Latvijā avārijā cietušo dzīvību glābs ar "eCall" sistēmu
Latvijā patlaban norit sagatavošanas darbi tā dēvētās "eCall" sistēmas ieviešanai, kas palīdzētu savlaicīgi glābt ceļu satiksmes negadījumā cietušo cilvēku dzīvības.
Eiropas Parlamenta nesen atbalstītais noteikumu projekts paredz, ka tuvākajos gados visi jaunie vieglo automašīnu un mikroautobusu modeļi būs jāaprīko ar neatliekamās palīdzības izsaukumu ierīci, kas avārijas gadījumā automātiski dos ziņu glābšanas dienestiem.
"eCall" tiek aktivizēts automātiski, transportlīdzekļos iebūvētajiem sensoriem konstatējot nopietnu sadursmi. Sistēmai aktivizējoties, tā zvana pa Eiropas vienoto neatliekamās palīdzības numuru 112 un nosūta glābšanas dienestiem detalizētu informāciju par notikušo, tostarp negadījuma laiku, cietušā transportlīdzekļa precīzu atrašanās vietu un brauciena virzienu. Sistēmu var aktivizēt arī manuāli, piemēram, negadījuma lieciniekam nospiežot automašīnā esošu taustiņu, skaidro SM.
Šīs sistēmas obligāta ieviešana uz tālruņa 112 pakalpojuma bāzes, kā arī obligāta un koordinēta infrastruktūras modernizācija palīdzētu samazināt ne tikai ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo un smagas traumas guvušo cilvēku skaitu, bet arī veselības aprūpes izmaksas, ar avārijām saistīto satiksmes sastrēgumu radītos zaudējumus un citus izdevumus.
Satiksmes ministrijā aģentūra LETA noskaidroja, ka ir izveidota darba grupa, kurā atbildīgās iestādes, kā arī mobilo sakaru operatoru pārstāvji sagatavo "eCall" pakalpojuma ieviešanu Latvijā.
Iesaistītās institūcijas apzina esošo situāciju un iespējamos risinājumus, piemēram, normatīvā regulējuma izstrādi, lai Latvijas teritorijā šāds pakalpojums vispār varētu darboties. Kopējais Latvijai nepieciešamo izdevumu apjoms "eCall" ieviešanai pagaidām nav zināms, taču ir skaidrs, ka būs nepieciešams veikt infrastruktūras uzlabojumus.
Sistēmas ieviešanas termiņš ES nav noteikts, jo nav pabeigta tehniskās specifikācijas izstrāde iekārtām, ar ko aprīkot jaunās automašīnas. Līdz ar to "eCall" zvana infrastruktūra dalībvalstīs būs jāveido neilgi, pirms parādīsies attiecīgās automašīnas, bet ne vēlāk kā līdz 2017.gada rudenim, norāda SM.
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) pārstāve Ilze Bukša aģentūrai LETA skaidroja, ka "eCall" ieviešana noteikti paātrinās palīdzības ierašanos tajos Latvijas lauku reģionos, kuros reti pārvietojas braucēji un apkārtnē nav māju.
NMPD atgādina, ka kaut kas līdzīgs "eCall" sistēmai ir pieejams jau šodien, proti, liela daļa mobilo tālruņu ir aprīkoti ar globālo pozicionēšanas sistēmu (GPS), kas palīdz noteikt atrašanās vietas koordinātas. Tās var nosaukt dienesta dispečeram, kurš, ievadot attiecīgos skaitļus datora kartē, uzreiz ieraudzīs, kur atrodas palīdzības izsaucējs. Dienests aicina cilvēkus pārbaudīt šo sava tālruņa iespēju, lai kritiskā situācijā zinātu, kā rīkoties.
LETA