Pašvaldības iespēju robežās skolēnu pārvadāšanai jau tagad izmanto sabiedriskā transporta risinājumus
Vairākas pašvaldības jau tagad iespēju robežās skolēnu pārvadāšanai izmanto sabiedriskā transporta risinājumus, taču ne vienmēr šis pakalpojums ir pieejams.
Atbildot Valsts kontroles (VK) revīzijai par pašvaldību rīcību, nodrošinot skolēnu pārvadājumus, Priekuļu novada pašvaldība akcentē, ka sākot 2018./2019. mācību gadu, jau vairāki maršruti ir nodoti sabiedriskā pārvadātāja ziņā un tiek gatavoti nākamie maršruti.
Tomēr, aizstājot skolēnu pārvadājuma maršrutos pašvaldības autotransportu ar sabiedrisko transportu, pašvaldībai nākas saskarties ar problēmu, ka Autotransporta direkcija negribīgi ierīko jaunas pieturas, vai tās pārvieto. Šajā jautājumā pašvaldība ir saņēmusi pamatotas sūdzības no vecākiem, ka skolēni spiesti kājām iet gar valsts autoceļiem lielākus gabalu, kas neveicina viņu drošību uz ceļiem.
Savukārt Mērsraga novada pašvaldība skaidro, ka jau vairākas reizes ir realizējusi tikšanās un diskutējusi ar pasažieru pārvadātājiem, bet pagaidām nav izdevies vienoties par maršrutu laika pieskaņošanu skolēnu vajadzībām, tādēļ skolēnu pārvadāšanu ar sabiedrisko transportu patlaban nav iespējams nodrošināt.
Tomēr pašvaldības pārstāvji min, ka nākamajā gadā atkārtoti izskatīs iespēju skolēnu pārvadājumus nodrošināt ar
sabiedrisko transportu, tajā skaitā izvērtējot iespējamo mācību un interešu izglītības nodarbību norises laiku maiņu.
Tajā pašā laikā Mālpils novada pašvaldība uzsver ka pašvaldība nenodrošina skolēnu pārvadājumus ar sabiedrisko transportu, jo sabiedriskā transporta maršruti netiek veikti mazas nozīmes ceļos pie skolēnu dzīvesvietām.
Pašvaldības apliecina, ka VK ieteikumi ir saprotami un, iespēju robežās noteiktajā termiņā arī realizējami.
Tajā pašā laikā Priekuļu novada pašvaldība uzskata, ka atsevišķos VK ieteikumos ir pretrunas, piemēram, ieteikums, kas liek izvērtēt iespēju pašvaldībai brauciena laikā nodrošināt vismaz viena pieauguša pavadoņa klātbūtni skolēnu transportlīdzekļos būtu atbilstošs bērnu interesēm par drošību pašvaldības transportlīdzeklī, savukārt, mudinājums izglītojamiem izmantot sabiedrisko transportu, kurā nav pavadoņa, bet ir citi pasažieri, nerada pamatu bērnu drošībai, pie tam sabiedriskā transporta vadītājs nav darba attiecībās ar pašvaldību un pašvaldība bērnu interesēs nevar viņam izvirzīt veikt jebkādas papildus darbības vai atbildības, kas tieši ir iespējams attiecībā un pašvaldības transportlīdzekļu vadītājiem, kas Priekuļu novadā arī tiek realizēts.
Jau vēstīts, ka pašvaldību organizētajos skolēnu pārvadājumos nav izpratnes par bērnu atšķirīgajām situācijām un vajadzībām, secināts VK revīzijā par pašvaldību rīcību, nodrošinot skolēnu pārvadājumus.
"Pašvaldībām organizējot skolēnu pārvadājumus, pārsvarā tiek izvēlēts viens risinājums visiem, un izvēles pamatā nereti ir konkurence ar kaimiņu pašvaldībām par skolas bērniem un naudu, kas seko skolēniem, nevis izpratne par bērnu atšķirīgajām situācijām un vajadzībām. Neracionālās un nepārdomātās skolēnu pārvadājumu organizēšanas dēļ skolēni ir spiesti ceļā uz un no skolas pavadīt ļoti ilgu laiku. Tas atstāj negatīvu ietekmi uz skolēnu veselību un mācību procesa kvalitāti. Šāda pieeja skolēnu pārvadājumu plānošanai atstāj rūpes par bērnu drošību un viņiem pieejamās izglītības kvalitāti otrajā plānā, kas nav pieļaujami,"pavēstīja VK.
Analizējot skolēnu pārvadājumu efektivitāti, VK revīzijā vērtēja divus galvenos aspektus - pārvadājumu drošību un ietekmi uz skolēnu veselību un mācību procesu. Revīzijā secināts, ka skolēnu pārvadājumi netiek organizēti ne pietiekami droši, ne arī tā, lai neatstātu negatīvu iespaidu uz skolēnu veselību un mācību procesu. Skolēnu pārvadājumu maršruti nereti arī pārklājas ar sabiedriskā transporta maršrutiem. Tādēļ revidenti apšauba šādas pārvadājumu sistēmas racionalitāti un ekonomiskumu.
Novērtējot skolēnu pārvadājumu plānošanu un īstenošanu, VK aicina pašvaldības izvērtēt dažādas alternatīvas skolēnu pārvadājumu nodrošināšanai, izskatot arī iespēju mainīt mācību un interešu izglītības nodarbību norises laiku un piedāvājumu, plašākas sadarbības iespējas ar kaimiņu pašvaldībām, kā arī iespējamos atbalsta mehānismus skolēniem un vecākiem, lai skolēnu pārvadājumu maršrutos atbalstītu citus iespējamus skolēnu pārvietošanās veidus.