KNAB varētu apsvērt bargākus sodus par priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumiem
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) varētu apsvērt bargākus sodus par priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumiem, intervijā sacīja KNAB Stratēģiskās pārvaldes priekšniece Anna Aļošina.
Izstrādājot priekšlikumus Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma grozījumiem, KNAB raugās uz sociālo mediju kontiem, apsverot iespēju noteikt pienākumu partijām tādus verificēt. Tāpat tiek apsvērta iespēja likumā paredzēt pienākumu partijām pirms vēlēšanām birojam iesniegt visas tās sociālo mediju lapas un profilus, no kuriem partija un tās kandidāti plāno veikt aģitāciju.
"Iespējams, mēs pat varam runāt par jebkurām trešajām, neiesaistītajām personām, par kurām partijām ir zināms. Bet par šo visu mēs vēl tikai domājam," atklāja Aļošina, piebilstot, ka kopumā šādas pārmaiņas atvieglotu KNAB darbu no kontroles viedokļa, jo būtu iespēja veltīt lielāku uzmanību slēptajai aģitācijai.
Kontekstā ar grozījumiem, kas neattiecas uz sociālajiem medijiem, KNAB padomā ir mainīt arī sodu politiku. "Piemēram, bija Spīķeru gadījums (bijušā Rīgas mēra Nila Ušakova un viņa sievas plakāts uz Spīķeru nama sienas), "Dienas Bizness". Jautājums, vai administratīvais sods, kas ir līdz 1400 eiro, ir samērīgs ar to, ko šādi gadījumi potenciāli var nodarīt demokrātiskai vēlēšanu sistēmai," norādīja Aļošina, uzsverot, ka KNAB apsver iespēju ieviest bargākus sodus par likuma pārkāpumiem.
Aļošina skaidroja, ka, ja nacionālais likumdošanas līmenis nozīmētu vairāk fokusēties uz to, kādi būtu partiju pienākumi, tad starptautiskā (regulas) līmenī sociālajiem medijiem varētu tikt noteikts reaģēšanas pienākums.
"Patlaban ir laba sadarbība ar "Facebook", bet tā ir vairāk tāda kā džentlmeņu vienošanās. Ja divas vai trīs dienas pirms vēlēšanām vai "klusajā" piektdienā notiek kaut kas kritisks, kad ieraugām pēkšņu masveida kampaņu sociālajos medijos, tad sociālo mediju turētāju pienākums būtu dzēst saturu pēc tiesībsargājošo institūciju pieprasījuma," teica KNAB pārstāve.