Luterāņu baznīcā atkal briest skandāli: mācītāji pasaka striktu "nē!" sievietēm kancelē
Latvijas luteriskās baznīcas Mācītāju konferencē pateikts nē sieviešu ordinācijai. Nākamvasar paredzēta baznīcas Sinode, kurai būs jāpieņem gala lēmums. Ja tā nolems baznīcas Satversmē noteikt, ka sievietes nevar būt garīdznieces, tad LELB varēs atvadīties gan no dāsnajiem ziedojumiem, gan viena otra mācītāja.
Latvijas evaņģēliski luteriskajā baznīcā (LELB) sieviešu ordinācija nenotiek jau kopš 1993. gada, kad baznīcas galvgalī stājās konservatīvi noskaņotais arhibīskaps Jānis Vanags, kurš uzskata, ka Bībele nepieļauj sieviešu kāpšanu kancelē. Formāli un teorētiski gan tas ir pieļaujams, jo aizliegums nav nostiprināts baznīcas Satversmē, pašreiz šī esot viela „diskusijām”, kuras gan LELB nav notikušas kopš 2009. gada. Tagad arī šīs formālās „diskusijas” ir beigušās, jo trešdien, 28. oktobrī, notika LELB Mācītāju konference, kura ar lielumlielu balsu pārsvaru nolēma sieviešu ordināciju nepieļaut un to oficiāli nostiprināt baznīcas Satversmē.
Jau vairāk nekā 20 gadus latviešu teoloģes, kuras vēlas kļūt par mācītājām, ordinē Ārpuslatvijas jeb trimdas baznīca (LELBĀL), starp citu, kuras arhibīskape pašlaik ir sieviete Lauma Zušēvica. Viņas kalpo vai nu ārzemju latviešu draudzēs vai pāris LELBĀL draudzēs, kuras darbojas Latvijā. Tēvzemē ir palikušas tikai dažas pilntiesīgas LELB mācītājas, kuras ordinējuši iepriekšējie LELB arhibīskapi, no kurām oficiāli savā draudzē Puzē kalpo tikai Railvija Rozīte. Tomēr LELB ir arī daudzas citas aktīvi kalpojošas sievietes – kapelānes, evaņģēlistes, diakonijas darbinieces, kuras vairs pie pašreizējās baznīcas vadības nevar cerēt kļūt par pilntiesīgām mācītājām, kaut gan 87% Pasaules Luterāņu federācijas (PLF) dalībbaznīcas sievietes ordinē.
28. oktobrī LELB Mācītāju konferencē 57 balsis bija pret sieviešu ordināciju, sešas – par, bet divi balsojumā atturējās. Līdz ar to lēmums nodots apstiprināšanai un ierakstīšanai baznīcas Satversmē Sinodē, kura notiks nākamā gada vasarā. Un pagaidām viss liecina par to, ka Sinode arī apstiprinās to, ka turpmāk Latvijas luterāņu baznīcā par mācītājiem varēs būt tikai vīrieši.
Kāda LELB pārstāve Kasjauns.lv teica, ka pašreiz vairākums mācītāju maldīgi tulko Bībeles citātu, kurā it kā teikts, ka sievietes nedrīkst „mācīt draudzi”. „Bībelē ir teikts, ka sievietes dievkalpojuma laikā nedrīkst pļāpāt un to traucēt. Tas nāk vēl no tiem laikiem, kad dievnamā sievietes sēdēja kreisajā, bet vīrieši – labajā pusē. Toreiz sievas pāri baznīcas ejai sasaucās ar vīriem. Tas tika noliegts, nevis tas, ka sievietes nedrīkst būs mācītājas,” Kasjauns.lv teica pašlaik LELB kalpojošā sieviete.
Ja LELB Sinode pateikts striktu nē, tad baznīcai, iespējams, būtu jārēķinās ar visnotaļ nepatīkamām sekām. Kasjauns.lv kļuvis zināms, ka tādā gadījumā finanšu problēmās nonākusī LELB vairs nesaņems dāsnos Ziemeļvācijas baznīcas ziedojumus. Tāpat no LELB, solidarizējoties, ar sievietēm, varētu izstāties arī kāds pašlaik baznīcā veiksmīgi kalpojošs mācītājs – vīrietis. Jāpiebilst, ka pēdējā laikā pret sieviešu ordināciju vērsto skarbo retoriku mīkstinājis arī arhibīskaps Jānis Vanags. Laikam apzinoties, ka sieviešu ordinācijas aizliegums arī izraisīs lielas problēmas, tai starpā arī varētu pasliktināties attiecības par pasaules luterāņu jumta organizāciju – PLF.
Liepājas Krusta draudzes mācītājs Mārtiņš Urdze Kasjauns.lv teica: „Mācītāju konferencē diskusiju kvalitāte par sieviešu ordināciju bija diezgan zema. Man liekas, ka tam visa apakšā bija nevis teoloģiskas, bet gan citas lietas. Tas, ka mums, vīriešiem, ir problēmas ar savu varu. Atcerēsimies sievietes, kuras ar Jēzu bija kopā šīs dzīves pēdējos brīžos. Viņas Jēzu nenodeva, bet visi vīrieši bija aizlaidušies…” Jautāts, kā Urdze reaģēs tajā gadījumā, ja nākamgad baznīcas Sinode nostiprinās aizliegumu ordinēt sievietes, viņš atbildēja: „Tādā gadījumā es būšu sieviete”. Vai tādā gadījumā viņš izstāsies no LELB garīdznieku rindām, Urdze gan nespēja pateikt.