112

Pērn avārijās bojāgājušo apgādniekiem pabalstos izmaksāti vairāk nekā 500 000 eiro

Jauns.lv

Pagājušā gadā apgādājamiem - gadījumos, kad ceļu satiksmes negadījumos iet bojā apgādnieks, - pensijās un pabalstos izmaksāja 556 962 eiro, informēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Pērn avārijās bojāgājušo apgādniekiem pabalstos iz...

Saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumu tiesības uz apdrošināšanas atlīdzību saistībā ar apgādnieka nāvi ir bērniem, tajā skaitā adoptētajiem līdz to pilngadības sasniegšanai vai arī līdz 24 gadu vecumam, ja apgādājamais mācās vidējās izglītības mācību iestāde vai ir augstākās izglītības iestādē pilna laika studijās.

Kā ziņots, Satversmes tiesa (ST) bija ierosinājusi lietu par Ministru kabineta (MK) noteikumu normu, kas ierobežo izmaksājamās apdrošināšanas atlīdzības apmēru par apgādnieka zaudējumu saistībā ar nemateriālo zaudējumu kompensāciju.

Kā aģentūru LETA iepriekš informēja ST priekšsēdētāja palīdze Līna Kovalevska, 14.februārī ST pirmā kolēģija ierosināja lietu "Par Ministru kabineta 2005.gada 17.maija noteikumu Nr.331 "Noteikumi par apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem" 7.punkta atbilstību Satversmes 92.panta trešajam teikumam un Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 15.panta pirmās daļas 1.punktam".

Stengrevics norādīja, ka attiecībā uz izmaksām apgādājamajiem OCTA likums paredz ne tikai materiālo, bet arī nemateriālo zaudējumu atlīdzināšanu un to izmaksu noteikumi un kārtība atšķiras. Ar nemateriālajiem zaudējumiem tiek saprasta morālā kompensācija, kas pienākas apgādājamajam sakarā ar apgādnieka nāvi vai ar pirmās grupas invaliditāti, kura iestājusies ceļu satiksmes negadījuma rezultātā un par ko konkrētajā situācijā ir skatīts jautājums EST.

Materiālie zaudējumi ir pensija un pabalsti, arī ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušās personas apbedīšanas izdevumi - ne mazāk kā astoņu minimālo mēnešalgu apmērā, kas tiek maksāti, izrietot no OCTA likuma, savukārt zaudējumu aprēķināšanu regulē speciāli tam paredzēti MK noteikumi .

Kā skaidro Stengrevics, jautājums attiecībā uz nemateriālajiem zaudējumiem ir īpaši aktualizēts ne tikai kontekstā ar Eiropas Savienības (ES) Tiesas lēmumu. ES Tiesa ir devusi tādu direktīvas interpretāciju, kas neatbilst pašlaik vairāku valstu likumdošanā ietvertajam, līdz ar to vairākām ES dalībvalstīm ir jāpārskata savi atlīdzības limiti, kuri tiek maksāti cietušajiem par nodarīto morālo kaitējumu.

Jautājums ir aktualizēts arī saistībā ar minēto ST lietu. "Grūti prognozēt, kāds būs ST spriedums un kāda būs šī jautājuma tālāka virzība MK saistībā ar grozījumiem MK noteikumos par nemateriālo zaudējumu atlīdzināšanu, jo šis nav viennozīmīgs jautājums," sacīja LTAB valdes priekšsēdētājs. Viņš pieļauj, ka šis jautājums tiks virzīts, lai cietušie paralēli materiālo zaudējumu kompensācijām saņemtu arī atbilstošu atlīdzību par nodarīto morālo kaitējumu.

Jau ziņots, ka lieta ST ierosināta pēc Augstākās tiesas (AT) Civillietu departamenta pieteikuma. AT izskatīja lietu par apdrošināšanas atlīdzības piedziņu. Prasītājs - nepilngadīga persona - ceļu satiksmes negadījuma rezultātā bija zaudējis abus vecākus. Apdrošināšanas atlīdzību par apgādnieka zaudējumu kā morālu/nemateriālu zaudējumu viņš bija saņēmis apstrīdētajā normā noteiktajā apmērā, proti, 100 latus (150 eiro) par katru apgādnieku. Tomēr prasītāja pārstāve vērsās tiesā, prasot apdrošināšanas atlīdzību 200 000 latu (284 574 eiro) apmērā.

AT pieteikumā norāda, ka atlīdzības apmēru par morālo kaitējumu tiesa parasti nosaka pēc sava ieskata. Taču apstrīdētā norma ierobežojot personai tiesības saņemt atbilstīgu atlīdzinājumu, izvērtējot konkrētā gadījuma faktiskos apstākļus. Apdrošināšanas atlīdzības limits par sāpēm un garīgām ciešanām esot visos gadījumos aprobežots ar vienu konkrētu un neadekvāti mazu summu.

Atsaucoties uz Eiropas Savienības tiesībām un Eiropas Savienības Tiesas judikatūru, AT norāda, ka Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 15.panta pirmā daļa interpretējama tādējādi, ka apdrošinātājam likumā noteiktā atbildības limita ietvaros ir pienākums cietušajai personai izmaksāt arī atlīdzību par sāpēm un garīgām ciešanām, neaprobežojot izmaksājamās atlīdzības apmēru ar apstrīdētajā normā paredzēto.

ST ir uzaicinājusi MK līdz 14.aprīlim iesniegt tiesai atbildes rakstu ar lietas faktisko apstākļu izklāstu un juridisko pamatojumu. Lietas sagatavošanas termiņš ir 14.jūlijs. Par lietas izskatīšanas procesu un datumu tiesa lemj pēc lietas sagatavošanas.

LETA