Pulks uzskata, ka Ušakova putrošanās ar biļešu cenām kaitējusi Rīgas prestižam
Rīgas domes priekšsēdētājam Nilam Ušakovam (SC) vajadzētu uzņemties atbildību par cilvēku tracināšanu, haotiski un steidzīgi mēģinot ieviest diferencētas sabiedriskā transporta biļešu cenas atkarībā no deklarētās dzīvesvietas un tērējot tam lielus nodokļu maksātāju līdzekļus, uzskata domē opozīcijā esošās partijas "Vienotība" deputāts Olafs Pulks.
"Rīgas domes vadītājs šajā lietā parāda pusaudža, nenobrieduša politiķa rīcību - izteica pieņēmumus, satracināja sabiedrību, radīja neiecietību un dusmas, un tagad nejūtas par to vainīgs. Jāprasa atbildība no tiem, kas šo afēru uzsākuši, bet tagad čiks vien sanācis," pauda Pulks. Viņš gan piebilda, ka nelolo lielas cerības, ka Rīgas domes vadība tiešām varētu atkāpties. "Ja Zolitūde nekādas mācības nesniedz, tad ko nu šis gājiens... Nepatīkami," pauda Pulks.
Pēc deputāta domām, ideja ieviest diferencētas biļešu cenas noslēgusies pozitīvi - tā netiks īstenota. Pulks norāda, ka, no vienas puses, šāds iznākums ir tieši tas, ko viņš rosinājis gada sākumā - paredzēt papildu līdzekļus, lai visiem par sabiedrisko transportu būtu jāmaksā vienādi. No otras puses, sasteigtās biļešu cenu reformas dēļ rīdziniekiem tika sabojāts pirmssvētku laiks, lai līdz gada beigām saņemtu par "Rīdzinieka karti" pārdēvēto personalizēto e-talonu. ""Saskaņas centrs" "Vienotībai" bieži pārmet, ka mēs rīkojamies pret rīdzinieku interesēm, tagad viņi paši to dara," uzskata deputāts.
Tāpat lieli līdzekļi iztērēti reklāmām un personalizēto e-talonu nomainīšanai pret "Rīdzinieka kartēm" - par šiem izdevumiem neviens skaidru informāciju nesniedz un nav atbildīgs.
"Protams, tika panākts, ka Rīgā deklarējas vairāk cilvēku, taču dzīvesvietas deklarēšanas būtība ir norādīt vietu, kur cilvēks ir sastopams neatkarīgi no tā, vai viņu uz to mudina ar apmaksātu reklāmu palīdzību. No budžeta viedokļa deklarēto iedzīvotāju skaita pieaugums ir labs, bet vai vajadzēja satracināt tos, kas šeit strādā, apkalpo un ārstē rīdziniekus. Iespējams, kāds uzņēmums šo lēmumu dēļ Rīgā neatvēra ražotni," spriež deputāts.
Pulks norāda, ka viņam bijušas sarunas ar dažādu profesiju pārstāvjiem, dažāda vecuma cilvēkiem no dažādām vietām, kuri bija uztraukušies, ka biļešu cenu diferencēšana tiks ieviesta. Pēc deputāta domām, putrošanās ar sabiedriskā transporta cenām radījis postījumu Rīgas kā galvaspilsētas prestižam, jo tika apšaubīti cilvēki, kuri šeit atbrauc - "tādi kā otrās šķiras cilvēki, kuriem ir nevēlams statuss un tāpēc arī dārgākas biļetes", norādīja deputāts.
Kā ziņots, pēc Rīgas domes un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Eināra Cilinska ("Visu Latvijai!"-TB/LNNK) tikšanās panākta vienošanās, ka līdz 2015.gadam tiks definētas Rīgas funkcijas un izstrādāts mehānisms, kā to kompensēt, tostarp arī risinot jautājumu par starpības segšanu starp biļetes cenu un pašizmaksu tiem iedzīvotājiem, kas Rīgā nedzīvo, bet lieto sabiedrisko transportu. Tikmēr Rīgas dome līdz gada beigām apņēmusies visiem iedzīvotājiem sabiedriskajā transportā nodrošināt vienādas cenas.
Rīgas dome 25.septembrī paziņoja, ka no 1.janvāra sabiedriskā transporta biļetes cena tiks palielināta līdz 1,20 eiro, kas atbilstot vienas biļetes pašizmaksai, vienlaikus nosakot rīdziniekiem 50% atlaides. Tādējādi rīdziniekiem biļetes kļuva nedaudz lētākas, bet pārējiem, ieviešot diferencētās cenas, būtu jāmaksā dubultā.
Ieceres sākotnējais mērķis bija būtiski papildināt pašvaldības budžetu - ar šādu soli Rīgas dome vēlējās panākt, lai galvaspilsētā iedzīvotāji, kas Rīgā ikdienā dzīvo un strādā, šeit arī deklarētu dzīvesvietu, tādējādi Rīgas budžetā nonāktu šo cilvēku maksātais iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Lai iedzīvotājus motivētu, Rīgas dome gada nogalē izvērsa plašu reklāmas kampaņu, izlietojot 300 000 eiro, un solīja vienu bezmaksas mēnešbiļeti visiem, kas deklarēsies Rīgā no 25.septembra līdz 31.decembrim. Vienlaikus Rīgas dome bija iecerējusi piedāvāt Pierīgas pašvaldībām iespēju piemaksāt par saviem iedzīvotājiem, lai tiem sabiedriskais transports būtu pieejams par tādu pašu cenu kā rīdziniekiem, tomēr lielu atsaucību šis priekšlikums no kaimiņu pašvaldībām neguva.
Iecere tika plaši kritizēta kā diskriminējoša un videi nedraudzīga, radot risku, ka galvaspilsētā ievērojami pieaugs personīgā transporta īpatsvars. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) Rīgas domes izstrādātos noteikumus par atlaidēm rīdziniekiem divreiz noraidīja un tie joprojām nav stājušies spēkā. Savukārt Saeima veica grozījumus Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, ietverot tajā normu, ka deklarētā dzīvesvieta nevar būt vienīgais kritērijs, lai piešķirtu atlaides pašvaldības iedzīvotājiem.
Tikmēr Rīgas dome noteica divu mēnešu pārejas periodu, nosakot, ka līdz 1.martam visi varēs braukt par "rīdzinieka cenu" jeb 0,60 eiro un paredzot šim nolūkam 400 000 eiro finansējumu, bet no 1.marta Rīgā nedeklarētajiem iedzīvotājiem par vienu braucienu būtu jāmaksā 1,20 eiro. Ušakovs uzsvēra, ka pašvaldības tiesības noteikt sabiedriskā transporta atlaides viņš ir gatavs aizstāvēt Satversmes tiesā.
Pēc sarunas ar Cilinski Ušakovs 6.februārī paziņoja, ka "mūsu mērķis vienmēr ir bijis sakārtot finansiālās attiecības starp Rīgu un valsti, nevis iekasēt naudu no iedzīvotājiem".