Tradicionālajam Latvijas Mākslas akadēmijas tirdziņam "Jarmarka" pienākušas beigas
foto: Evija Trifanova/LETA
"Jarmarkas" plakāts tālajā 2010. gadā.
Kultūra

Tradicionālajam Latvijas Mākslas akadēmijas tirdziņam "Jarmarka" pienākušas beigas

Jauns.lv / LETA

Neatrisinātu problēmu dēļ Latvijas Mākslas akadēmija pārtrauc sadarbību ar ilggadējiem "Jarmarkas" organizatoriem, pavēstīja LMA prorektors Andris Vītoliņš.

Tradicionālajam Latvijas Mākslas akadēmijas tirdzi...

Mākslas darbu tirdziņš un izstāde "Jarmarka", kas aizvadīto sešpadsmit gadu laikā norisinājās LMA, šogad nenotiks. Tomēr jauno mākslinieku darbu tirdzniecība notiks ar jaunu nosaukumu un konceptu. LMA komanda kopā ar studentiem rīko "JAUNmarku", kas noritēs akadēmijas telpās no 14.decembra līdz 5.janvārim.

Uz jautājumu, kāpēc LMA nolēma pārtraukt sadarbību ar "Jarmarkas" organizatoriem, Vītoliņš atbildēja, ka tā netika pārtraukta, bet tā pārtrūka.

"Sadarbība pārtrūka 2018.gada 16.decembra plkst.7, kad akadēmijas rektoram nācās pašrocīgi šķirot nekvalitatīvos mākslas darbus. Turklāt joprojām nebija ieviesta elektroniskā norēķinu sistēma. Diemžēl mūsu aizvadīto gadu lūgumus pēc formāta pilnveides "Jarmarkas" komanda neuzklausīja un pasākums bija kļuvis svešs LMA identitātei," informēja Vītoliņš.

Kas labs atrodams šī gada "Jarmarkā" - Mākslas akadēmijas studentu darbu tirdziņā

Tāpat prorektors pastāstīja, ka LMA personāla un studentu vidū brieda neapmierinātība ar Ziemassvētku tirdziņa "Jarmarka" kvalitātes līmeni. Sākotnēji tirdziņš bija radies kā LMA studentu rīkots pasākums, bet gadiem ejot, "studentiem bija atkritusi vairs tikai preces loma".

""Jarmarkas" tēls ar laiku bija spēcīgi attālinājies no LMA tēla. No personāla pat izskanēja tik radikāli aicinājumi, kā slēgt pasākumu, vai mainīt tā formātu. Šogad ir pienākusi dabiska nepieciešamība pēc evolūcijas," norādīja Vītoliņš.

Mākslas akadēmijā no 20. līdz 30. decembrim notiek Latvijās lielākā mākslas izstāde-labdarības akcija-tirgus Jarmarka.

Ziemassvētku labdarības akciju-mākslas tirgus „Jarmarka” Mākslas akadēmijā

Mākslas mīļotājs un svētku dāvanu meklētājs tiek aicināts uz jauno māklsinieku darbu izstādi, labdarības akciju un gadatirgu „Jarmarka”, kas jau ...

Prorektors pastāstīja, ka LMA organizēja iekšēju konkursu, uzrunājot studentus ar aicinājumu pasākumu attīstīt. Pretendentiem izvirzītās prasības bija studentu tirdziņa formāta pilnveide un obligāta studentu iesaiste tirdziņa darbībā, ekspozīcijas uzlabošana ar striktu nosacījumu izvairīties no celtniecības stalažu izmantošanas ekspozīcijas izveidei, elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešana atbilstoši Latvijas likumiem, kā arī nosaukuma maiņa. Šībrīža nosaukums "JAUNmarka" ir pagaidu versija. Plānots, ka nākotnē nosaukumu mainīs katru gadu, norādīja Vītoliņš.

Tāpat pretendentiem bija jāuzraksta īsa vīzija, kā arī pamatojums, kāpēc vēlas piedalīties. Kā sacīja Vītoliņš, tika saņemti trīs pieteikumi, kandidāti tika uzaicināti uz sarunām un galarezultātā izveidoja jaunu komandu.

"Jarmarka 2017" Mākslas akadēmijā

Atkal klāt ikgadējā jauno un ne tik jauno mākslinieku izstāde Mākslas akadēmijas "Jarmarkā".

Savukārt "Jarmarkas" idejas autore un ilggadēja organizatore Gundega Turnele, atbildot uz jautājumu, kāpēc tradicionālais tirdziņš šogad nenorisināsies ierastajā formātā, sacīja, ka LMA uzteica sadarbību, norādot, ka līdzīgu pasākumu vēlas rīkot paši saviem spēkiem.

"Esam bijuši idejas autori un "Jarmarkas" organizatori sešpadsmit gadus, LMA ir jauna vadība un jauns skatījums, kā jauno mākslinieku darbu izstādei būtu jānotiek. Iebildumu no akadēmijas puses pret mūsu darbu nav bijuši, kā es saprotu, viņi vēlas kaut ko citādāku," sacīja Turnele.

2016. gada 14. decembrī atklāta ikgadējā Latvijas Mākslas akadēmijas studentu darbu izstāde - gadatirgus un labdarības akcija JARMARKA.

Atklāta LMA studentu darbu izstāde – labdarības gadatirgus "Jarmarka"

2016. gada 14. decembrī atklāta ikgadējā Latvijas Mākslas akadēmijas studentu darbu izstāde - gadatirgus un labdarības akcija JARMARKA.

Tāpat viņa pastāstīja, ka uzteikums "nekādā ziņā nebija gadījums, kad situāciju izrunā abas puses, sēžot pie viena galda".

"Par sadarbības pārtraukšanu mani informēja telefoniski oktobrī. Tas bija pārsteigums. Mūs nostādīja fakta priekšā, ka sapulcē ir pieņemts attiecīgs lēmums. Nešķita, ka akadēmija bija gatava situāciju apspriest," sacīja Turnele.

Turnele pastāstīja, ka zīmols "Jarmarka" ir aizsargāts un tas ir patentēts. Komanda, kas sešpadsmit gadus organizējusi pasākumu, nolēmusi izmantot situāciju, kā iespēju, lai augtu un attīstītos.

Mākslas akadēmijas "Jarmarka" 2016

"Mēs plānojam šo pasākumu izvērst plašumā un piesaistīt lielāku mākslinieku loku. Ideja par "Jarmarku" radās, jo studentiem nebija platformas, kur savus darbus eksponēt. Mēs gribam turpināt šo ideju, lai visas puses būtu ieguvēji," teica Turnele.

Vēlmi pēc vērienīgāka pasākuma izteikuši LMA absolventi, kuriem beidzot studijas ir liegta iespēja piedalīties "Jarmarkā".

"Tas dod mums iespēju darboties plašākā mērogā. Pagaidām mēs plānojam, apmaināmies ar idejām. Pašlaik vēl neesam skaidri noformulējuši, kāds būs "Jarmarkas" jaunais koncepts, bet ideju netrūkst," informēja Turnele.

Tāpat viņa pastāstīja, ka "jāstrādā, lai izaugsme tiešām būtu uz augšu". Plānots, ka "Jarmarka" atgriezīsies 2020.gadā jau citās telpās un ar jaunu konceptu.

Mākslas akadēmijā atklāts ikgadējais mākslas gadatirgus „Jarmarka”

Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) studentu darbu gadatirgū "JAUNmarka" plāno tuvināt jaunos māksliniekus ar nozares profesionāļiem, atklāj pasākuma organizatoru komandas pārstāve, LMA maģistrantūras absolvente Sabīne Vernere.

"JAUNmarkā", kas noritēs LMA telpās no 14.decembra līdz 5.janvārim, notiks gan mākslas darbu tirdzniecība, gan arī studentu iepazīstināšana ar to, kas notiek mākslas pasaules komerciālajā pusē.

Šogad plānots eksponēt jauno mākslinieku darbus ne tikai LMA aulā, bet arī akadēmijas otrā stāva foajē, kur notiks kūrētas ekspozīcijas.

Kā pastāstīja Vernere, ekspozīcijas veidošanā piedalīsies divas cilvēku grupas. Viena būs sabiedrībā pazīstami cilvēki, bet otra - nozares profesionāļi, sākot ar mākslas zinātniekiem un beidzot ar galeristiem kolekcionāriem un kuratoriem. Viņi no visiem darbiem, kas eksponēti aulā, izveidos savu izlasi.

"Mēs esam paredzējuši, ka divas reizes nedēļā mēs šo ekspozīciju mainīsim. Mākslas darbus eksponēsim uz baltiem vairogiem. Idejai ir divi mērķi. Pirmais, parādīt apmeklētājiem, kas patīk sabiedrībā zināmiem cilvēkiem un nozares profesionāļiem. Otrais, tuvināt studentus reālajai dzīvei. Viņi "JAUNmarkā" piedalās ar savu vārdu un uzvārdu, tas var pavērt viņiem jaunas iespējas," skaidroja Vernere.

Tāpat viņa pastāstīja, ka ar pārmaiņu ieviešanu organizatori vēlas studentiem palīdzēt ātrāk gūt priekšstatu, kā iekārto izstādes, kā notiek pārdošana, maksimāli pietuvināt apstākļus, kādi tie ir ārpus akadēmijas.

Vernere sacīja, ka "JAUNmarkas" organizēšanā piedalās gan LMA studentu pašpārvalde, gan paši studenti.

"Pasākums vairāk tiek ielikts studentu rokās. Viņu iesaiste ir ārkārtīgi būtiska, jo tas ir paredzēts viņiem," sacīja Vernere.

Savukārt, runājot par jauno konceptu, Vernere pastāstīja, ka organizatori vēlas parādīt, kas notiek akadēmijā - lai cilvēkam, kurš ienāk aulā, nerodas priekšstats, ka tas ir amatnieku tirgus, bet, ka tas ir akadēmijas studentu veikums.

"Tāpat būs jauns darbu ekspozīcijas veids, kur mēs izstādīsim darbus pa nodaļām, izceļot atsevišķas katedras. Tādu lēmumu esam pieņēmuši, lai cilvēks, kurš apmeklē "JAUNmarku" varētu labāk orientēties un saprast, uz ko viņš skatās. Ja apmeklētājs paņems rokās gleznu, viņš redzēs, ka tā ir glezniecības bakalaura 1.kursa studenta, vai maģistrantūras 2.kursa studenta darbs," pastāstīja Vernere.

Tāpat Vernere pastāstīja, ka koncepts mainīts, lai celtu kvalitāti un palielinātu studentu iesaisti, kā arī lai sakārtotu tādas lietas, kā, piemēram, iespēju norēķināties ar maksājumu kartēm.

Ieejot aulā, apmeklētāji varēs pamanīt, ka darbi būs eksponēti pa nodaļām un uz katras nodaļas eksponētā mākslas darba būs cenu zīme savā krāsā. Savukārt uz cenu zīmes būs katra studenta vārds un uzvārds, kurss un nodaļas nosaukums, kā arī QR kods, kuru noskenējot ar viedtālruni apmeklētājs varēs redzēt studenta izvēlētu saturu.

"Tur varēs redzēt citus studenta darbus, vai jaunā mākslinieka portfolio, "Curriculum vitae", video, vai vienkārši studenta nodotu sveicienu. Mākslas darbam būs vēl šāda pievienotā vērtība - studenta vēstījums, lai apmeklētāji varētu vēl vairāk iedziļināties un saprast kontekstu mākslas darbam, ko viņi aplūko," pastāstīja Vernere.

Viņa norādīja, ka tā ir katra studenta izvēle, vai viņš vēlas pievienot informāciju, vai nē, tomēr studenti ir izrādījuši patiesu interesi un prieku par iespēju šādā veidā sarunāties ar izstādes apmeklētāju.

"Mēs esam daudz strādājuši un esam ļoti optimistiski noskaņoti. Protams, pārmaiņas vienmēr saistās ar nelielu baiļu devu. Manuprāt, tas ir tikai normāli. Bet studentu entuziasms un aizrautība ir jūtama un tā ir klātesoša. Mēs visi strādājam, lai pasākums pārdzimtu citā kvalitātē," pastāstīja pasākuma organizatoru komandas pārstāve.

Tāpat Vernere izteica pateicību "Jarmarkas" organizatoriem par viņu ieguldīto darbu sešpadsmit gadu laikā.

"Pasākuma īstenošanā ir iesaistījusies visa lielā LMA komanda un kopā mēs paveiksim labas lietas. Šis ir unikāls pasākums, kam vēriena ziņā līdzīga nav nedz Igaunijā, nedz Lietuvā, nedz arī Rietumeiropā," sacīja Vernere.

Pasākuma organizatoru komandas pārstāve pastāstīja, ka, iespējams, ar laiku šis pasākums varētu vienot jaunos māksliniekus no Baltijas valstīm.