112
2022. gada 22. jūnijs, 04:55

Vai tiešām lidostas muitnieki var sagraizīt tavu koferi?

Kārlis Seržants

"Likums un Taisnība"

"Likuma un Taisnības" žurnālistam nesen gadījās iegriezties darbnīcā, kur redzamā vietā stāvēja pamatīgi sagraizīts koferis. Meistars stāsta, ka to atnesis klients, kurš apgalvojis, ka koferis šādi ir cietis pēc muitas apskates. Vai tiešām muitnieki var rīkoties tik skarbi?

play icon
Klausīties ziņas
info about playing item

Muitas pārvaldes pārstāvis Dainis Pakalns kategoriski noliedz, ka kas tāds varētu notikt: “Ja lidojuma galamērķis ir lidosta "Rīga", tad atlidojušie pasažieri paši saņem bagāžu pie transportiera un kopā ar to dodas ar to cauri muitas zonai. Ja muitas darbinieki konkrētu koferi nolemj apskatīt, tas notiek tikai īpašnieka klātbūtnē, kurš pēc dienesta darbinieka pieprasījuma pašrocīgi var atvērt jebkuras kabatas un nodalījumus, līdz ar ko šāda īpašuma bojāšana ir pilnīgi nevajadzīga. Vismaz pēdējo gadu laikā mums neviena šāda gadījuma nav bijis, un neviena sūdzība nav saņemta.”

Protams, var būt situācija, kad ir aizdomas par narkotiku kontrabandu, un tad notiek rūpīgāka apskate, kad koferos meklē speciāli ierīkotas slēptuves, tomēr arī tad neviens ar nevajadzīgu bojāšanu nenodarbojas.

Ja pasažieris ir lidojis ar pārsēšanos, ir iespējams, ka kādā no lidostām bagāža var izraisīt drošības dienesta pastiprinātu interesi, un bojājumu gadījumā pasažierim ir jāvēršas pie  konkrētās lidsabiedrības un apdrošinātājiem. Ja bagāžā nekas aizliegts nav atrasts, viņam zaudējumus atlīdzinās.

Tiesa gan, nevar izslēgt situāciju, kad kādas lidostas kravas pārkraušanas zonā bagāžu apzog. Vēl 2015. gadā arī lidostā Rīga šādi gadījumi bija visai bieži, pārsvarā zagļu vidū iecienīti bija reisi no un uz Īriju.  Tolaik kādam "Ryanair" pasažierim pat  izdevās ar slēpto kameru nofilmēt, kā lidostas darbinieki, kuri iekrāva bagāžu lidmašīnā, turpat vēra vaļā koferus un nekautrējoties skaļi apsprieda to saturu. Ierakstā bija skaidri dzirdama viņu paustā neapmierinātība: “Viss piebāzts ar lupatām un cigaretēm, bet nav neviena naudas maka.”

Drīz pēc tam "Ryanair" apkalpošanu pārņēma uzņēmums "Havas", un šādi gadījumi izbeidzās. Tomēr arī šādā gadījumā tik klaja bagāžas bojāšana ir maz ticama, jo tas palielinātu zagļu iespējas tikt ātri pieķertiem. Arī bagāžas apzagšanas gadījumā pasažierim ir jāvēršas lidsabiedrībā un pie apdrošinātājiem.