Satiksmes ministrs: jauno vilcienu iepirkumā situācija nav tik katastrofāla, lai nevarētu noslēgt līgumu
"Pasažieru vilciena" jauno elektrovilcienu iepirkumā situācija nav tik katastrofāla, lai pēc Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmuma, ar kuru aizliedzis slēgt līgumu ar Spānijas uzņēmumu "Patentes Talgo S.L.", ("Talgo") par elektrovilcienu piegādi, līgumu nevarētu noslēgt, piektdien intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta Panorāma" sacīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).
"Tur nav nekā katastrofāla, kāpēc nevarētu tikt noslēgts līgums," pauda Linkaits.
Viņš arī norādīja, ka "Pasažieru vilciena" vadība ir sniegusi informāciju par to, kādi soļi tiks sperti pēc attiecīgā IUB lēmuma. "Pēc tām 32 lapām, kuras IUB bija sarakstījis, es sapratu, ka nav nekas nopietns. Var virzīties uz priekšu," minēja satiksmes ministrs.
Vienlaikus Linkaits atzīmēja, ka līgumā starp valsti un "Pasažieru vilcienu" ir noteikts, ka gadījumā, ja līdz noteiktam termiņam "Pasažieru vilciens" nenodrošinās jaunus elektrovilcienus, Satiksmes ministrijai būs tiesības sludināt konkursu par pasažieru operatoru. Tādējādi, ja "Pasažieru vilciens" attiecīgajā konkursā neuzvarētu, kompānija tiktu likvidēta. "Es pašlaik uz to skatos, kā uz tīri teorētisku iespēju," uzsvēra ministrs.
Aģentūra LETA jau vēstīja, ka IUB aizliedzis "Pasažieru vilcienam" slēgt līgumu ar "Talgo" par elektrovilcienu piegādi. IUB lēmums paredz aizliegt "Pasažieru vilcienam" slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā "Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība" noteikto uzvarētāju un atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par rezultātiem.
"Pasažieru vilcienam" uzdots novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus, un atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumam pieņemt lēmumu, nosūtot paziņojumu IUB un visiem pretendentiem, vienlaicīgi nosūtīt IUB visu informāciju attiecībā uz lēmuma pieņemšanu un komisijas konstatēto pārkāpumu novēršanu.
Par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus sacentās četri pretendenti - "Talgo", Šveices kompānijas "Stadler" Polijas meitasuzņēmums, Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) un "Škoda Vagonka". "Pasažieru vilciens" par uzvarētāju elektrovilcienu iegādes iepirkumā atzina "Talgo", kura piedāvātā līgumcena ir 225 303 262 eiro. Taču divi iepirkuma dalībnieki - "Škoda Vagonka" un CAF iesniedza IUB sūdzības par sarunu procedūru.
Šis ir Latvijas trešais mēģinājums nopirkt jaunus vilcienus. Pirmajā iepirkumā piedalījās CAF un "Stadler", par uzvarētāju tika pasludināts CAF, taču "Stadler" ierosinātās tiesvedības rezultātā konkursa rezultāts tika atcelts. Otrajā iepirkumā piedalījās "Hyundai Rotem" un "Stadler". Labākās cenas piedāvājumu iesniedza "Hyundai", taču tika izslēgts no konkursa tehnisku iemeslu dēļ, savukārt toreizējais satiksmes ministrs Anrijs Matīss paziņoja, ka vilcienu iegādei no "Stadler" nav finansējuma, un "Pasažieru vilciens" līgumu nenoslēdza.
"Pasažieru vilciens" ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no "Latvijas dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš "Pasažieru vilciens" 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.