Pedagoģe: vecākiem un bērniem kopīgi jāizstrādā noteikumi tehnoloģiju lietošanai
Pieaugot tehnoloģiju izplatībai un to lomai mūsu dzīvēs, aizvien biežāk tiek diskutēts arī par tehnoloģiju lietošanu un nozīmi bērnu dzīvēs. Kamēr vieni uzskata, ka pēc iespējas jāattālina bērna “tikšanās” ar tehnoloģijām, citi saskata tajās iespēju palīdzēt bērnam mācīties un apgūt jaunas lietas. Privātās pirmsskolas “Patnis” pedagoģe Baiba Satori uzsver, ka tehnoloģijas, lietotas ar mēru, ir lielisks mācību procesa rīks. Pedagoģe ir skeptiska par pilnīgu tehnoloģiju aizliegumu, norādot, ka bērnam nebūs saprotams, kāpēc viņam liegts tas, ko vecāki ikdienā lieto, nereti pat ļoti bieži.
Tehnoloģijas noder mācību procesā
Mūsdienu bērniem tehnoloģijas – viedtālruņi, planšetes u.c. – ir ļoti aktuālas un interesantas. Un ne tikai bērniem, arī pieaugušajiem. Redzot, ka vecāki ikdienā daudz un bieži lieto dažādas viedierīces, likumsakarīgi, ka arī bērniem rodas pastiprināta interese. Kā pedagoģe uzskatu, ka tehnoloģijas lieliski var izmantot mācību procesā, turklāt, tādejādi skolotājs var kontrolēt ne tikai saturu, bet arī izmantošanas ilgumu. 21. gadsimtā paliek aizvien grūtāk aizraut bērnus, izmantojot vien koka klucīšus, tāpēc foto, video un audio iespējām ir vieta arī mācību procesā.
Lietošanas ilgums atkarīgs no vecuma posma
Tiklīdz bērniem ir interesanti, mainās arī viņu motivācija mācīties. Bērni daudz labāk spēj iegaumēt jaunas lietas, ja tās tiek pasniegtas saistošā veidā. Uztverot vizuāli, interaktīvā veidā, ar video starpniecību, izpratne par jaunām lietām veidojas daudz ātrāk. Tehnoloģijas ir arī labs instruments valodu apguvei.
Protams, tehnoloģiju lietošana nav vēlama visas dienas garumā, un to daudzums – lietošanas ilgums atkarīgs arī no bērnu vecuma posma. Divu vai trīs gadu vecumā tehnoloģiju lietojumam pirmsskolas mācību procesā jābūt pavisam nelielam, savukārt, četru vai piecu gadu apjomu jau var palielināt.
Vecāku piemērs
Tehnoloģiju lietošana ir atļaujama arī ārpus skolas brīvajā laikā, taču tāpat kā mācību procesā – ierobežojot ilgumu un piedāvājot arī dažādas iespējamās nodarbes papildus tehnoloģijām. Ja bērnam būs neierobežota piekļuve dažādām iekārtām un internetam, būs ļoti grūti viņu ieinteresēt darboties praktiski. Tāpat vecāku uzdevums viennozīmīgi ir kontrolēt gan lietošanas ilgumu, gan saturu. Runājot par vecāku lomu, jāpiezīmē, ka jādomā arī par piemēru, ko rādām bērniem. Esot mājās vai atpūtā kopā ar bērniem, būsim klātesoši un pilnvērtīgi veltīsim laiku viņiem, nevis iegrimsim savās viedierīcēs.
Mazajiem, pirmsskolas vecuma bērniem, mājās būs pietiekami arī ar 10 minūtēm, ko drīkst pavadīt, lietojot viedierīci, savukārt, skolas vecuma (pirmo klašu audzēkņiem) bērniem šo limitu var palielināt līdz pusstundai vai stundai. Protams, tas neietver gadījumus, kad bērns mācās attālināti un ar tehnoloģiju palīdzību piedalās mācību stundās vai pilda uzdoto. Tehnoloģijas jāizmanto gudri, izvairoties no pārmērīgas lietošanas “mīļā miera labad”.
Noteikumi jāievēro gan bērniem, gan vecākiem
Runājot par laika un satura ierobežojumiem, jāpiezīmē, ka visus noteikumus nepieciešams izrunāt pirms tehnoloģiju lietošanas un pie tiem arī jāpieturas – kā bērniem, tā vecākiem. Skolotājiem nereti ir vieglāk novilkt robežas, nekā vecākiem, jo “mīkstās sirds efekts” reizēm mudina piekrist bērna lūgumam atvēlēt papildus laiku, tomēr rezultātā tas rada tikai problēmas un nākamajā reizē bērns atkal centīsies panākt ilgāku laiku internetā vai pie viedierīces.
Kopumā aicinātu gan vecākus, gan pedagogus būt atvērtiem pret gudru tehnoloģiju izmantošanu. Ja mūsu bērnībā nebija šādu iespēju un lielākais prieks bija krāsojamās grāmatas, tas nenozīmē, ka mūsu bērni nedrīkst izmantot tehnoloģijas. Galvenais, to darīt gudri un ar mēru. Pilnīgs aizliegums tikai veicinās pārlieku lielu interesi, jo kā gan bērns negribēs pamēģināt ierīci, kurā vecāki ik pa laikam ieskatās un “spaida” ekrānu. Pats būtiskākais ir runāt ar bērnu un skaidrot, kāpēc tehnoloģiju lietošana ir jāierobežo, un kopīgi jāizstrādā noteikumi.