Valsts augstākie ierēdņi aicina prezidentu novērst politisku izrēķināšanos un kroplo pārvaldes sistēmu
foto: Paula Čurkste/LETA
Valsts kancelejas direktors Jānis Citskovskis.
Politika

Valsts augstākie ierēdņi aicina prezidentu novērst politisku izrēķināšanos un kroplo pārvaldes sistēmu

Jauns.lv

Mediju rīcībā nonākusi valsts augstāko ierēdņu vēstule, ko parakstījuši Valsts kancelejas direktors Jānis Citskovskis, kā arī 11 ministriju valsts sekretāri, Valsts prezidentam Egilam Levitam un premjeram Artūram Kariņam, ieskicējot problēmas valsts pārvaldē. Viņi norāda nepieciešamību pēc demokrātiskas, tiesiskas, efektīvas, atklātas un sabiedrībai pieejamas valsts pārvaldes, kāda pašlaik tā nevarot būt.

Valsts augstākie ierēdņi aicina prezidentu novērst...

Piedāvājam iepazīties ar vēstuli nerediģētā veidā:

Mēs, augstākie valsts civildienesta ierēdņi - Valsts kancelejas direktors un ministriju valsts sekretāri esam mūsu valsts patrioti un mums rūp publiskās valsts pārvaldes tēls un reputācija.
Ierēdnim neatkarīgi no savas politiskās pārliecības ir pienākums būt lojālam Latvijas Republikai un tās Satversmei un ievērot politisko neitralitāti. Atbilstoši politiskās neitralitātes principam valsts civildienesta ierēdnis savu pienākumu izpildē vadās tikai pēc profesionāliem kritērijiem un lēmumu pieņemšanā nav atkarīgs no politiskās ietekmes.

Savukārt valsts sekretārs ir iestādes augstākais ierēdnis un ministrijas administratīvais vadītājs, kurš pakļauts ministram.
Valsts sekretāram kā ikvienam ierēdnim ir pienākums apzinīgi, izrādot personisko iniciatīvu un darbojoties sabiedrības interesēs, pildīt amata pienākumus, priekšniecības likumīgos rīkojumus, atbildēt par savu darbību normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un ievērot noteiktos ierēdņa uzvedības principus. Valsts sekretārs, pildot amata pienākumus, ir atbildīgs arī par savas darbības vai bezdarbības likumību. Savukārt situācijās, kad valsts sekretāram rodas šaubas par uzdevuma likumīgumu, viņa pienākums atbilstoši Valsts civildienesta likumam ir atteikties no uzdevuma pildīšanas, rakstveidā informējot amatpersonu, kas devusi uzdevumu.

Vienlaikus šādos gadījumos nepieciešams nodrošināt ierēdņa aizsardzību pret ministra politisku izrēķināšanos, jo valsts sekretāra lēmumi nedrīkst būt politiski motivēti, un valsts sekretārs nevar akli pildīt ministra politiskos norādījumus un uzstādījumus, ja tie ir pretrunā ar tiesiskas valsts un labas pārvaldības principiem.

Diemžēl, pēdējie notikumi valsts pārvaldē liecina, ka šāds aizsardzības mehānisms neeksistē un valsts sekretārs nav pasargāts no politiskas izrēķināšanās situācijās, kad atsakās pildīt iespējams prettiesiskus ministra uzdevumus.

Mēs neapstrīdam ministra tiesības un pat pienākumu, ierosināt disciplinārlietu pret valsts sekretāru vai jebkura cita ierēdni par pieļautu likumpārkāpumu, kā arī, ja tas nepieciešams – par ierēdņa atstādināšanu no amata. Mēs, augstākā līmeņa vadītāji, apzināmies, ka jebkurai amatpersonai, kas pieļāvusi disciplinārpārkāpumu, ir jārēķinās ar atbilstošu sodu.

Taču vienlaikus, mēs vēršam Jūsu kā augstāko valsts amatpersonu uzmanību, ka šāda lēmumu pieņemšana nedrīkst radīt šaubas par iespējamo izrēķināšanos ar sev nevēlamu padoto un nedrīkst radīt šaubas par attiecīgā ministra objektivitāti un profesionalitāti.

Mēs uzskatām, ka eksistējošā sistēma ir izkropļota un tādēļ aicinām politiķus un sabiedrību uz diskusiju un aktīvu rīcību esošās sistēmas uzlabošanai vai maiņai. Un šīs prakses maiņas mērķis nav tikai valsts sekretāru un citu iestāžu vadītāju aizsardzība pret iespējamo politisko izrēķināšanos, bet arī negāciju samazināšana ap valsts pārvaldi kopumā. Mēs aicinām Valsts prezidentu un Ministru prezidentu kā valsts augstākās amatpersonas veicināt valsts pārvaldes prestižu, mazinot šādu gadījumu ietekmi uz valsts pārvaldi, tādejādi vairojot sabiedrības uzticēšanos valsts pārvaldei.

Tādēļ mēs ierosinām steidzami radīt normatīvu regulējumu šādām situācijām, izveidojot mehānismu, kura ietvaros ir iespējams konstatēt, vai valsts sekretāra rīcība ir atbilstoša valsts civildienesta būtībai, novēršot iespējas politiski izrēķināties ar valsts sekretāru.

Esošā situācija, kad formāli ieviests politiski neitrāls civildienests, taču praksē netiek nodrošināta pienācīga aizsardzība pret nepamatotu politisko ietekmi, būtiski vājina civildienestu un valsts pārvaldi kopumā.

Tādēļ, balstoties uz līdzšinējo valsts civildienesta darbības pieredzi Latvijā, kā arī citās Eiropas Savienības valstī, aicinām vēlreiz izvērtēt un konceptuāli izšķirties starp diviem augstākās ierēdniecības darbības modeļiem – politiski neitrāla valsts sekretāra institūta vai politiska valsts sekretāra institūta, un pēc tam konsekventi pieturēties pie izvēlētā modeļa. Svarīgi atzīmēt, ka katram no šiem modeļiem ir pozitīvie un negatīvie aspekti

Vēlamies uzsvērt, ka tieši šobrīd ir uzsākusies publiska diskusija par nekvalitatīvu likumdošanu, kur kā viens no galvenajiem iemesliem tiek minēts “vājš un ietekmējams” civildienests, kurš nespēj garantēt likumdošanas kvalitāti un valsts attīstības ilgtspēju.  Vienlaikus publiskajā diskusijā aktualizējas pārlieku lielā ministru politisko padomnieku un ietekmīgu politiķu ietekme uz profesionālo ierēdniecību, kas sabiedrībā rada šaubas par valsts pārvaldes caurskatāmu darbību un rīcību.
Mēs aicinām, uzklausot visas interešu grupas, izšķirties par kādu no šiem risinājumiem, lai sekmētu gan valsts civildienesta, gan arī visas valsts tālāko attīstību.