Liepājas muzejā atklās pasteļu izstādi rudens noskaņās
Edvīns Kalnenieks.„Dārzs vakarā” (2014.).
Kultūra

Liepājas muzejā atklās pasteļu izstādi rudens noskaņās

Jauns.lv

Vasaras tveicē – trešdien, 6. augustā, Liepājas muzejā atklās šim gadalaikam neierastu izstādi „Rudens motīvi”. Tajā būs skatāmas mākslinieka, Latvijas Mākslas akadēmijas profesora Edvīna Kalnenieka pasteļos tvertās rudens noskaņas.

Liepājas muzejā atklās pasteļu izstādi rudens nosk...

Liepājas muzejā (Kūrmājas prospektā 16/18) 6. augustā pulksten 16.00 ikviens interesents aicināts uz Edvīna Kalnenieka izstādes „Rudens motīvi” atklāšanu. Pasteļa gleznu izstādē mākslinieks rāda klusās dabas, ainavas un figurālās kompozīcijas, Kasjauns.lv informēja Liepājas muzeja muzejpedagoģe Astra Dzērve.

Latvijas mākslā Edvīns Kalnenieks (dz. 1939. g.) tiek uzskatīts par līderi pasteļglezniecībā. Ar pasteli mākslinieks aizrāvies jau jaunībā, apbrīnojot franču glezniecību. Izstādēs mākslinieks piedalās kopš 1966. gada, viņa darbi tikuši izstādīti gan Latvijā, gan ārvalstīs – Krievijā, Ukrainā, Čehoslovākijā, Polijā, Japānā, ASV un citās zemēs.

Gleznotājs un pedagogs, profesors Edvīns Kalnenieks dzimis Liepāja. Mācījies Liepājas Lietišķās mākslas vidusskolas Dekoratīvās noformēšanas nodaļā, bet studijas turpinājis Latvijas Māksla akadēmijas Glezniecības nodaļā, ko beidz ar diplomdarbu „Dārzā”. Stažējies Sanktpēterburgā Valsts Repina akadēmiskajā mākslas, skulptūras un arhitektūras institūtā un Viļņā.

Profesors Edvīns Kalnenieks kopš 1978. gada ir Latvijas Mākslas akadēmijas pasniedzējs, no 2002. gada līdz 2012. gadam viņš bijis akadēmijas Zīmēšanas katedras vadītājs.

Edvīna Kalnenieka pasteļu glezniecībā vienāda nozīme ir gan krāsai, gan gaismai, gan telpai, gan faktūrai, mākslinieks tās apvieno harmoniskā polifoniskā skanējumā. Mākslinieka darbos jūtama viņa personīgā attieksme pret gleznoto, vai tas ir ābolu grozs, brūnas sēņu cepurītes, vai skaists meitenes augums, viņas sejas izteiksme. Mākslinieka gleznās skatāma Latvijas lauku sēta dažādos gada laikos ar tur notiekošajiem rituāliem – kāzām, cūku bērēm, lauku mājas rītu un pavardu. Viņa darbos redzama ir cilvēka klātbūtne, gan padarītais darbs, gan viņa dzīves ritmi – bērnība jaunība, briedums.

Jāatgādina, ka pastelis ir savdabīga, klasiska glezniecības tehnika. Jau no 17. gadsimta Rietumeiropā pastelis tiek uzskatīts par līdzvērtīgu tehniku eļļas glezniecībai. Pasteļa glezniecības uzplauka baroka un rokoko laikā. Tā ir glezniecība ar savu tēmu loku un savu īpašo attieksmi pret skaistumu, ar savu estētiku un poēziju. Pasteļa pigmenti salīp kopā bez saistvielas, tāpēc pret šo “sauso glezniecību” ir jāizturas ar īpašu attieksmi. Ja krāsu pigments ir gaismas izturīgs un stikls aizsargā gleznas virsmu no bojājumiem un putekļiem, tad pasteļa glezna ir noturīga un saglabā sākotnējo izskatu, atšķirībā no eļļas glezniecības, kurā krāsu pigmentus saistošām eļļām un lakām turpinās ķīmiskie procesi, kā rezultātā darbi nomelnē.

Edvīna Kalnenieka izstāde Liepājas muzejā būs skatāma līdz 7. septembrim. Ieeja izstādē – bez maksas.

Kasjauns.lv/Foto: publicitātes foto