Satiksmes ministrija: papildu sabiedriskā transporta reisu norīkošana ir ierobežota
Papildu sabiedriskā transporta reisu norīkošana ir ierobežota ar pieejamo ritošo sastāvu un finanšu apsvērumiem, liecina Satiksmes ministrijas (SM) informatīvais ziņojums par Covid-19 epidemioloģiskās drošības prasībām sabiedriskajā transportā, to ievērošanu un kontroli, ko otrdien paredzēts izskatīt valdības un Krīzes vadības padomes kopsēdē.
SM ieskatā, lai gan pasažieru skaits sabiedriskajā transportā kopumā ir samazinājies, reisu skaita palielinājums pasažieru skaitu vienā transportlīdzeklī būtiski nesamazina. Tāpat jau pašlaik pasažieru skaita krituma dēļ īpaši pašvaldībām nepieciešams papildus budžetā neplānots finansējums esošo reisu skaita saglabāšanai.
SM pauž, ka kopumā epidemioloģisko prasību izpilde sabiedriskajos transportlīdzekļos tiek nodrošināta, taču atsevišķas prasību uzraudzīšanu, piemēram, 50% no sabiedriskā transporta ietilpības kontroli varētu pastiprināt, iesaistot Valsts policiju un attiecīgās pašvaldības policiju. Reģionālajos pārvadājumos mutes un deguna aizsegu lietošanas īpatsvars pasažieru vidū ir pieaudzis, taču nepieciešams pasažierus papildus informēt par aizsegu pareizu lietošanu.
Atsevišķos gadījumos prasību ievērošanu nav iespējams nodrošināt Rīgā, kur īsā laika sprīdī un vienas līdz divu pieturvietu posmos pieaug pieprasījums - pasažieru pārvietošanās ar sabiedrisko transportu notiek arī mazos attālumos.
SM ziņojumā atzīmē, ka, lemjot par jauniem ierobežojumiem attiecībā uz sabiedriskā transporta izmantošanu, jāņem vērā, ka lielai daļai iedzīvotāju tieši sabiedriskais transports ir vienīgais transporta veids, kas nodrošina nokļūšanu uz darba vietu, bērnudārzu, ārstniecības pakalpojumu saņemšanas vietām.
Pilnīga sabiedriskā transporta kustības apturēšana pilsētas maršrutu tīklā būtiski ierobežos iedzīvotāju mobilitātes iespējas un ietekmēs gan ārstniecības iestāžu, gan ražošanas uzņēmumu pilnvērtīgu darbību. Savukārt pieejamā sabiedriskā transporta kustības intensitātes samazināšana veidos situāciju, ka palielināsies cilvēku skaits transportlīdzeklī, tādējādi palielinot epidemioloģiskos riskus.
Ievērojot iepriekš minēto, SM izveidojusi priekšlikumus turpmākai rīcībai, tostarp paredzot noteiktos piesardzības pasākumus un ierobežojumus vismaz pašreizējā apjomā, regulāri analizēt informāciju par pasažieru skaitu, veikt pārbaudes un atbilstoši situācijai noteikt nepieciešamo reisu skaitu un transportlīdzekļu ietilpību, sabiedrisko transportlīdzekļu vadītājiem un vilcienu konduktoriem aicināt pasažierus ieņemt brīvās sēdvietas un ievērot maksimāli iespējamu distancēšanos sēdvietās un stāvvietās, maksimāli samazināt koplietošanas virsmu, kam pieskaras liels cilvēku skaits, kā arī turpināt intensīvu sabiedrības informēšanu, skaidrojot drošības un piesardzības pasākumu nepieciešamību.
Tāpat SM piedāvā iespēju lemt, ka M2 kategorijas autobusos jeb autobusos, kuros ir vairāk nekā astoņas vietas un kuros ir arī stāvvietas, pasažieriem neaizņem pirmās rindas sēdvietas, lai mazinātu vadītāja inficēšanās riskus, sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem izstrādā un saskaņo ar Veselības ministriju (VM) ieteikumus, lai pārvadātājs un transportlīdzekļa vadītājs varētu nodrošināt optimālu transportlīdzekļa ventilāciju arī reisa laikā, un nodrošināt iespējami ātrāku sabiedriskā transporta vadītāju un ar viņiem kontaktā esošo dispečeru vakcināciju.
Tāpat SM priekšlikumos minēts punkts, kas rekomendē noteikt distancēšanās prasības un nodrošināt 50% ietilpību arī neregulārajos un speciālajos regulārajos pasažieru pārvadājumos ar autobusu, kā arī pārvadājumos ar vieglo automobili, kura ietilpība pārsniedz piecas sēdvietas, (izņemot pašpārvadājumus), pārvadājumiem, kas tiek veikti pēc pasūtījuma, kā arī, paaugstinoties āra gaisa temperatūrai, aicināt iedzīvotājus neizmantot sabiedrisko transportu īsiem braucieniem.
Konkrēti pilsētu sabiedriskajā transportā ministrija informatīvajā ziņojumā rosina aicināt pasažierus lietot mutes un deguna aizsegus pieturās, gaidot transportlīdzekli, un pašvaldībām noteikt ierobežojumus pasažieru grupām braukšanas maksas atvieglojumu izmantošanai pasažieru skaita maksimumstundās.
Ar nosacījumu, ka pārvadātājiem reģionālajos un pilsētu maršrutos tiek kompensēti šie izdevumi, SM piedāvā pārvadātājiem nodrošināt sabiedriskā transporta vadītājiem uzņēmumu parkos iespēju veikt eksprestestus, noteikt prasību transportlīdzekļa salonā izvietot roku dezinfekcijas līdzekļus un gaisa attīrītājus, kā arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) sadarbībā ar Finanšu ministriju (FM) sagatavot priekšlikumus republikas pilsētu pašvaldību zaudējumu, kas radušies saistībā ar noteikto epidemioloģiskās drošības prasību ievērošanu sabiedriskajā transportā, segšanai.
Savukārt komandanstundas ieviešanas gadījumā SM rekomendē noteikt sabiedriskā transporta izmantošanu tikai darba, mācību un ārstniecības vajadzībām, kā arī noteikt, ka pasažieru skaits transportlīdzeklī nedrīkst pārsniegt 25% no tā ietilpības.