Lai šīs sezonas pirmais upuris būtu arī pēdējais
Svētdien sadursmē ar iereibuša braucēja vadītu automašīnu gāja bojā motociklists. Valsts policijas (VP) Latgales reģiona pārvaldes pārstāve Lāsma Kursīte sarunā ar portālu Jauns.lv norādīja uz vairākiem svarīgiem aspektiem, kas vadītājiem būtu jāņem vērā, lai šis pirmais moto sezonas upuris būtu arī vienīgais un pēdējais.
"Gribētos cerēt, ka tas būs pēdējais gadījums, bet tas ir atkarīgs gan no pašiem motociklu vadītājiem, gan no pārējiem ceļu satiksmes dalībniekiem," viņa teica un atgādināja, ka līdz ar siltā laika iestāšanos motociklu un mopēdu vadītāji ceļu satiksmē sastopami krietni vairāk.
Pirmais bojā gājušais motociklists šogad
Diemžēl jau ir noticis pirmais smagais negadījums, kurā gāja bojā motocikla vadītājs. Svētdien īsi pirms plkst.18 Līvānu novada Rudzātu pagastā notika sadursme starp motociklu "Yamaha YZF" un automašīnu "Audi A4". Sadursmes rezultātā 1979.gadā dzimušais motocikla vadītājs notikuma vietā gāja bojā.
Veicot alkohola koncentrācijas pārbaudi izelpojamajā gaisā, tika konstatēts, ka 2001.gadā dzimušais "Audi A4" vadītājs pie stūres bija sēdies 3,3 promiļu alkohola reibumā. Par notikušo sākts kriminālprocess.
Noteiks, vai motocikla vadītājs bija reibumā
Tiesu medicīnas ekspertīzē noteiks, vai motocikla vadītājs bija skaidrā vai arī sēdies pie stūres reibumā.
"Šobrīd ir pāragri runāt, vai motocikla vadītājs ir bijis alkohola reibumā vai nē, bet tas, ka transportlīdzekļa "Audi A4" vadītājs ir bijis alkohola reibumā, mums jau ir zināms," viņa pavēstīja.
Alkohols un ātrums
Runājot par galvenajiem iemesliem, kāpēc motociklisti gūst smagas traumas un iet bojā, Kursīte norādīja, ka daļu sadursmju izraisa sēšanās pie stūres alkohola reibumā, kā arī atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana.
"Protams, ja motocikla vadītājs neievēro ceļu satiksmes noteikumus un pārkāpj drošas braukšanas ātrumu, tad risks, ka viņš iekļūs ceļu satiksmes negadījumā, būtiski palielinās, un tad arī sekas diemžēl bieži vien ir arī letālas.
Mēs novērojam, ka ātrums ir diezgan liels un, iekļūstot ceļu satiksmes negadījumā pie tāda ātruma, ir ļoti grūti izvairīties no letālajām sekām un smagiem miesas bojājumiem," Valsts policijas pārstāve teica.
Vēl pētīs, kurš ir bijis vainīgs svētdienas sadursmē
Viņa norādīja, ka katrs gadījums tiek izvērtēts individuāli, bet bieži vien arī paši motociklu vadītāji pārkāpj noteikto ātrumu un citus ceļu satiksmes noteikumus, tādējādi iekļūstot negadījumos savas vainas dēļ.
"Bet, protams, ir arī gadījumi, kad vainīgi citi ceļu satiksmes dalībnieki."
Patlaban ir pāragri runāt, kurš vadītājs bija vainīgs svētdien notikušajā motocikla un auto sadursmē. "Mēs varam vienīgi spriest par to, ka "Audi A4" ir bijis alkohola reibumā un, iespējams, ir izraisījis šo ceļu satiksmes negadījumu. Bet tas, kurš bijis vainīgs, būs zināms pēc kriminālprocesa izbeigšanas." Par smagas avārijas izraisīšanu, kā dēļ ir gājis bojā cilvēks, Krimināllikuma 11.nodaļa paredz bargu sodu.
Traģisks notikums palicējiem
Kursīte arī atzina, ka avārijas ar bojā gājušiem cilvēkiem ir traģiskas, jo tās atstāj smagas sekas uz mirušo tuviniekiem. "Protams, jebkura cilvēka zaudējums, neskatoties uz to, kādā veidā tas ir noticis, rada zināmas sekas, salauž ģimenes un no tā cieš arī daudz apkārtējo cilvēku, tāpēc ir divreiz jāpaskatās spogulī." Tā ir lieta, ko var darīt jebkurš autovadītājs.
Katram jāpatur prātā, ka ceļu satiksmē piedalās arī moto transports, tāpēc visiem vadītājiem jābūt ļoti uzmanīgiem un atbildīgiem. "Tad, iespējams, šādi gadījumi notiks retāk."
Dzert un braukt: rupjš pārkāpums
Tāpat jāatceras, ka pie stūres nedrīkst sēsties alkohola reibumā, kā tas notika ar svētdien avārijā iekļuvušā "Audi A4" vadītāju, kuram konstatēja smagu reibumu - 3,3 promiles.
"Tas, protams, ir ļoti rupjš ceļu satiksmes noteikumu pārkāpums, un to, protams, nedrīkst darīt neviens transportlīdzekļa vadītājs - ne automašīnas, ne motocikla vadītājs. Ir jāatgādina, ka pie transportlīdzekļa stūres alkohola reibumā sēsties nedrīkst."
Lai satiksme būtu pēc iespējas drošāka, policijas pārstāve aicināja pie stūres sēsties tikai skaidrā prātā, nemēģinot pirms tam pārbaudīt, cik daudz un kādu alkoholu var lietot, lai nepārsniegtu noteikto promiļu daudzumu.
Katram cilvēkam var būt atšķirīga reakcijas spēja uz noteiktu alkohola daudzumu, tāpēc nevajadzētu riskēt un mēģināt saprast, cik daudz var izdzert, lai varētu sēsties pie auto stūres. "Labāk atturēties no alkohola vispār un būt pārliecinātam, ka es neradu draudus izraisīt ceļu satiksmes negadījumu, īpaši tādu, kurā var iet bojā kāds cilvēki."
Būt atbildīgiem un ziņot policijai
Ja iedzīvotāji pamana kādu pārgalvīgu motociklistu, Kursīte aicināja zvanīt pa tālruni 110 un informēt par redzēto, ja iespējams, nosaucot arī motocikla reģistrācijas numuru. Saņemot šādu zvanu, tuvākā policijas ekipāža dosies ceļā un mēģinās novērst likumpārkāpumu.
"Noteikti ir jāziņo, lai novērstu ceļu satiksmes negadījumus un citas problēmas, kas var izsaukt diezgan nepatīkamas sekas," policijas pārstāve mudināja.
Vairums pārgalvīgo motobraucēju ir vīrieši, bet "nevar teikt, ka tie ir tikai vīrieši. Ceļu satiksmes noteikumus pārkāpj arī motociklu vadītājas-sievietes, tāpēc diemžēl bojā iet arī sievietes".
Nepārvērtēt savas spējas uz ceļa
Valsts policija apkopojusi arī ieteikumus, ko ievērot, lai izvairītos no nepatīkamajām situācijām uz ceļa.
Ņemot vērā, ka ziemas sezona pavadīta, neizmantojot motociklu, moto transporta vadītājiem ir īpaši jāpārliecinās par transportlīdzekļa tehnisko stāvokli, kā arī policija aicina nebūt pārgalvīgiem un nepārvērtēt savas spējas spēkrata vadīšanā.
Izmantojot satiksmē motociklus, policija aicina pievērst uzmanību arī ceļu stāvoklim, jo daudzviet uz ceļa braucamās daļas ir smilšu sanesumi, bedres un šķembas, kas var izraisīt negadījumus. Lai arī ir iestājies pavasaris un dienas biežāk ir saulainas, ceļa segums var būt mitrs, kas palielina bremzēšanas ceļa garumu, un, neizvēloties piemērotu braukšanas ātrumu, apstāties laikus var neizdoties.
Tāpat nedrīkst aizmirst parūpēties par savu drošību, izvēloties motocikla vadīšanai piemērotu un kvalitatīvu apģērbu un ekipējumu, tostarp ērtu aizsargķiveri, pārliecinoties, ka tā iepriekšējās sezonās nav cietusi.
Skaties divreiz!
Ir arī jāatceras, ka motocikls, salīdzinot ar automašīnu, ceļu satiksmē mēdz pārvietoties ātrāk un līdz ar to ir grūtāk pamanāms citiem satiksmes dalībniekiem. Ņemot vērā, ka sezona ir tikko sākusies un daži autovadītāji, iespējams, ir pieraduši pie satiksmes bez moto transporta, policija atgādina:
"Autovadītāj, esi īpaši uzmanīgs un skaties divreiz!"
Policija aicina gan motobraucējus, gan autovadītājus, gan citus satiksmes dalībniekus, piedaloties ceļu satiksmē, būt atbildīgiem, piesardzīgiem, kā arī iecietīgiem un atcerēties par savstarpēju cieņu arī uz ceļa.
"Tie būtu galvenie ieteikumi, lai moto sezona izdotos mierīga un, cerams, bez šādiem letāliem gadījumiem," Kursīte teica.
Pērn Latgales reģionā notika 34 avārijas, kurās bija iesaistīti motociklist. 21 motociklists guva miesas bojājumus, taču neviens motocikla vadītājs ceļu satiksmes negadījumos negāja bojā.