavētu. Tomēr ne vienmēr izprieca beidzas veiksmīgi. Ik ziemu Latvijā no ūdenstilpnēm tiek izvilktas vairāki desmiti automašīnu. Šoziem ir arī pirmie upuri. Paldies Dievam, tie ir tikai „dzelži”, neviens ar ledū ielūzušu auto nav noslīcis.

Lielākoties noslīkušo auto īpašnieki par savu ķibeli oficiāli nevienam neziņo, bet mēģina pašu spēkiem izvilkt auto no dzelmes. Pirmkārt, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) nenodarbojas ar nogrimušu auto izcelšanu no dzelmes. To dara tikai gadījumos, ja jāglābj cilvēka dzīvība vai jau ar visu automašīnu jāizvelk noslīkušais. Otrkārt, auto īpašnieks baidās no vides inspektoru vai policistu uzliktā soda. Katrā ziņā, nogrimušā spēkrata izvilkšana gulstas uz paša autoīpašnieka pleciem.

Vilgāles ezerā ledū ielūzt un nogrimst glauns džips

Pagājušās nedēļas sestdienā kāds džips ielūza Kuldīgas novada Kurmāles pagasta pašā centrā – Vilgāles ezerā. Kurmāles pagasta pārvaldniece Dace Gūtmane Kasjauns.lv pastāstīja: „Vilgāles ezers, kad aizsalst, ir diezgan iemīļota autopārgalvnieku vizināšanās vieta – kā nekā tas ir trīs kilometrus garš. Tā ir visnotaļ aktuāla problēma.

Esmu meklējusi normatīvos aktus, kas regulētu vai aizliegtu braukāšanu pa ledu, bet tādu nav. Tādi attiecas tikai uz dabas aizsargājamajām teritorijām, piemēram, Gaujas nacionālo parku. Ir arī konkrētu pašvaldību izstrādāti saistošie noteikumi, kas aizliedz atrasties uz ledus, bet mums tādu nav. Konkrētajā gadījumā arī policijai džipa īpašniekam būtu grūti uzlikt sodu, jo nekāds likuma pants jau nav pārkāpts, piemēram, ledus nav ceļš un uz tā braukšanas ātrumu nevar pārkāpt. Domāju, ka ir jāpieņem kādi likumi, kas regulētu autobraukšanu pa ledu.

Par ielūzušo džipu autoīpašnieks oficiāli nevienam neziņoja, to es tikai pati redzēju. To no ūdens izvilka viņš pats ar vietējo un draugu palīdzību. Kā runā vietējie, tas bija jauns, līzingā ņemts, pilnībā vēl nenomaksāts džips. Jāteic, ka mūspusē ekstrēmie autobraucēji ir iemīļojuši ne tikai Vilgāles ezeru, bet arī, piemēram, dīķi Ēdoles centrā”.

Pa Latvijas lielākā ezera ledu vairs nevar braukāt

Pērnziem kādam zemniekam Latvijas lielākā ezera - Lubānas krastā nebija klusā sezona. Viņam bija labs bizness – zemnieks ar savu traktoru no ezera dzelmes vilka ārā ielūzušos auto. Dabas lieguma „Lubāna mitrājs” pārvaldē Kasjauns.lv nevarēja pateikt, cik tad īsti pērnziem ezerā ielūza spēkratu, jo ne jau visi ekstrēmie neveiksminieki par to ziņo. Bet kādus desmit auto traktorists no dzelmes varētu būt izvilcis.

Ņemot vērā pērnās ziemas bēdīgo pieredzi, Dabas aizsardzības pārvalde nu ir noliegusi ar mehanizētiem transportlīdzekļiem pārvietoties pa Lubāna ezera ledu. Pieķertajiem pārgalvniekiem pēc Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksa 81. panta par īpaši aizsargājamo dabas teritoriju aizsardzības un izmantošanas prasību pārkāpšanu draud naudas sods: fiziskām personām - no 30 līdz 1000 eiro, bet juridiskām personām - no 280 līdz 2100 eiro. Protams, arī jāpierēķina summa, no kuras autoīpašniekam nāksies atvadīties, lai spēkratu izvilktu no dzelmes.

Tagad uz Lubāna, kas ir viena no iecienītākajām makšķernieku vietām Latgales pusē, esot mierīgi, Kasjauns.lv teica lieguma „Lubāna mitrājs” pārvaldē.

Ledū ielūzt pirmie spēkrati

Tomēr mierīgi nav bijis uz citām ūdenskrātuvēm.

Pirms nedēļas Jēkabpils novada Dunavas pagastā 1988. gadā dzimis vīrietis mēģināja ar automašīnu „Audi 80” pārbraukt pāri Daugavai. Tomēr tas viņam neizdevās. Automašīna netālu no krasta ielūza ledū. Vadītājs traumas neguva, savukārt transportlīdzekli ar traktora palīdzību izdevās izvilkt no ūdens. Savukārt 9. janvārī VUGD palīdzība bija nepieciešama diviem cilvēkiem Ikšķilē, kuri ar sniega motociklu ielūza Daugavā.

Pagaidām bez starpgadījumiem ekstrēmie autobraucēji vizinās pa vairākām Latvijas ūdenskrātuvēm, piemēram, uz Ālandes upes ledus Liepājas pusē vai Božu ūdenskrātuvē, tautā saukta par Vosa dīķi, Babītes novadā.

Auto izvilkšana no dzelmes izmaksās simtus, pat tūkstošus eiro

Latvijas Automotobiedrības prezidents Juris Zvirbulis Kasjauns.lv saka: „Bezatbildīgi, ekstrēmi braucēji ir bijuši vienmēr. Tas jau nav nekāds jaunums. Brauc gan pa ledu, gan uz piepūšamām kamerām aiz auto.  Es jau esmu par drošas braukšanas skolu uz ledus, bet tai ūdenstilpnei ir jābūt pārbaudītai, vajag nodrošināt drošību.

Noslīkuša auto izvilkšana no dzelmes, atkarībā no dziļuma, var izmaksāt vairākus simtus un pat tūkstošus. Ja VUGD galvenais uzdevums, velkot auto no ūdens ir glābt cilvēka dzīvību, un tas ir pilnīgi saprotami, tad mēs automašīnu velkam ārā, pēc iespējas to saglabājot, sargājot materiālās vērtības. Un šai gadījumā ir jāalgo gan ūdenslīdējs, gan ceļamkrāns, sava tiesa arī jāmaksā par autoevakuāciju.

Pēc auto izvilkšanas no ūdens to jau var reanimēt – tas vien kārtīgi jāizžāvē un to var restartēt. Tas nav neiespējami. Piemēram, pirms gada bija lielie plūdi Rietumeiropā un tur zem ūdens nokļuva daudz automašīnu. Tās vēlāk kārtīgi izžāvēja un centās pārdot kā jaunas. Lielākā problēma šajā gadījumā ir elektronika, parādās rūsa un tā lavīnveidīgi izplatās tālāk. Tāpēc, jo vienkāršāka, jo vecāka automašīna, to ir vieglāk restartēt, tajā ir mazāk elektronikas”.

VUGD pārstāve Viktorija Gribuste Kasjauns.lv teica, ka šoziem vēl nav bijis neviens izsaukums ar lūgumu glābējiem no dzelmes izvilkt ledū ielūzušu automašīnu. Tas nozīmē vienu – neviens vēl dzīvību nav zaudējis noslīkstot kopā ar ledū ielūzušu auto, jo VUGD vienkārši tāpat ar ledū ielūzušu auto izvilkšanu nenodarbojas. Tas gulstas uz paša pārgalvīgā braucēja pleciem.

Ekstrēmie braucēji uz Božu ūdenskrātuves ledus (2016. gada 9. janvāris)


Elmārs Barkāns/Foto: ekrānuzņēmums no video