foto: Ekrānuzņēmums
SEB pārskats: tikai 8% mazo un vidējo Latvijas uzņēmumu uzskata, ka digitalizācija ir ļoti svarīga
SEB bankas makroekonomists Dainis Gašpuitis.
Bizness un ekonomika
2018. gada 16. marts, 14:41

SEB pārskats: tikai 8% mazo un vidējo Latvijas uzņēmumu uzskata, ka digitalizācija ir ļoti svarīga

RīgaTV 24

SEB bankas pētījumā “Baltijas biznesa pārskats” tika aptaujāti 4000 mazo un vidējo uzņēmumu no visas Baltijas, tostarp 2000 no Latvijas. Pētījumā tika jautāts arī par attieksmi pret digitalizāciju. Atklājās, ka Latvijā uzņēmēji pret šo jautājumu attiecas skeptiski. “Mēs pajautājām, kāda ir attieksme pret digitalizāciju – vai tā ir ļoti svarīga, diezgan svarīga vai nav svarīga. 44% atbildēja, ka nav svarīga,” SEB bankas makroekonomists Dainis Gašpuitis sacīja RīgaTV 24 un LTRK veidotajā raidījumā "Latvijas labums".

Gašpuitis norādīja, ka šāda attieksme ir ļoti svarīga, jo ietekmē kopējās tendences ekonomikā. “Tendence ekonomikā ir pozitīva, bet mēs gribētu, lai tā būtu izteiktāka. Daudzos rādītājos mēs gribam samērīties ar igauņiem un lietuviešiem, bet, ja mēs redzam, ka pēc šādiem punktiem mēs atpaliekam, tad ir skaidrs, ka agri vai vēlu arī citos rādītājos atrāviens būs arvien jūtamāks,” brīdināja ekonomists.

Raidījuma viesis uzņēmējs Normunds Bergs par pētījuma rezultātiem bija nepatīkami pārsteigts: “Tu paskaties uz to bildi, un tev ir skaidrs, kāpēc par latviešiem runā kā par jocīgiem cilvēkiem, kas dzīvo purva malā un ēd sēnes. Ja no visiem aptaujātajiem tikai 8% uzņēmumu saka, ka digitalizācija uzņēmumos ir ļoti svarīga, tas par kaut ko liecina. Tas liecina par to mūsu nenormālo konservatīvismu.”

Bergs atzina, ka cilvēku attieksme ir saprotama, ja ņem vērā neveiksmīgos digitalizācijas mēģinājumus valsts sektorā. “Protams, tur noteikti ir kaut kāds starojums milzīgajai valsts naudas šķiešanai, ļoti daudzajiem neveiksmīgajiem projektiem – “i-”, “e-” un digitalizācijas jomās,” sacīja uzņēmējs.

Tomēr Bergs uzskata, ka šādām tendencēm būtu jāpievērš ļoti liela uzmanība, jo no digitalizācijas atkarīga uzņēmēju nākotne. “Es domāju, ka tas ir nākošais – pirmais ir “eksportē vai mirsti”, un otrais ir “kļūsti moderns vai mirsti”. “Kļūsti digitāls” šajā gadījumā nozīmē “kļūsti moderns” – tā pati mājaslapa, Facebook, pārdošanas kanāli, uzņēmuma vadība, naudas plūsmu vadība utt. Bez datora un modernajām tehnoloģijām izredzes izdzīvot paliek ārkārtīgi niecīgas.”