Policija noķērusi gandrīz visus, kuri muļķojuši par spridzekli Centrālajā stacijā
Apzināt šos zvanītājus nav grūti, un incidenta izraisītāja saukšana pie atbildības ir tikai laika jautājums, apliecina Valsts policijā.
112

Policija noķērusi gandrīz visus, kuri muļķojuši par spridzekli Centrālajā stacijā

Jauns.lv

Pēdējā laikā arvien biežāk Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas ēkas un tirdzniecības centra „Origo” darbu traucē huligāni, kuri zvana par it kā ievietotu spridzekli, liekot policijai trauksmes režīmā doties uz notikuma vietu, norobežot ēku un pārbaudīt teritoriju. Kādas sekas atstāj šādi viltus zvani un kā tiek sodīti tie, kuri muļķo policiju ar šādiem zvaniem?

Policija noķērusi gandrīz visus, kuri muļķojuši pa...

Paralizē Rīgas centru ar vienu zvanu

Uz tirdzniecības centru „Origo” un Rīgas Centrālo staciju ik pa laikam vērstais huligānisms – nepatiesi zvani par ēkā it kā ievietotu spridzekli apliecina, ka diemžēl dzīvojam apstākļos, kuros ar vienu zvanu iespējams apstādināt veselu pilsētas centra infrastruktūras daļu, paralizēt transportu un izjaukt cilvēku plānus. Arī nesen pilsētas centrā notikusi evakuācija no tirdzniecības centra, kā rezultātā daudziem cilvēkiem, tostarp bērniem, skolniekiem liegta iespēja laikus nokļūt mājās un uzņēmumiem, kā arī tirdzniecības iestādēm nācies pārtraukt darbu. „Šī huligānisma nevarēju izņemt bērnu no bērnudārza. Vilcieni no Centrālās stacijas nekursēja, un bērnu audzinu viena, man nav palīga, kas varētu izņemt mazo no bērnudārza, ja pati netieku,” sašutusi ir Ikšķiles iedzīvotāja Lidija (33). Tikpat nepatīkami pārsteigts bijis arī Kaspars no Ozolniekiem (26): „Tas kretīns ar savu zvanu pilnībā izpostīja manu darba dienas vakaru. Biju iesprūdis Rīgas centrā, un nevienam jau nebija skaidrs, cik ilgi tas viss notiks, līdz ar ko ieplānot jebkādu citādu transportu ir neiespējami.”  Armands (27) atklāj, ka šo scenāriju piedzīvo jau trešo reizi: „Godīgi sakot, ļoti kaitina – kaut kāds idiots izdomā pajokot, kā rezultātā valsts iestādēm, policijai, ir faktiski jātēlo muļķi un neskaitāmas reizes jāmeklē spridzeklis, kura tur, protams, nav. Šajā reizē man personīgi brauciens nebija ieplānots, taču nesanāca nopirkt aliņu, jo Origo bija ciet līdz pat 22:00.”

Starp huligāniem – vietējā veikala darbiniece

Latvijas dzelzceļa (LDZ) sabiedrisko attiecību nodaļas pārstāvis Māris Ozols sarunā ar portālu Kasjauns.lv atklāj, ka 2014. gadā huligānisko zvanu ir bijis īpaši daudz: „Kopumā katru gadu pieredzam vairākus šādus zvanus. Vienā gadījumā atklājies, ka vairākas reizes zvanījusi kāda no tirdzniecības veikala darbiniecēm, pret kuru tad attiecīgi ierosināta krimināllieta.” LDZ pārstāvis stāsta, kādi ir ar šo huligānisma aktu radītie zaudējumi: „Galvenie zaudējumi šeit ir saistībā ar nesaņemto maksu par infrastruktūras izmantošanu, taču vislielākie šajā gadījumā ir emocionālie zaudējumi - cieš sabiedrība, pasažieri, kuriem ir izjaukti plāni, sabojāts vakars, uz nezināmu laiku liegts transports.” Centrālās stacijas dīkstāves ilgums esot atkarīgs no apdraudējuma pakāpes – līdz šim tas bijis no 45 minūtēm līdz pat 3 stundām.

Huligānisms grauj „Origo” reputāciju

Tirdzniecības centra „Origo” sabiedrisko attiecību daļas pārstāve Linda Vecvagare neslēpj, ka evakuācijas situācijas nodara milzīgu kaitējumu - pirmkārt tirdzniecības centra reputācijai. Zaudējumus tirdzniecības centrs līdz šim nav mēģinājis piedzīt, skaidrojot, ka šie zvanītāji huligāni ir policijas kompetencē, kura tad arī izvērtē notikušo un nosaka tālāko procesu.

Arī „Origo” telpās esošais „Rimi” lielveikals līdz šim izticis bez tiesu darbiem. „Nē, „Rimi” nekad nav mēģinājis piedzīt naudu no šādiem pārkāpējiem un vismaz tuvākajā laikā tā negrasās darīt. Tā vienkārši nav uzņēmuma politika,” apliecina „Rimi Latvia” vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Laura Podskočija.

Vainīgā notveršana – laika jautājums

Cik riskanta ir šāda pajokošana un kā tiek sodīti vainīgie? Vai pastāv iespēja, ka zvanītājs, kurš sagandējis dienu tik daudziem cilvēkiem, izsprūk cauri sveikā un paliek nesodīts? Valsts policijas (VP) sabiedrisko attiecību nodaļas vecākais speciālists Dairis Anučins skaidro, ka saskaņā ar Krimināllikuma 231. pantu par apzināti nepatiesu paziņojumu par sprāgstošas ietaises ievietošanu soda ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, piespiedu darbu vai naudas sodu. VP pārstāvis arī apliecina, ka lielākā daļa no huligāniskajiem zvanītājiem ir apzināti un sodīti: „Apzināt šos zvanītājus nav grūti un šī incidenta izraisītāja saukšana pie atbildības ir tikai laika jautājums.”

Izrādās, ka tos, kas šādi ik pa laikam pajoko, nemaz nav iespējams ievietot vienā kategorijā. Starp zvanītājiem mēdz būt gan garlaikoti tīņi, gan iereibuši indivīdi, gan psihiski nelīdzsvarotas personas, turklāt bijuši arī gadījumi, kad zvanītāji izrādījušies visādi citādi apzinīgi, saprātīgi cilvēki.


Kasjauns.lv/ Foto: Edijs Pālens/ LETA

Tēmas