Kārtējais aizdomīgais darījums "Rīgas Satiksmē": degvielas iepirkumā izvēlas dārgāko firmu
"Rīgas satiksmes" (RS) 60 miljonus eiro vērtajā degvielas iegādes konkursā uzvarējusi kompānija "RDZ Energy", kas sākotnēji piedāvājusi dārgāko cenu, bet jau pēc piedāvājumu atvēršanas cena mainīta, vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".
Rīgas pašvaldības uzņēmums RS bija izsludinājis konkursu par degvielas piegādi, kurā pieteicās vairāki pretendenti, bet RS nolēma arī turpmākajos piecos gados sadarboties ar līdzšinējo degvielas piegādātāju. Pārējie pretendenti uzskata, ka konkursā pieļauti pārkāpumi un 60 miljonu eiro darījums nevar notikt.
2010.gadā pie līguma ar RS bez iepirkuma procedūras tika kompānija "Ramockas dzirnavas". Raidījums pauda aizdomas, ka RS, pērkot degvielu no "Ramockas dzirnavām", iespējams, pārmaksā. Līgumam tuvojoties beigām, RS vadītājs Leons Bemhems solīja nākamo degvielas piegādātāju izvēlēties atklātā konkursā.
Konkurss tiešām tika izsludināts, bet jau tā nolikums radījis aizdomas, ka tas ierobežo konkurenci un prasības spēj izpildīt tikai viens piegādātājs. Pēc uzņēmēju sūdzībām RS nolikumu mainīja, bet palika pie nosacījuma, ka piecus gadus sadarbosies tikai ar vienu darījuma partneri, nevis ar vairākiem piegādātājiem.
RS konkursā pieteicās četri pretendenti, tostarp arī "Ramockas dzirnavas", kas 2011.gadā mainījis nosaukumu uz "RDZ Energy". Šis uzņēmums līdz 2010.gadam bija piederējis Uldim un Jurim Zeizām, bet 2010.gadā pāris reizes mainījis īpašniekus - vispirms nonācis SIA "Prax SA" īpašumā, bet pāris mēnešus vēlāk par tā īpašnieku kļuvis Maltā reģistrēts uzņēmums "BHC Investment", kam uzņēmums pieder joprojām.
Piedāvājuma atvēršanā "RDZ Energy" nosauktā cena bijusi visdārgākā, līdz ar to tai bijušas viszemākās iespējas uzvarēt konkursā, taču pēc it kā aritmētiskas kļūdas labojuma tai no pēdējās vietas izdevies nokļūt uz pirmo. Iespējas mainīt piedāvājumu, kad tas atvērts, uzņēmējam praktiski nav. Izņēmums ir gadījumos, kad pasūtītājs atklāj, ka pretendents pie saskaitīšanas vai reizināšanas pārrakstījies, ko var pārbaudīt ar aritmētiskām darbībām, atzīmē raidījums.
Pēc RS teiktā, nosakot degvielas gala cenu, "LDZ Energy" nav pārvērtis cenu no tonnām uz litriem. Pašvaldības uzņēmums veicis aprēķinus viņu vietā un tādējādi uz 1000 litriem cena esot sanākusi aptuveni par 100 eiro lētāka nekā zemāko cenu iesniegušajam pretendentam "East West Transit". Šī kompānija pieļauj, ka pēc rezultātu paziņošanas varētu būt iesniegts cits piedāvājums, bet pierādīt viņi to nevar. Kompāniju pašu no tālākas vērtēšanas konkursā izslēdza nodokļu parādu dēļ.
Arī cits konkursa pretendents "Statoil" savā sūdzībā Iepirkumu uzraudzības birojam norādījis uz aizdomām par prettiesisku iesniegto piedāvājumu samainīšanu. "Diezgan droši varētu apgalvot, ka te nevar runāt par aritmētisko kļūdu, bet gan par piedāvājuma mainīšanu tādā izpratnē, ka piedāvājums nav pareizi iesniegts," sacījis "Statoil" jurists Jānis Kārkliņš. RS noliedz, ka pašvaldības uzņēmums būtu centies palīdzēt uzvarēt vienam pretendentam.
Iepirkumu komisijas priekšgalā RS vairākus gadus ir Igors Volkinšteins, un arī šo degvielas iepirkumu vadīja viņš. Volkinšteina vārds izskanēja, kad trolejbusu iepirkumā viņš sajauca latus ar eiro, kā dēļ bija jāņem bankā jauns astoņu miljonu eiro kredīts. Volkinšteinu atstādināja no RS valdes, taču pašvaldības uzņēmums viņam turpina uzticēt miljonu iepirkumus, un arī Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) slavē degvielas iepirkumu par tā caurspīdīgumu un Volkinšteinu par viņa pieredzi.
Tikmēr Iepirkumu uzraudzības birojs nolēma, ka tas piekrīt RS viedoklim, ka bija likumīgi labot "RDZ Energy" piedāvāto cenu, jo tā esot izsekojama. Jaunu līgumu par degvielas piegādi birojs gan aizliedz slēgt, kamēr nav atkārtoti izvērtēta informācija par viena pretendenta nodokļu parādiem.
LETA/Foto: Ieva Lūka/LETA