Sabiedriskā transporta biļešu cenu politika Rīgas domei izmaksās 10 miljonus eiro
Zemākas biļešu cenas visiem Rīgas sabiedriskā transporta pasažieriem līdz gada beigām Rīgas domei izmaksās daudz vairāk, nekā sākotnēji plānots - zaudējumi sasniegs aptuveni desmit miljonus eiro, šodien Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas sēdē atzina Rīgas domes Satiksmes departamenta pārstāve Irēna Šteinberga.
Sākotnēji tika plānots, ka zaudējumi gada laikā būs aptuveni četri miljoni eiro.
Komitejas sēdē šodien nolemts likvidēt budžeta programmu "Rīgas pilsētas transporta mobilitātes veicināšanas nodrošinājums", kas tika izveidota, lai pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" kompensētu starpību starp Rīgas domes noteiktajiem tarifiem un pašizmaksu 2014.gada janvārī un februārī. Programmā paredzētos 400 000 eiro novirzīs Rīgas domes Finanšu departamenta programmai "Sabiedriskā transporta pakalpojumi Rīgas pilsētā", no kuras tiek izmaksāta dotācija "Rīgas satiksmei" no Rīgas pašvaldības vispārējiem ieņēmumiem.
Jau ziņots, ka Rīgas dome pērn 25.septembrī nolēma, ka no 1.janvāra sabiedriskā transporta biļetes cena tiks palielināta līdz 1,20 eiro, kas atbilstot vienas biļetes pašizmaksai, vienlaikus nosakot rīdziniekiem 50% atlaides. Tādējādi rīdziniekiem biļetes kļūtu nedaudz lētākas un līdzšinējo 0,71 eiro vietā maksātu 0,60 eiro, bet pārējiem, ieviešot diferencētās cenas, būtu jāmaksā dubultā.
Ieceres sākotnējais mērķis bija būtiski papildināt pašvaldības budžetu - ar šādu soli Rīgas dome vēlējās panākt, lai galvaspilsētā iedzīvotāji, kas Rīgā ikdienā dzīvo un strādā, šeit arī deklarētu dzīvesvietu, tādējādi Rīgas budžetā nonāktu šo cilvēku maksātais iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Lai iedzīvotājus motivētu, Rīgas dome gada nogalē izvērsa plašu reklāmas kampaņu, izlietojot 300 000 eiro, un solīja vienu bezmaksas mēnešbiļeti visiem, kas deklarēsies Rīgā no 25.septembra līdz 31.decembrim.
Ieviešot diferencētas biļešu cenas, pašvaldība cerēja, ka galvaspilsētā dzīvesvietu deklarēs 10 000 cilvēku un pašvaldības budžets palielināsies par 15 miljoniem eiro. Kā liecina Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) apkopotā informācija, Rīgā deklarēto iedzīvotāju skaits pagājušā gada nogalē pieauga par 6604 personām.
Tā kā "Rīgas satiksme" nespēja tik īsā laikā izsniegt par "Rīdzinieka kartēm" pārdēvētos e-talonus deklarētajiem iedzīvotājiem, turklāt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) atteicās saskaņot šādus pašvaldības saistošos noteikumus, Rīgas dome noteica pārejas periodu līdz 28.februārim, kura laikā visiem pasažieriem biļetes bija pieejamas par tā dēvēto "rīdzinieku cenu".
Februāra sākumā Rīgas dome ideju par "Rīdzinieku biļetēm" atlika - Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) un nu jau bijušais vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Einārs Cilinskis (VL-TB/LNNK) 6.februārī vienojās, ka līdz gada beigām visiem pasažieriem biļešu cenas tiks saglabātas vienādas atbilstoši rīdziniekiem noteiktajiem tarifiem, bet ministrija pa šo laiku definēs Rīgas kā galvaspilsētas funkcijas un izstrādās mehānismu, kā valsts piedalās to finansēšanā.
Līdz šā gada 31.decembrim tramvajos, trolejbusos un autobusos braukšanas maksas tarifs visiem pasažieriem neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas būs 0,60 eiro par vienu braucienu, bet pašvaldībai šāda tarifa kompensēšana izmaksās aptuveni 10 miljonus eiro.
Kā ziņots, "Rīgas satiksme" pērn decembrī aplēsusi, ka neiegūtie ieņēmumi par Rīgas domes noteiktajām atlaidēm varētu sasniegt 109 miljonus eiro, bet uzņēmumam no pašvaldības budžeta 2014.gadā pagaidām tika piešķirti tikai 80,5 miljoni eiro. "Rīgas satiksmes" sākotnējā prognoze gan balstīta uz pieņēmumu, ka Rīgas dome ieviesīs tā sauktās "rīdzinieku biļetes", liekot Rīgā nedeklarētajiem iedzīvotājiem maksāt par biļeti 1,20 eiro, kas atbilstot viena brauciena pašizmaksai, bet rīdziniekiem piemērojot 50% atlaides.
LETA, Foto: Ieva Lūka/LETA