Mikroautobusu kari Rīgā: šoferi nespēj sarunāt un kaujas
Mikroautobusa šoferis Artūrs Bīskaps apgalvo, ka viņam uzbrucis satrakojies nelegālais konkurents.
Sabiedrība

Mikroautobusu kari Rīgā: šoferi nespēj sarunāt un kaujas

Jauns.lv

Ar kasteti bruņots nelegālā mikroautobusa šoferis uzbrucis godīgam konkurentam un viņu smagi piekāvis – šādu versiju izplatījuši Rīgas Mikroautobusu satiksmes (RMS) pārstāvji.

Mikroautobusu kari Rīgā: šoferi nespēj sarunāt un ...

Uz interviju Artūrs Bīskaps, RMS šoferis ierodas paša spēkiem, taču sejā redzamas piedzīvotā sekas. No notikušā viņš atceras tikai dažus fragmentus. Kā ierasts, saskaņā ar grafiku vadījis 216. numura mikroautobusu pa tam paredzēto maršrutu Centrs–Ķengarags. Pēkšņi galapunktā Baznīcas ielā uzradies konkurents un izkliedzis: “Skaties, kur tu brauc!”

Vaino uzbrukumā

Bīskaps uzreiz nav izpratis notiekošo un izkāpis, lai aprunātos. Pretī tajā pašā mirklī izlēcis konkurents un, pēc cietušā vārdiem, bruņojies ar kasteti, un, neko nesakot, iesitis Artūram pa seju.

Vīrietis acumirklī saļimis uz ielas, bet uzbrucējs turpinājis guļošo spārdīt ar kājām. Bīskaps no bezsamaņas atguvās pēc brīža, kad kāda večiņa izmisīgi centās viņam palīdzēt piecelties kājās. Cietušais izsauca policiju, ir ierosināts kriminālprocess. Bīskapa priekšniecība vēsta, ka uzbrucējs pieprasījis, lai šoferis nebrauc pēc grafika.

Agresija kā daļa no biznesa plāna

Bīskaps apgalvo, ka šis uzbrukums nav pirmais, un agresija, šķiet, ir būtiska nelegālo pārvadātāju “biznesa plāna” sastāvdaļa. Šie šoferi reizēm esot kāpuši RSM autobusos un, tikai ieraugot tajos esošās kameras, likušies mierā. Policija uzbrucēju ir noskaidrojusi, taču viņš ir uz brīvām kājām un pat turpina vadīt savu autobusu.

Atbildīgie Rīgas domē tikai plāta rokas. Satiksmes departamenta pārstāve Ilze Dišlere atklāj: „Neviens normatīvais akts neregulē kārtību, kādā veicami pasažieru neregulārie pārvadājumi Latvijas teritorijā.” Rezultātā Rīgas ielās saimnieko, pēc cietušā Artūra vārdiem “sociāli bīstams, neprognozējams indivīds”.

Braucis kā ierasts

Uzbrukumā vainotais Juzefs tomēr neatgādina tādu indivīdu, kā viņu raksturojis Bīskaps. “Man ļoti nepatīk, ka cilvēki tā melo,” teic Juzefs, kurš busiņu stūrē jau deviņus gadus un iepriekš bijis ugunsdzēsējs Bauskā.

Uzbrukuma faktu viņš nenoliedz, tikai izklāsta to no sava skatupunkta. Tovakar, kā ierasts, braucis pa savu maršrutu pēc grafika, kas sarunāts ar citiem šoferiem, un netraucējot viņu darbu. Vadītājs apstājies gala pieturā, apbraucot tur esošo RMS autobusu, un nolēmis noskaidrot, kādpēc tas joprojām stāv, aizņemot laiku, kas pēc norunas atvēlēts Juzefam.

Pāršāvis pār strīpu

RMS šoferis izrādījies Artūrs, un jau pēc pirmajiem vārdiem Juzefam bijis skaidrs, ka sarunāt neko nevarēs, jo Bīskaps esot tikai atkārtoti izteicis draudus. Kad Juzefs atgriezies savā autobusā, pamanījis, ka pretī nāk Artūrs un nospriedis: ja jau viņš nāk, tad noteikti būs uzbrukums.

Gribot sevi pasargāt, Juzefs izvēlējies uzbrukt pirmais. Darījis to ar dūri, tomēr nav izmantojis ne kasteti, ne spārdījis guļošo. “Ja esmu vainīgs, tad esmu,” spriež uzbrucējs, atzīstot, ka, iespējams, pāršāvis pār strīpu. Artūrs pēc tam piecēlies un aizgājis uz savu autobusu, bet par policijas iesaisti Juzefs uzzinājis vēlāk un sniedz paskaidrojumus izmeklētājiem.

Ar citiem var sarunāt

Skaidrojot savu rīcību, Juzefs negribīgi atklāj – situācija ar mikroautobusu satiksmi Rīgā ir sarežģīta. Līdztekus RMS sniegtajiem pakalpojumiem darbojās viņa pārstāvētā SIA Sky Bus un citas, un vērsties pret tām juridisku iemeslu dēļ tā īsti nav pamata.

Juzefs var uzrādīt Rīgas domes izsniegtu neregulāro pārvadājumu licenci, tā ka saukt viņu par nelegāli nevar. Šoferis brauc no rītiem, kas RMS busi ir pārpildīti, turklāt sāk darbu, kad konkurenti vēl nav izbraukuši, taču arī agrajās rīta stundās ir pasažieri, kam jātiek uz darbu. Pa dienu Juzefs atpūšas un darbu atsāk vēlu vakarā, turpinot, kad pārējie jau beiguši braukt.

Tādējādi klientu pietiekot visiem, un par līdzāspastāvēšanu bijis iespējams sarunāt ar teju visiem šoferiem, izņemot Artūru, kuru Juzefs apraksta kā ļoti agresīvu. Viņš pirms šā uzbrukuma esot vairākkārt draudējis. Juzefs reiz pats cietis, kad Artūrs kopā ar kolēģi viņam līdzīgos apstākļos pieturā savainojis roku. Pastāvīgi draudi tad arī noveduši vīrieti līdz agresijai.

Birokrātu radīts haoss

Ar nelegālajiem pārvadātājiem Rīgas ielās parasti saprot ekobusus, bet Juzefs uzstāj, ka viņam nekad nav bijusi saistība ar likvidēto firmu Eko Bus. Viņš ir 2012. gada septembrī reģistrētās SIA Sky Bus darbinieks un var uzrādīt visus nepieciešamos dokumentus.

Pēc sarunas ar Juzefu kļūst skaidrs, ka pārvadātāju nesaskaņām iemesls meklējams Rīgas domes un citu atbildīgo iestāžu neizprotamajā pieejā sabiedriskā transporta organizēšanā un kontrolē. Tiek pieļauta situācija, kurā, cieši saspiedušās, konfliktē vairākas kompānijas, un šoferiem, lai šajā putrā spētu eksistēt, ir jāspēj sarunāt, kas ne vienmēr izdodas.

Edvīns Rakickis / Foto: Mārtiņš Ziders