Skandāls Inčukalnā: kaimiņi iedzen jaunieti 14 000 eiro parādā par vēlmi attīstīt motosportu
Kaimiņu konflikts nonācis līdz pat tiesām un atkārtotiem apstrīdējumiem. Tikmēr trases saimnieks Nikijs Platkevičs palicis parādā Eiropas Savienībai paprāvo, sākotnēji būvvaldes apstiprinātajā projektā iztērēto naudas summu – 14 000 eiro.
Auto un tehnoloģijas
2016. gada 28. jūnijs, 06:10

Skandāls Inčukalnā: kaimiņi iedzen jaunieti 14 000 eiro parādā par vēlmi attīstīt motosportu

Jauns.lv

Visai dārgs un sarežģīts strīds izvērsies Inčukalna pagasta Krustiņos. Atsevišķi iedzīvotāji asi vērsušies pret kaimiņu ģimenes ieceri netālu no savām mājām izveidot mototrasi, pamatojot savu nostāju ar neciešamo troksni, kuru radīs braucošie motocikli. Trases projektētājs, kurš finansējumu ieguvis no Eiropas Savienības (ES), kaimiņu pretdarbības rezultātā palicis ES parādā 14 000 eiro.

Pēc tam, kad, saistībā ar mototrases izveidi, Inčukalna pagastā izsludināta sabiedriskā apspriešana, vietējie, kurus šāda iecere biedē, apvienojušies biedrībā „Inčukalna dabas parks” un dara visu iespējamo, lai būvprojekts netiktu realizēts. Biedrības „Inčukalna dabas parks” pārstāvis Normunds Neimanis sūdzas, ka jau no 2008. gada Inčukalna novada Baižkalnos motociklisti, veicot treniņa braucienus, ir padarījuši apkārtnes iedzīvotāju dzīvi par neciešamu: „Apkārtnes iedzīvotāji regulāri, pēdējo deviņu gadu laikā ir sūdzējušies dažādās valsts iestādēs par īpašumā notiekošo moto trases darbību, kuras rezultātā tiek radīts neciešams troksnis.” Biedrībā šobrīd iesaistījušies 60 cilvēki.

Būvdarbi notiek vēl pirms sabiedriskās apspriešanas

 „Inčukalna dabas parka” sarakste ar valsts institūcijām vislielākos apgriezienus gan uzņēmusi 2014. gadā, kad Inčukalna domes sēdē tika izsludināta sabiedriskā apspriešana „Atpūtas kompleksam ar būvēm Baižkalnos”. „2009. gadā Inčukalna novada dome sodīja “Baižkalnu” īpašniekus par nelikumīgas mototrases celtniecību. Jau toreiz bija pilnīgi izveidots reljefs un trase, kuras veidošanu projekta iesniedzējs vēl tikai plānoja apspriest un gatavoja atbilstošos dokumentus. Taču Inčukalna novada būvvaldei un pašvaldībai joprojām viss izskatās likumīgi – pēc iesniegtā projekta varēja secināt, ka pašvaldība un būvvalde nebija salīdzinājusi iesniegtos dokumentus ar patieso stāvokli „Baižkalnos”. Mūsu biedrības pārstāvji kuplā skaitā bija ieradušies, lai kārtējo reizi protestētu pret šo būvniecības ieceri dzīvojamo māju tuvumā, taču būvvaldes vadītājs un citi domes vadošie, klaji ņirgājoties, sapulces beigās paziņoja, ka šī jau nav sabiedriskā apspriešana, bet tikai „parunāšanās”. Lieki piebilst, ka neviens neņēma vērā apkārtējo māju iedzīvotāju viedokļus un protestus,” stāsta biedrības „Inčukalna dabas parks” pārstāvis.

Strīdā mēģina iesaistīt pat Valsts prezidentu

2015. gada 15. janvārī projektam „Atpūtas komplekss ar būvēm - trase” Inčukalna novada būvvalde piešķīra būvatļauju. „Mazsvarīgi citiem, bet svarīgi personām, kuru intereses tiek aizskartas, ka būvatļaujas procesuālie pārsūdzības termiņi beidzās mēnesi pēc būvatļaujas izdošanas – atkal kārtējo reizi biedrība pārliecinājās par domes vēlmi lobēt nelikumības,” uzskata biedrība.

Normunds Neimanis informē, ka viņa pārstāvētā biedrība vairākkārt vērsusies gan pašvaldībā, gan arī Vides Aizsardzības un Reģionālās attīstības ministrijā (VARAM) un apgalvo, ka pašvaldība ir labi informēta par iedzīvotāju nostāju. Taču VARAM biedrībai atbildējusi, ka viņu kompetence tik tālu nesniedzas un šo jautājumu lemj vietējā būvvalde. 

Lai apturētu būvniecību, „Inčukalna dabas parks” pēcāk vērsies teju visās iespējamajās valsts līmeņa instancēs – Ekonomikas ministrijā (EM), Valsts vides dienestā (VVD), Vides pārraudzības valsts birojā (VPVB), Zemkopības ministrijā (ZM), Lauku atbalsta dienestā (LAD), Būvniecības valsts kontroles birojs (BVKB), Veselības ministrijā (VM), Veselības inspekcijā (VI), Valsts kancelejā pie ministru prezidenta, kā arī informējusi KNAB, prokuratūru, tiesībsargu un vērsusies pat pie prezidenta.

Trase esot pārāk tuvu upei

Biedrība „Inčukalna dabas parks” norāda, ka projektā, kuram izdota būvatļauja ir pārkāpts Aizsargjoslu likums, kas liedz upes aizsargjoslā ierīkot mototrasi. Šajā gadījumā biedrība pauž, ka likums pārkāpts attiecībā pret blakus trasei esošo Inčupīti, radot vides aizskārumu. „Būvatļaujā norādīts, ka veicamā darbība ir jauna būvniecība, kas ir klaja sabiedrības maldināšana un daudz citi likumu pārkāpumi. Nemaz neskarot jautājumu par to, ka tiek radīts milzīgs troksnis no motociklu ekspluatācijas, kas traucē mierīgu dzīvi apkārtējo māju iedzīvotājiem, kā arī samazinot nekustamā īpašuma vērtību īpašumiem, kas atrodas trokšņa ietekmes zonā,” stāsta Neimaņa kungs.

Esot arī virkne citu pārkāpumu

Biedrība stāsta, ka BVKB, reaģējot uz sūdzību, ir apsekojis būvprojektu, savā atzinumā norādot uz nepārprotamiem likuma pārkāpumiem, kas veikti līdz būvatļaujas izdošanai un tās izdošanas laikā. Kā viens no būtiskākajiem ir fakts, ka būvprojektam neesot bijusi pievienota zemes nomas līguma kopija, kas atļautu veikt jebkādu būvniecību trešajai personai un, ka būvprojekts pēc būtības neatbilst pašvaldības teritorijas izmantošanas plānam. BVKB arī secināja, ka būvvaldes inspektors nav veicis pārbaudi dabā pirms būvatļaujas izdošanas.

Pašvaldības lemšana līdzinās absurdam

Pēc minēto pārkāpumu konstatēšanas, 2015.gada 15.septembrī būvvalde ar administratīvo aktu pašu izdoto būvatļauju atcēlusi. Neilgi pēc tam, 21.oktobrī Inčukalna novada domes sēdē tika pieņemts lēmums atcelt būvatļaujas atcelšanas lēmumu. Skaidrojums par šādu pašvaldības instances neizlēmību esot bijis nesaprotams. „Saņemot protokola izrakstus, kur tika pamatots lēmums par būvatļaujas atcelšanu, nebija saprotama argumentācija, kāpēc būtu jāatceļ lēmums par būvatļaujas atcelšanu, jo protokolos ir minēta tieši pretēja argumentācija – esot bijis pamatots viedoklis, kāpēc pieņemts lēmums atcelt būvatļauju,” neizpratnē ir Normunds. Viņš informē, ka domes lēmumu par savas iestādes – būvvaldes lēmuma atcelšanu biedrība ir nekavējoties pārsūdzējusi tiesā un šobrīd notiek tiesvedības process.

„Baižkalnu mototrases darbība uz brīdi, kamēr notiek tiesvedības gaita, ir apturēta, taču, lai varētu turpināt motosportistu braucienus, ir veikti papildus būvdarbi, ierīkojot jaunu, neatkarīgu trases daļu. Tā ir izveidota neatkarīgi no izsniegtās būvatļaujas un projekta,” apgalvo biedrības „Inčukalna dabas parks” pārstāvis. Biedrība uzsver, ka tās mērķis nav šķēršļu likšana jauniešu iniciatīvām – gluži vienkārši trase ir jābūvē vietā, kur tā netraucēs citiem:

„Biedrība pat ir gatava paust atbalstu gadījumā, ja mototrase tiek veidota vietā, kur tas netraucē apkārtējo māju iedzīvotājiem, nesamazina īpašuma vērtību un nepasliktina apkārtnes iedzīvotāju dzīves apstākļus neizturama trokšņa un putekļu dēļ.”

„Savos 23 gados esmu kļuvis par parādnieku Eiropai!”

Savs skatījums uz notiekošo, protams, ir arī vienam no “Baižkalnu” māju saimniekiem, mototrases projekta iniciatoram, motokrosa sportistam Nikijam Platkevičam. Projekta autors skaidro, ka neizprot biedrības „Inčukalna dabas parks” biedra Normunda Neimaņa attieksmi un apgalvo, ka ir atkārtoti piedāvājis risināt domstarpības mierīgā ceļā. „2014. gadā  piedalījos ES „LEADER” projektu programmā ar savu projektu par Inčukalna mototrases būvniecību savas ģimenes īpašumā. Šis īpašums pieder manai ģimenei jau vairāk nekā 100 gadu. Mototrases izbūves mērķis ir veicināt jauniešu interesi par motosportu un veicināt Inčukalna novada attīstību,” skaidro jaunietis.

Pieteiktais projekts ieguva finansējumu, kā rezultātā, Lauku Atbalsta Dienests (LAD) sportista mērķiem sākotnēji izsniedza finansējumu 90% apmērā. Šobrīd, konflikta dēļ, kas „iesaldējis” būvniecību, LAD lēmis pārtraukt saistības un trases būvniecībā izlietoto naudu pieprasījis atmaksāt. „Gala rezultātā esmu nodeldējis sev nervus un 23 gadu vecumā palicis parādnieks  pret Eiropu. Kā Jums liekas, vai man vēl ir stimuls kaut ko paveikt šajā valstī?” izmisis ir jaunietis.

Pats Normunds ir „Vēja brālis”

Trases būvprojekta idejas autors Platkevičs arī atklāj visai interesantas lietas par galveno būvniecības pretinieku Normundu Neimani: „Normunds dzīvo man kaimiņos un ir “Vēja brāļu” apvienības biedrs. Papildus tam viņa māja atrodas pie pašas Pleskavas šosejas, turklāt, netālu no mana īpašuma atrodas arī kvadraciklu noma, kura ir tuvāk un kurā katru dienu tiek darbināti kvadracikli. Tas viss viņam netraucē.”

Baižkalnu nepabeigtās trases saimnieks zina teikt, ka sabiedriskajā apspriešanā Normunda biedrība „Inčukalna dabas parks” startējusi ar 30 cilvēku parakstiem. „Es ieguvu 140 novadnieku parakstus ar atbalstu un vēl Latvijas Motosporta federācijas un piecu motokrosa komandu rekomendācijas. Normunds Neimanis vērsās kriminālpolicijā ar absurdu apgalvojumu, ka manis savāktie paraksti ir viltoti, taču, saprotamu iemeslu dēļ, neko nepanāca,” stāsta Platkevičs.

Trases saimnieks atspēko argumentus

„Normunda biedrība apgalvoja, ka gar trasi tekošai Inčupītei aizsargjosla ir 50 metru. Aizsargjoslu likums nosaka ka 50 metru aizsargjosla piemērojama upēm, kuras garākas par 10 km, citādi piemērojama vien 10 metru aizsargjosla. Novada dokumentos Inčupītes garums kļūdaini ir norādīts 12 kilometri. Pēc mana pieprasījuma Latvijas Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs sniedza atzinumu, ka Inčupītes patiesais garums ir vien 8,2km, kas nozīmē 10 metru aizsargjoslu,” stāsta projekta autors. Biedrība pieprasījusi jaunietim izbūvēt ap trasi speciālu skaņas aizsargsienu.

Trases projekta autors Platkevičs piedāvājis biedrībai risinājumu – izmērīt trases radīto troksni pēc uzbūves un vajadzības gadījumā uzbūvēt aizsargsienu, taču šāds variants biedrībai nav bijis pa prātam. „Tie ir vieni meli. Patreizējā projektā siena nav iekļauta un neticu, ka viņi to vajadzības gadījumā uzbūvēs,” savu viedokli šajā sakarā paudis Normunds Neimanis.

Atbildīgās iestādes nespēj sadalīt ietekmi

Trases saimnieks Platkevičs arī skaidro, kādēļ starp Inčukalna novada būvvaldi un BVKB notikusi tik neizprotama lēmumu pieņemšana un atcelšana. Neimanis esot gluži vienkārši nokavējis likumā noteikto būvatļaujas procesuālos pārsūdzības termiņus (vienu mēnesi) un tieši tamdēļ arī vērsies pie visdažādākajām valsts līmeņa iestādēm, lai tomēr panāktu savu. Rezultātā, lai arī  novada būvvalde puisim būvatļauju sākotnēji izsniedza, apstaigājot valsts iestādes, Neimanim izdevies atrast dzirdīgas ausis un trases būvniecības procesus tomēr paralizēt.

„Pie manis sāka braukt un apsekot objektu. BVKB atzinumā pēkšņi uzrakstīja, ka ¬ projekts ir slikts un tajā iztrūkst daudzi saskaņojumi, kaut gan novada būvvalde iepriekš neko tādu nebija norādījusi! Uzzinot, ka mums bija pienākums, saskaņot atsevišķas lietas ar Vides dienestu, es nolēmu sadarboties, kaut gan juridiski man tas nebija jādara,” teic Platkevičs. Turklāt pavisam drīz, kā jau minēts, trases projektētājam, Platkevičam izdevies atcelt būvvaldes atcēlumu: „Jums vajadzēja redzēt ar kādu dokumentu būvvalde pēkšņi atcēla man būvatļauju – neviens likuma punkts, nekāda pamata! Inčukalna novada domes deputāti šo izskatot sēdē, pat nesaprata, kā tādu var uzrakstīt un aktu, protams, atcēla.” Juceklis ar to gan nav beidzies – biedrība, kas tik ļoti nevēlas sev kaimiņos trasi, vērsusies administratīvajā tiesā un apstrīdējusi domes lēmumu atcelt atcelšanas aktu, kā rezultātā trases būvēšanas process ir paralizēts vēl šodien.

„Trase ir 99% pabeigta, taču nodot es viņu nevaru. Man atnāca lēmums no LAD par saistību izbeigšanu un naudas atgriešanu. Naudu esmu samaksājis darbu izpildītājam, projektētājam un valsts kasei, nodokļos. Man viņu prasa atpakaļ, uzskatot, ka es esmu slikts un tā visa ir mana vaina. Sākotnēji šis bija iecerēts, kā entuziastisks, bezpeļņas projekts moto krosa popularitātes veicināšanai un nekas vairāk, taču šobrīd esmu spiests vērsties tiesā pret LAD,” izsakās Platkevičs.

Būvvalde skaidro savu nekonsekvento rīcību

Inčukalna novada būvvalde, komentējot ieilgušo un sarežģīto konfliktu, atzīst, ka savu sākotnējo lēmumu – izsniegt būvatļauju, izskatījusi dēļ BVKB un Ekonomikas ministrijas atzinumiem, kuros runāts par neatļautām būvniecības plānu izmaiņām pēc būvatļaujas izsniegšanas, taču nepiemin BVKB konstatēto saskaņojumu trūkumu un galu galā netop skaidrs, kādēļ BVKB izdevies saskatīt tik daudz trūkumu novada būvvaldes apstiprinātā projektā.

„Lai arī izdotā būvatļauja objektam „Baižkalni” bija kļuvusi neapstrīdama, jo kaimiņi nebija sekojuši līdzi izdoto būvatļauju informācijai, turpinājās nemitīga sūdzību plūsma, kuras rezultātā būvvalde nolēma ļoti detalizēti un skrupulozi izvērtēt būvniecības procesa dokumentāciju kopumā, ņemot vērā BVKB, kā arī Ekonomikas ministrijas viedokli.

Ja pašvaldība vai tās iestāde konstatē, ka tās izdotais administratīvais akts ir prettiesisks un tā izmantošana var skart citu personu tiesiskās intereses, tad tai ir jāizskata jautājums par izdotā administratīvā akta atcelšanu. Konkrētais gadījums, tika izskatīts arī kopīgā starpinstitūciju sanāksmē, kā rezultātā Inčukalna novada Būvvalde nolēma atcelt izdoto būvatļauju,” skaidro Inčukalna novada būvvaldes vadītājs Mārtiņš Hofmanis.

Būvvalde atzīst, ka trases saimniekam atcelšanas aktu izdevies aši apstrīdēt novada domē, taču domes lēmumu pret būvvaldes izdoto dokumentu nekomentē. Tās vadītājs Hofmanis apstiprina, ka būvatļaujas apstrīdēšana pēc 30 dienu termiņa būtībā nav likumīga, taču Būvvalde nevarot noteikt instances, kurās ar dažādiem jautājumiem var vērsties pieteicēji. Tiesvedība saistībā ar konfliktu joprojām turpinās.

Kasjauns.lv/Foto: „Inčukalna dabas parks” arhīvs, Nikija Platkeviča personīgais arhīvs, incukalns.lv