Grib samaksu par rēķinu sagatavošanu. “Leišu bizness” īpašumu apsaimniekošanā
Līdz šim vēsturiski visi Rīgas namu apsaimniekotāji samaksu par rēķinu sagatavošanu ir iekļāvuši kopējā summā, neprasot iedzīvotājiem par to maksāt atsevišķi. Tomēr lietuviešu uzņēmējiem piederošā kompānija “Civinity” nolēmusi šo tradīciju lauzt un sev piederošā namu apsaimniekošanas uzņēmumā šādu samaksu sākt iekasēt. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs tomēr uzskata, ka tā ir negodīga komercprakse, par ko uzņēmums nu ir brīdināts.
Jūnija beigās nekustamo īpašumu apsaimniekošanas uzņēmuma “Labo namu aģentūra” klienti saņēma no uzņēmuma balsojuma veidlapu, kurā tika piedāvāts sagatavots sekojošs lēmuma projekts.
“Uzdot dzīvojamās mājas Pārvaldniekam organizēt maksājumus ar pakalpojuma sniedzējiem, kas sevī ietver:
- Aprēķinu rēķinu sagatavošanu un maksājumu iekasēšanu no Dzīvojamās mājas īpašniekiem par Dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem – siltumenerģijas piegādi, ūdens piegādi un kanalizāciju, sadzīves atkritumu izvešanu.
- Aprēķinu sagatavošanu un no Dzīvojamās mājas iedzīvotājiem par attiecīgajiem pakalpojumiem saņemto maksājumu pārskaitīšanu īpašnieku vārdā attiecīgo pakalpojumu sniedzējiem.
- Par netiešo maksājumu nodrošināšanu ar Pārvaldnieka starpniecību, kas cita starpā ietver rēķinu un aprēķinu sagatavošanu, Dzīvojamās mājas īpašnieki maksā Pārvaldniekam rēķinu apkalpošanas maksu EUR 2,78 mēnesī, un pievienotās vērtības nodokli, kas ir EUR 0,58 apmērā mēnesī.”
Vienlaicīgi arī ir paziņots, ka līdz brīdim, kamēr šis iedzīvotāju lēmums tiks pieņemts apsaimniekotājs pie katra dzīvokļa rēķina ik mēnesi jau pieskaitīs 3,36 eiro. Anketa gan paredz iedzīvotāju balsojumu par šo priekšlikumu, taču viņiem ir zināmas bažas par to, vai rezultātu apkopošana nenotiks apsaimniekotāja interesēs. Nav arī informācijas, cik ilgā laikā tas tiks izdarīts, tādejādi iedzīvotāji, pat izsakot noraidošu attieksmi, šo papildus maksu var maksāt nezināma garuma laika periodu.
Noskaidrojot, ka faktiski neviens cits namu apsaimniekotājs šāda veida samaksu neiekasē, daudzi “Labo namu aģentūra” klienti vērsās ar sūdzībām Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.
PTAC slēdziens - apsaimniekotājiem negatīvs
Saņemot vairāku patērētāju sūdzības tās ir izskatītas, un PTAC ir viennozīmīgi konstatējis, ka šādas namu apsaimniekotāja darbībā ir vērojamas negodīgas komercprakses pazīmes:
“Civinity” grupas uzņēmumu rīcība, nenodrošinot patērētājiem samērīgu termiņu dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanai kopš paziņojumu par tiešajiem norēķiniem saņemšanas brīža, ir atzīstama par profesionālai rūpībai neatbilstošu komercpraksi.”
Līdz ar to “PTAC nolēma izteikt aicinājumu Civinity grupas uzņēmumiem Latvijā turpmāk savā darbībā nodrošināt komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām.”
PTAC arī vērš “Civinity” grupas uzņēmumu un citu pārvaldes uzņēmumu uzmanību uz to, ka maksa par komunālo pakalpoju rēķinu izrakstīšanu vēsturiski ir bijusi iekļauta pārvaldīšanas maksā. Ar 2013. gada 19. decembra grozījumiem Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā ir paredzēta iespēja ieviest tiešo maksājumu sistēmu tikai par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem. PTAC ir spiests norādīt, ka “ Maksas par komunālo maksājumu izrakstīšanai izdalīšanai no kopējās pārvaldīšanas maksas nav juridiska pamatojuma un tai ir jābūt iekļautai kopējā pārvaldīšanas maksā.”
Papildus tam PTAC arī brīdina, ka atkārtotu vai turpinātu pārkāpumu gadījumā PTAC ir tiesības pieņemt likumā noteiktos lēmumus, kur viens no tiem paredz soda naudu līdz 10% no uzņēmuma pēdējā finanšu gada kopējā apgrozījuma, bet ne vairāk, kā 100000 eiro.
“Civinity” grupai Latvijā pieder vairāki ar īpašumu apsaimniekošanu saistīti uzņēmumi. Bez jau pieminētās “Labo namu aģentūras” tie ir – “Hausmaster” un AS “CS Komercserviss”, kas arī ir pieminēti PTAC slēdzienā. Kā “Civinity” īpašnieks un patiesā labuma guvējs ir norādīts Lietuvas pilsonis Jacka Deividas, bet apgrozījums 2019. gadā sasniedzis 1,26 miljonus eiro.
Uzņēmuma komentārs
Situāciju Jauns.lv komentējis arī "Civinity" grupas Latvijā izpilddirektors Andrius Bakštonas:
"PTAC ir pieņēmis lēmumu par konkrētās administratīvās lietas izbeigšanu un lēmumā ir apstiprinājis, ka normatīvie akti atļauj dzīvojamo māju pārvaldniekiem kā pakalpojuma sniedzējiem pieprasīt no klientiem maksu par komunālo pakalpojumu rēķinu administrēšanu un izrakstīšanu. Tai pat laikā PTAC ir norādījis uz konkrētām nepilnībām atsevišķu klientu paziņojumos, lai klientiem kā patērētājiem tie būtu saprotamāki. Uzņēmums atvainojās par radušos kļūdu, un arī PTAC ir secinājis, ka uzņēmums ir centies novērst savu kļūdu, neatsakot un sniedzot individuālos skaidrojumus. Papildus PTAC ir konstatējis, ka uzņēmums ir spējis pierādīt maksas ekonomisko pamatojumu. Tāpat informējam, ka balsojums par papildus maksas ieviešanu komunālo pakalpojumu rēķinu apkalpošanai, šobrīd noris vairāku grupas uzņēmumu klientu mājās un saņemtās atbildes liecina, ka lielākā daļa iedzīvotāju atbalsta un izprot šādu izmaksu pievienošanu pie pārvaldīšanas maksas.
Apzināmies, ka esam pirmais nozares uzņēmums, kurš sper soli, lai sakārtotu jau sen iezīmējušos problēmu. Likumdošana Latvijā šai jautājumā ir smagnēja un jauna, tikai 2013.gada nogalē tika veiktas izmaiņas Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, kas paredz klientiem tiesības izvēlēties tiešos maksājumus komunālo pakalpojumu sniedzējiem. Tāpat likums paredz komunālo pakalpojumu sniedzējiem par rēķinu sagatavošanu un administrēšanu tiešo norēķinu gadījumā no klientiem par pakalpojumu pieprasīt kā atsevišķu papildus maksu. Diemžēl arī pēc attiecīgā likuma pieņemšanas, klienti labprātāk neizvēlējās veikt tiešos maksājumus, jo komunālo pakalpojumu sniedzēju nosacījumi rēķinu sagatavošanai un administrtēšanai nebija iedzīvotājiem draudzīgi."