foto: SWNS/Scanpix
Kembridžas universitātes zinātnieki rada tīru degvielu no mākslīgām lapām
Kembridžas Universitātes pētnieki izstrādājuši peldošas mākslīgās lapas, kas var pārvērst saules gaismu un ūdeni tīrā enerģijā. Īpaši plānās, elastīgās ierīces atdarina fotosintēzi procesu, kurā augi pārvērš saules gaismu enerģijā un ražo sintēzi, kas ir ūdeņraža un oglekļa monoksīda maisījums. Šī ir pirmā reize, kad uz ūdens tiek ražota tīra degviela, bet lapas pašlaik nespēj ražot sintēzi pietiekami lielā apjomā, lai aizstātu dīzeļdegvielu. Ja tos palielinātu, tos varētu izmantot piesārņotos ūdensceļos, ostās vai pat jūrā, un tie varētu ražot tīru degvielu, neaizņemot vietu uz sauszemes.
Pasaulē
2022. gada 22. augusts, 12:20

Kembridžas universitātes zinātnieki rada tīru degvielu no mākslīgām lapām

Jauns.lv

Kembridžas Universitātes pētnieki izstrādājuši peldošas mākslīgās lapas, kas var pārvērst saules gaismu un ūdeni tīrā enerģijā, raksta britu nacionālā raidsabiedrība "BBC".

Īpaši plānās, elastīgās ierīces atdarina fotosintēzi procesu, kurā augi pārvērš saules gaismu dzīvībai nepieciešamās enerģijas iegūšanai.

Zinātnieki "BBC" pastāstīja, ka testi uz Kema upes Kembridžā parādīja, ka tie var pārvērst saules gaismu degvielā tikpat efektīvi kā to dara augu lapas. Zinātnieki cer, ka šis veids var samazināt fosilā kurināmā izmantošanu kuģniecības nozarē. 

foto: SWNS/Scanpix
Kembridžas Universitātes pētnieki izstrādājuši peldošas mākslīgās lapas, kas var pārvērst saules gaismu un ūdeni tīrā enerģijā. Īpaši plānās, elastīgās ierīces atdarina fotosintēzi procesu, kurā augi pārvērš saules gaismu enerģijā un ražo sintēzi, kas ir ūdeņraža un oglekļa monoksīda maisījums. Šī ir pirmā reize, kad uz ūdens tiek ražota tīra degviela, bet lapas pašlaik nespēj ražot sintēzi pietiekami lielā apjomā, lai aizstātu dīzeļdegvielu. Ja tos palielinātu, tos varētu izmantot piesārņotos ūdensceļos, ostās vai pat jūrā, un tie varētu ražot tīru degvielu, neaizņemot vietu uz sauszemes.

Universitāte paziņoja, ka tā bija pirmā reize, kad uz ūdens tika ražota tīra degviela. 

Pētījumā  teikts, ka, mākslīgās lapas varētu izmantot piesārņotos ūdensceļos, ostās vai pat jūrā, un tas varētu palīdzēt samazināt globālās kuģniecības nozares atkarību no fosilā kurināmā. 

2019. gadā Kembridžas zinātnieku grupa izstrādāja mākslīgo lapu, taču tajā bija iekļauti biezi stikla substrāti un mitrumu aizsargājoši pārklājumi, kas padarīja ierīci pārāk apjomīgu. 

Jaunākajā izstrādē zinātnieki pārveidojuši materiālus, lai tie būtu pietiekami viegl un varētu peldēt. "Mākslīgās lapas varētu ievērojami samazināt ilgtspējīgas degvielas ražošanas izmaksas, taču, tā kā tās ir gan smagas, gan trauslas, tās ir grūti ražot masveidā, kā arī transportēt," sacīja Virgils Andrejs no Kembridžas universitātes ķīmijas katedras. 

foto: SWNS/Scanpix
Dr. Virdžils Andrejs no Kembridžas Universitātes un "māklsīgo lapu" pētījuma līdzautors.

"Mēs vēlējāmies redzēt, cik tālu mēs varam samazināt materiālus, ko šīs ierīces izmanto, vienlaikus neietekmējot to veiktspēju," piebilda profesors Ervīns Reisners, kurš vadīja pētījumu.

"Ja mēs varam izveidot materiālus tā, lai tie būtu pietiekami viegli, lai peldētu, tad tas paver pilnīgi jaunus veidus, kā šīs mākslīgās lapas varētu izmantot nākotnē," viņš piebilst.